Jump to content
Annons

Externt Ljudkort för mina behov


Shoota

Recommended Posts

Jag har en laptop med Cubase SX3,windows XP, Vst:s, och Near05 monitorer, men inget ljudkort alls.

Mina behov är, så låg latency (som möjligt), phantomatning på en xlr kontakt (för jag har en microphone jag

vill kunna använda), och en kontakt med phantomatningen som gör att jag kan spela in min halvakustiska gitarr,

Min dator har problem på vissa låtar och processorn maxar när jag använt massa instrument, så nått som inte tar så mycket processorkraft, Och sist, det måste vara firewire

Och en prisklass med taket på runt 2000, plus minus 200 spänn..

jag har tittat på CME, men jag vet inte om jag litar på det märket,

ge gärna lite tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en laptop med Cubase SX3,windows XP, Vst:s, och Near05 monitorer, men inget ljudkort alls.

Mina behov är, så låg latency (som möjligt), phantomatning på en xlr kontakt (för jag har en microphone jag

vill kunna använda), och en kontakt med phantomatningen som gör att jag kan spela in min halvakustiska gitarr,

Min dator har problem på vissa låtar och processorn maxar när jag använt massa instrument, så nått som inte tar så mycket processorkraft, Och sist, det måste vara firewire

Och en prisklass med taket på runt 2000, plus minus 200 spänn..

jag har tittat på CME, men jag vet inte om jag litar på det märket,

ge gärna lite tips

Om du kan klara dig med USB så kolla in E-MU 0404 USB, de som använder den verkar riktigt nöjda och den ligger i din prisklass om du beställer genom Thomann.

E- MU 0404 på Thomann

Annars skulle jag kolla in dessa Firewire-kort extra noga:

Presonus Inspire

http://www.thomann.de/se/presonus_inspire.htm

Mackie Onyx Sattelite

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_satellite.htm

Presonus Firebox

http://www.thomann.de/se/presonus_firebox.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

E-mu korten är riktiga klipp. Så du blir nog inte besviken på ett 0404. Dom är riktigt populära.

Mvh

Fredrik Sonefors

Det är det där med usb som så många har klankat ner på som gör en lite nojjig.

Är firwire så mycket bättre igentligen? det e rätt basic det jag vill med xlr,phantomatning

och låg latency. Personlighen utöver dom ni har nämt har jag också kollat på

CME matrix

Alesis IO

M-audio fastrack Pro

Va sägs om dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

E-mu korten är riktiga klipp. Så du blir nog inte besviken på ett 0404. Dom är riktigt populära.

Mvh

Fredrik Sonefors

Det är det där med usb som så många har klankat ner på som gör en lite nojjig.

Är firwire så mycket bättre igentligen? det e rätt basic det jag vill med xlr,phantomatning

och låg latency.

Ska man köra med 2 kanaler in och ut, så brukar USB vara ok - men ska man köra med fler kanaler, är Firewire att föredra.

Teoretiskt är USB2 lite snabbare än Firewire400 - men i praktiken är Firewire400 snabbare enligt alla tester jag harsett hittills. Jämför man sedan med Firewire800, så är det inget att snacka om, eftersom det ju är dubbelt så snabbt.

Problemet är att USB2-interface är sällsynta, utan de externa ljudinterface som finns brukar vara USB1 - som är betydligt långsammare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar på ett emu-0404 usb! Var orolig eftersom att det såg typ... för enkelt ut. haha!

Men detta har USB2.0, de flesta andra korten har valt USB 1.1 .. kanske för att vara lite mer kompatibla med gamla datorer, ja vet inte. Min dator är snart 4 år gammal och har usb2 utgångar.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

E-mu korten är riktiga klipp. Så du blir nog inte besviken på ett 0404. Dom är riktigt populära.

Mvh

Fredrik Sonefors

Det är det där med usb som så många har klankat ner på som gör en lite nojjig.

Är firwire så mycket bättre igentligen? det e rätt basic det jag vill med xlr,phantomatning

och låg latency. Personlighen utöver dom ni har nämt har jag också kollat på

CME matrix

Alesis IO

M-audio fastrack Pro

Va sägs om dom?

