Jump to content
Annons

En fråga om orgelplankor

Recommended Posts

Guest officer martin
Posted

Är det någon som har provat dessa plankor

korg cx-3

hammond xk-2

Är på väg att köpa kanske en av dom men musikhandlar´n hade knappast

hört talas om dom (musikbörsen) dessutom sålde dom inte Hammond sa dom.

Jobbigt att åka till en annan stad bara för att provspela lite, så jag tänkte att

någon här kanske visste lite. Är ute efter så bra efterhärmning av en gammal

tonhjulsorgel som möjligt + inbyggt bra leslie. (jobbigt att släpa på stor orgel på turné)

officer

Annons
Posted

Jag har erfarenhet av Hammond XB-1 (vilken är exakt identsik vad gäller ljudet). Jag kan lira in några ljudexempel om du vill ha det. Jag spelar mest pop/rock (lite the band feeling) och till det funkar den bra. Leslieeffekten är bra, men gör sig bäst i mono. Dock är jag på väg själv att köpa till ett riktigt Leslie då jag tycker att det behövs.

Korgen har jag inte testat, men jag har hört att den ska vara bra (har en bra Leslie simulering).

Om du vill höra på en gång hur XB-1:an låter så kan du gå in på www.jell.nu och lyssna på någon av låtarna från "What About A Live Session" eller "Oh My God! Are We Here All Alone" skivorna. Där lirar jag på min XB-1:a.

Hoppas att detta var till nån hjälp.

MVH Johan Nordin

Posted

Har lirat en del CX-3. Gillar den skarpt. Den inbyggda lesliesimuleringen funkar bra, inte riktigt som äkta vara men betydligt smidigare.

Har inte testat Xk-2 så jag kan inte göra några jämförelser.

Posted

Kan säga att jag rent spontant är mer imponerad av NI:s B4.

Deras Lesliesimulator är alldeles utmärkt i stereo. Mycket står ju faktiskt och faller med just det.

Ett bra grundljud- spela-och så på med lesliet- wowowowowow- inte kul.

Jag körde ett tag med gamla Korg CX-3 på en del gig för att slippa släpa på Hammonden, men jag tog alltid med lesliet. Lite reverb och delay, så lät det helt okay.

• 2 months later...
Guest börnen
Posted

Jag tycker att B4 är grymt bra. Dessutom blir det ganska billigt om man har en gammal dammig dator som bara står som man kan använda till detta... men ett bra ljudkort (inget SB då, menar jag) behövs ju som vanligt 😆 Mobiliteten blir ju lite lidande med denna konfigurationen dock.

Kolla in Viscount DB-3 på Jam annars. Den är faktiskt billig, men jag törs inte uttala mig om hur den låter, jag har faktiskt inte testat den.

/Kent