Jump to content
Annons

"Audiokort" VS internt ljudkort


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Är i köpartagen på ny burk, och i samband med det funderar jag på att även köpa till ett extern ljudkort.

Jag tänkte använda burken till musikproduktion, men vill även använda den till vanligt "dataarbete" mellan varven, typ kunna kolla på nån film eller lyssna på mp3 or eller redigera video.

Nu till mitt "problem". Jag har blivit rekommenderad att avinstallera det interna kortet för att inte få problem när jag använder mitt nya externa kort. Men fungerar det då att använda t ex Window Mediaplayer (hatar den i o f) eller andra ljudfunktioner i Windows?

Några tips?

PS Det ligger mellan EMU 0404 USB och Focusrite Saffire LE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig haft problem med att köra två ljudkort, där det ena får hantera system- och spelljud, medan det andra hanterar det seriösa ljudet. Det fungerade utmärkt redan när jag körde Win98 en gång i tiden - och jag har fortsatt köra så i alla konfigurationer hittills. Nackdelen med att bara ha ett ljudkort som ska hantera alls, är att Windows kanske försöker spela upp ett systemljud med fel samplingsfrekvens - och då ställs ljudkortet om till den frekvensen. Sådant kan aldrig hända om man har separata ljudkort för uppgifterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft problem med att köra två ljudkort, där det ena får hantera system- och spelljud, medan det andra hanterar det seriösa ljudet. Det fungerade utmärkt redan när jag körde Win98 en gång i tiden - och jag har fortsatt köra så i alla konfigurationer hittills. Nackdelen med att bara ha ett ljudkort som ska hantera alls, är att Windows kanske försöker spela upp ett systemljud med fel samplingsfrekvens - och då ställs ljudkortet om till den frekvensen. Sådant kan aldrig hända om man har separata ljudkort för uppgifterna.

Ok, låter ju bra:) Tack för din input!.

Jag har hört att vissa kort kan ställa till problem. Har försökt hitta mer info på EMUs sajt, men inget direkt som ger svar.

Någon annan som kan tillföra något?

Redigerat av DanceMannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mer än att jag kört dubbla ljudkort i alla år (typ sedan 1992) med ett antal olika hårdvarukonfigurationer och operativsystem utan några problem.

Ok, Kalajsbra:) Då är det säkert inga probs!

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...