Jag är av uppfattningen att E-MU, Mackie och Presonus genomgående håller högre kvalitet på sina produkter än CME och M-Audio.

Alesis gör väldigt många bra produkter men jag tror det kan vara en chansning att köpa deras ljudkort.

Som Claes säger, USB funkar nice när man inte har överdrivet många kanaler i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

FW är snabbare när det gäller latency eftersom det då finns dedikerade styrkretsar för dataströmmen som inte belastar CPUn lika mycket som USB gör (och vissa påstår att USB 2 belastar mer vilket skulle vara sämre för prestandan i vår värld).

Om din dator är 4 år så kanske det är dags att se sig om efter en ny...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar på ett emu-0404 usb! Var orolig eftersom att det såg typ... för enkelt ut. haha!

Men detta har USB2.0, de flesta andra korten har valt USB 1.1 .. kanske för att vara lite mer kompatibla med gamla datorer, ja vet inte. Min dator är snart 4 år gammal och har usb2 utgångar.

Med en 4 år gammal dator är risken stor att du har USB 1.1 i datorn.

Så kolla datorns specar och sätt upp en ny dator på inköpslistan! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar på ett emu-0404 usb! Var orolig eftersom att det såg typ... för enkelt ut. haha!

Men detta har USB2.0, de flesta andra korten har valt USB 1.1 .. kanske för att vara lite mer kompatibla med gamla datorer, ja vet inte. Min dator är snart 4 år gammal och har usb2 utgångar.

Med en 4 år gammal dator är risken stor att du har USB 1.1 i datorn.

Så kolla datorns specar och sätt upp en ny dator på inköpslistan! 😛

Nej är säker på att den har Usb2 🙁 har nämligen bytt moderkort pga det andra blev överhättat haha .. CPU: Athlon XP2800+ ||| RAM: 1,5 gb 400mhz ||| Ljudkort just nu: Augidy 2 ||| Grafik: GeForce 6800 ultra (relativt nytt) .. Den klarar Doom 3 på Ultragrafik och Half-life 2 på högsta.. Så de lär vara väl nog 🙂 .. köpte från komplett.se vettu 😉 kvalitet !

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar på ett emu-0404 usb! Var orolig eftersom att det såg typ... för enkelt ut. haha!

Men detta har USB2.0, de flesta andra korten har valt USB 1.1 .. kanske för att vara lite mer kompatibla med gamla datorer, ja vet inte. Min dator är snart 4 år gammal och har usb2 utgångar.

Med en 4 år gammal dator är risken stor att du har USB 1.1 i datorn.

Så kolla datorns specar och sätt upp en ny dator på inköpslistan! 😛

Nej är säker på att den har Usb2 🙁 har nämligen bytt moderkort pga det andra blev överhättat haha .. CPU: Athlon XP2800+ ||| RAM: 1,5 gb 400mhz ||| Ljudkort just nu: Augidy 2 ||| Grafik: GeForce 6800 ultra (relativt nytt) .. Den klarar Doom 3 på Ultragrafik och Half-life 2 på högsta.. Så de lär vara väl nog 🙂 .. köpte från komplett.se vettu 😉 kvalitet !

Har du testat om den är bra med ljudkort?

http://www.thesycon.de/eng/free_download.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar på ett emu-0404 usb! Var orolig eftersom att det såg typ... för enkelt ut. haha!

Men detta har USB2.0, de flesta andra korten har valt USB 1.1 .. kanske för att vara lite mer kompatibla med gamla datorer, ja vet inte. Min dator är snart 4 år gammal och har usb2 utgångar.

Med en 4 år gammal dator är risken stor att du har USB 1.1 i datorn.

Så kolla datorns specar och sätt upp en ny dator på inköpslistan! 🙂

Nej är säker på att den har Usb2 🙁 har nämligen bytt moderkort pga det andra blev överhättat haha .. CPU: Athlon XP2800+ ||| RAM: 1,5 gb 400mhz ||| Ljudkort just nu: Augidy 2 ||| Grafik: GeForce 6800 ultra (relativt nytt) .. Den klarar Doom 3 på Ultragrafik och Half-life 2 på högsta.. Så de lär vara väl nog 🙂 .. köpte från komplett.se vettu 😉 kvalitet !

