Jump to content
Annons

Akut hjälp till nybörjare på Cubase


Tano

Recommended Posts

Jag är nybörjare och har Cubase LE4. Har även en Lexicon Alpha interface.

Efter installation funkade allt kanonbra och jag testade spela in lite med gott resultat.

Idag har det dock uppstått ett problem. Tillsynes utan anlednin så hör jag inte längre det inspelade spåret!!! Jag ser på equalizern att ljudet har spelats in, men jag hör det inte. Vette 17 hur man fixar det som nybörjare...

HJÄLP!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du monitoringen i Cubase aktiverad?

Se till att knappen med den lilla högtalaren är avaktiverad när

du ska spela upp det du spelat in.

Jo, men det har jag. Hjälper inte. Jag tror inte att jag gjort nån förändring sedan det fungerade sist... suck

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nybörjare och har Cubase LE4. Har även en Lexicon Alpha interface.

Efter installation funkade allt kanonbra och jag testade spela in lite med gott resultat.

Idag har det dock uppstått ett problem. Tillsynes utan anlednin så hör jag inte längre det inspelade spåret!!! Jag ser på equalizern att ljudet har spelats in, men jag hör det inte. Vette 17 hur man fixar det som nybörjare...

HJÄLP!!!

Har du ett eller två ljudkort i datorn? Du kanske har råkat aktivera datorns interna ljudkort istället för musikljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

På VST connections finns 2 alternativ: Inputs och Outputs. Jag förmodar att det är outputs jag ska fokusera på om jag inte hör det inspelade spåret. På outputs har jag ASIO Direct X Full Duplex Driver, SPDIF gränssnitt Connexant. Är det rätt?

Det märkliga är ju att hör ljud under själva inspelningen men inte när jag spelar upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

På VST connections finns 2 alternativ: Inputs och Outputs. Jag förmodar att det är outputs jag ska fokusera på om jag inte hör det inspelade spåret. På outputs har jag ASIO Direct X Full Duplex Driver, SPDIF gränssnitt Connexant. Är det rätt?

Det märkliga är ju att hör ljud under själva inspelningen men inte när jag spelar upp...

Har inte ditt ljudkort några egna ASIO-drirutiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det verkar som om du inte har rätt Asiodrivrutiner installerade till ditt Omega.

Installera om.

Att du hör ljud när du spelar in kan bero på att när du kopplat in gitarr/mick till ditt Omega så har du lyssnar du via direct monitoring, dvs ljudet går direkt från din gitarr/mick på Omegakortet till hörlursutgången på Omegat utan att gå via Cubase.

Det lustiga i är att det syns ljudspår i Cubase, svårt att förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga. Det är alltså när jag ska lyssna på det inspelade spåret som det inte hörs nåt.

för att lyssna på det inspelade ljudet måste du trycka bort den lilla högtalaren, när man spelar in har man högtalaren ibockad och när man lyssnar ska den inte vara markerad. kanske kan vara det som är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga. Det är alltså när jag ska lyssna på det inspelade spåret som det inte hörs nåt.

för att lyssna på det inspelade ljudet måste du trycka bort den lilla högtalaren, när man spelar in har man högtalaren ibockad och när man lyssnar ska den inte vara markerad. kanske kan vara det som är problemet.

Jag har faktiskt redan föreslagit det :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga. Det är alltså när jag ska lyssna på det inspelade spåret som det inte hörs nåt.

för att lyssna på det inspelade ljudet måste du trycka bort den lilla högtalaren, när man spelar in har man högtalaren ibockad och när man lyssnar ska den inte vara markerad. kanske kan vara det som är problemet.

Jag har faktiskt redan föreslagit det 😕

ahh hehe såg det nu ja 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga. Det är alltså när jag ska lyssna på det inspelade spåret som det inte hörs nåt.

för att lyssna på det inspelade ljudet måste du trycka bort den lilla högtalaren, när man spelar in har man högtalaren ibockad och när man lyssnar ska den inte vara markerad. kanske kan vara det som är problemet.

Jag har faktiskt redan föreslagit det 😛

ahh hehe såg det nu ja 😆

Tokigt!

😛

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag är nybörjare och har Cubase LE4. Har även en Lexicon Alpha interface.

Efter installation funkade allt kanonbra och jag testade spela in lite med gott resultat.

Idag har det dock uppstått ett problem. Tillsynes utan anlednin så hör jag inte längre det inspelade spåret!!! Jag ser på equalizern att ljudet har spelats in, men jag hör det inte. Vette 17 hur man fixar det som nybörjare...

HJÄLP!!!

Om det är akut kan du ju köra en System-återställning i startmenyn och återställa till det datumet när det funkade..

Eller så får du ta o pilla lite på inställningarna i device setup

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...