Har du testat om den är bra med ljudkort?

http://www.thesycon.de/eng/free_download.shtml

Tack! Programmet 😛 Current Latencely ligger runt 18-24 mikrosekunder.. Max 54 mikrosekunder som ploppar upp ibland.. När ja kör nånting i guitarpro så visar programmet runt 100-200 mikrosekunder.. I Cubase vet ja inte, körde de förut men har slarvat bort det ^^ aja de finns ju Torrent som tur är..

Under 500 mikrosekunder är okej enligt DPC programmet.. vilket är en halv millisekund latencely.. De lär väl duga va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar på ett emu-0404 usb! Var orolig eftersom att det såg typ... för enkelt ut. haha!

Men detta har USB2.0, de flesta andra korten har valt USB 1.1 .. kanske för att vara lite mer kompatibla med gamla datorer, ja vet inte. Min dator är snart 4 år gammal och har usb2 utgångar.

Med en 4 år gammal dator är risken stor att du har USB 1.1 i datorn.

Så kolla datorns specar och sätt upp en ny dator på inköpslistan! 🙂

Nej är säker på att den har Usb2 🙁 har nämligen bytt moderkort pga det andra blev överhättat haha .. CPU: Athlon XP2800+ ||| RAM: 1,5 gb 400mhz ||| Ljudkort just nu: Augidy 2 ||| Grafik: GeForce 6800 ultra (relativt nytt) .. Den klarar Doom 3 på Ultragrafik och Half-life 2 på högsta.. Så de lär vara väl nog 🙂 .. köpte från komplett.se vettu 😉 kvalitet !

Har du testat om den är bra med ljudkort?

http://www.thesycon.de/eng/free_download.shtml

Tack! Programmet 😛 Current Latencely ligger runt 18-24 mikrosekunder.. Max 54 mikrosekunder som ploppar upp ibland.. När ja kör nånting i guitarpro så visar programmet runt 100-200 mikrosekunder.. I Cubase vet ja inte, körde de förut men har slarvat bort det ^^ aja de finns ju Torrent som tur är..

Under 500 mikrosekunder är okej enligt DPC programmet.. vilket är en halv millisekund latencely.. De lär väl duga va?

Torrent is a big no no på detta forum.

Köptipset är E-MU 0404 USB, då följer det med Cubase Le original.

Med det kan du byta upp dig billigt till Cubase Studio 4!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en laptop med Cubase SX3,windows XP, Vst:s, och Near05 monitorer, men inget ljudkort alls.

Mina behov är, så låg latency (som möjligt), phantomatning på en xlr kontakt (för jag har en microphone jag

vill kunna använda), och en kontakt med phantomatningen som gör att jag kan spela in min halvakustiska gitarr,

Min dator har problem på vissa låtar och processorn maxar när jag använt massa instrument, så nått som inte tar så mycket processorkraft, Och sist, det måste vara firewire

Och en prisklass med taket på runt 2000, plus minus 200 spänn..

jag har tittat på CME, men jag vet inte om jag litar på det märket,

ge gärna lite tips

Hej!

Jag är ingen hejare på att föreslå dig vad du ska ha för ljudkort men jag har ett EMU-0404 och det är billigt och kanonbra. Funkar i alla väder om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU kortet verkligen onekligen bra. Det roliga är att vart jag än läser sägs det olika saker.

Jag har gjort mycket research. Det finns väl inget definitivt svar på en bra produkt men

jag skulle gärna vilja läsa testerna som Stuido har gjort, finns det att få tag på gratis?

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU kortet verkligen onekligen bra. Det roliga är att vart jag än läser sägs det olika saker.

Jag har gjort mycket research. Det finns väl inget definitivt svar på en bra produkt men

jag skulle gärna vilja läsa testerna som Stuido har gjort, finns det att få tag på gratis?

Studios tester finns att ladda ned mot en billig peng.

Annars har jag för mig att en rescension gjordes i ett Sound on sound nummer för ett tag sen.

Glid in på SOS hemsida och kolla, efter ett tag så lägger de ut sina rescensioner för gratis nedladdning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej lite dyrare den..

Anledningen att jag inte kört på EMU 0404 direkt, som verkar så bra.

Är att jag e orolig för att USb tar med processorkraft än Firewire. Jag

har redan massa problem med det. Är den så stor skillnad att på cpu kraften

dom käkar att jag borde låta bli usb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej lite dyrare den..

Anledningen att jag inte kört på EMU 0404 direkt, som verkar så bra.

Är att jag e orolig för att USb tar med processorkraft än Firewire. Jag

har redan massa problem med det. Är den så stor skillnad att på cpu kraften

dom käkar att jag borde låta bli usb?

Jag tror nog att oroar dig för fel saker.

Du sitter med en lite gammal dator samtidigt som du ska spela in en kanal åt gången och oroar dig för vilket kort som drar mest på CPUn.

Det är inte inspelningen som kommer sno mest utan alla plugins som du kommer använda. Så hitta ett bra kort som gör det du vill och skulle din dator begränsa dig så får ju det bli din nästa investering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dock på att firewire är lite mer riskabelt eftersom det kan skada produkten om man inte slår på grejer i rätt ordning. Annars kan jag bara se en fördel som inte nämnts här och det är att firewire har en mer stabil överföringshastighet medans usb går lite upp och ner som den vill.

Framförallt rekommenderar jag att du går till en musikbutik och förklara dina behov för dom, det gjorde jag och se hur lycklig jag blev (😛). Fick hem ett Tascam US-122L. USB 2, 2xXLR med fantommatning, 2xline (funkar båda som instrumentingångar), 2xanalog ut (R och L), midi in, midi ut och hörlurs uttag. Riktigt låg fördröjning och dessutom snyggt! Gick loss för knappa tusenlappen.

Dessutom rekommenderar jag dig att skippa ord som "phantommatningen" och "microphone" och istället fokusera på de svenska orden som erbjuds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem ett Tascam US-122L. USB 2, 2xXLR med fantommatning, 2xline (funkar båda som instrumentingångar), 2xanalog ut (R och L), midi in, midi ut och hörlurs uttag. Riktigt låg fördröjning och dessutom snyggt! Gick loss för knappa tusenlappen.

Enligt SOS så är det väldigt hög latency på Tascams USB-kort. Har de fel?

”Cubase output latency was declared as 17.23ms (14.3ms of 'extra' buffering over the 2.9ms of the software buffers), which is significantly higher than that of any other interface I've measured to date” *

* Soundonsound, juli 2007.

Vore kul att få detta dementerat eller bekräftat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Grabbar

Efter Mycket research har jag kommit fram till följande.

Nackdelar:

EMU 0404 USB (USB, Har bara 2 usb platser på datorn, och båda upptagna av keybord och mus

, strömförsörjs i väggutaget)

Mackie Onyx satellite (Enligt många är dockningstationen dålig, och ljudet brusar, inte många nöjda)

M-audio Fastrack Pro (Usb 1.1, samma prob som innan med plats)

Presonius Firebox (Ingen bra ljudkvalite skrev Studio, samt dyrt)

CME Matrix K FR (Sägs vara dålig kvalite, och inte många åsikter i övrigt, så det

är att köpa grisen i säcken.

Övriga ljudkort - Dyra, jag siktar under 2000 kr

Gaah tillbaka på ruta ett, Ös på med kommentarer, det behövs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonius Firebox (Ingen bra ljudkvalite skrev Studio, samt dyrt)

? Detta test skulle jag vilja läsa. Hur kan det komma sig att det finns så många nöjda användare? Jag litar mer på Soundonsound när det gäller tester;

http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/firebox.htm

"The 24-bit, 96kHz converters also have a clarity that's worth hearing; and as I just noted, the analogue circuitry really makes the most of the converters. Such excellent audio quality is a real bonus for a device that's so affordable."

Dyrt (3000 kr)? Inte med tanke på vad man får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ljudkvalite i toppklass, smärre brister i byggkvaliteten. Låg fördröjning

Detta var dom exakta orden som stod i ljudkortsguiden, dom hade i ett nummer.

Jag vet inte hur det kommer sig att alla är nöjda :rolleyes:

Är den värd en extra tusen spänn i jämnförelse med EMU 0404 Usb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...