Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan, jag har spelat in en låt med mina polare och mixat ett par timmar nu, är lite nybörjare kan man säga. Men tycker ändå ljudet börjat likna något som man kan tänkas lyssna på.

Men nu är det de sista då som jag har lite problem med, jag använder mig mest av T-racks plug-in (kör med cubase SX3)

för att få upp den totala volymen lite mer och eqa det totala ljudet lite och sådär, men jag tycker att ljudet låter lite spetsigt och alldeles för diskant. Jag vill få det låta lite mera basigt och mjukt så att det känns skönt att lyssna på i öronen. Det är en metal låt med mycke distade gurer, blandat med synth och akustiskt också.

Jag ser ingen direkt mening att lägga upp låten här, utan min förklaring bör räcka, men är väldigt tacksam om någon kunde ge tipps på hur jag ska göra för att få det mera mjukt och rent, basigt ljud så att allt smälter in i varandra mer.

Ska jag t.ex ändra mera på varje inviduellt instrument och öka bas frekvenserna (vilket jag inte tycker verkar vara någon smart idé?) eller ska jag satsa på att eqa det totala med mera bas eller vilka typer av effekter och sådant ska jag använda mig av.

Skriv gärna något svar så gott du kan, är väldigt tacksam för all hjälp!

MVH

Thomas

Annons
Posted

Till att börja med kan du ju försöka sänka mellanregistret något istället för att höja basen.

Testa att dra upp (!) eq på olika ställen i mellanregistret med ett hyfsat smalt Q-värde så du hör vilket frekvensområde det är som låter vasst. Bredda sen Q-värdet något och dra ner till minus 1-2 db. Ofta är det än bättre lösning än att börja dra upp basen.

Men allt är naturligtvis beroende på hur mixen låter från början ...

Posted
Till att börja med kan du ju försöka sänka mellanregistret något istället för att höja basen.

Testa att dra upp (!) eq på olika ställen i mellanregistret med ett hyfsat smalt Q-värde så du hör vilket frekvensområde det är som låter vasst. Bredda sen Q-värdet något och dra ner till minus 1-2 db. Ofta är det än bättre lösning än att börja dra upp basen.

Men allt är naturligtvis beroende på hur mixen låter från början ...

Jo det är ju självklart, men tack för tippset, ska pröva lite med att minska som du sa istället för att höja så mkt.

Posted

Du har flera gitarer inspelade antar jag. De kanske är problemet.

Testa att gruppera dessa och kör en EQ över dessa för att se om det blir bättre. Du kan vara rätt brutal och svepa även där för att höra efter var gitarrerna är elaka frekvensmässigt.

+ Assars tips.

Posted
Du har flera gitarer inspelade antar jag. De kanske är problemet.

Testa att gruppera dessa och kör en EQ över dessa för att se om det blir bättre. Du kan vara rätt brutal och svepa även där för att höra efter var gitarrerna är elaka frekvensmässigt.

+ Assars tips.

Ah, också ett sätt jag inte riktigt prövat än, tack så mycket för ännu ett tipps!

MVH

Posted

All of the above OCH testa att inte dra på en massa bas på instrument som inte behöver det!

Dra av bas på allt utom trummor och bas.

På så sätt får du en tydligare mix och de instrument som ska vara basiga lkommer helt enkelt låta basigare.

Posted (edited)

Lägg upp låten här om du vill ha ett BRA svar. Det går inte att säga "dra av bas på allt", "öka mellanregistret på a och b", osv - generellt.

För det beror HELT på hur det låter från början. En del har mer diskantiga grundljud, en del mer bas osv.

Om du verkligen inte vill lägga upp låten här, då ska du gå efter en referens, och jämföra frekvenser. Då hör du direkt hur fel du har eq:at. Använd en bra, enkel och smidig EQ.

EQ:a rubbet, du har knappast så bra grundljud att det inte behövs EQ:as. Fast det beror ju på hur pass höga krav du har.

I detta fall, du säger att det är för lite bas i slutmixen - jämför instrument för instrument efter referens, och öka basen på de instrument/spår som behöver det (enligt dina öron/referenser). När du jobbat mycket med detta, och det låter okej, prova då att kolla ifall slutmixen behöver EQ:as, då gör du det.

För annars är risken att du, exempelvis, ökar bas på något som redan är basigt, bara för att du hör att det saknas bas på något annat. Ganska logiskt.

Lycka till! Men vill du få bra hjälp (mer precist såklart) så lägger du upp låten här, som sagt. 😛

Edited by creel
Posted
Lägg upp låten här om du vill ha ett BRA svar. Det går inte att säga "dra av bas på allt", "öka mellanregistret på a och b", osv - generellt.

För det beror HELT på hur det låter från början. En del har mer diskantiga grundljud, en del mer bas osv.

Om du verkligen inte vill lägga upp låten här, då ska du gå efter en referens, och jämföra frekvenser. Då hör du direkt hur fel du har eq:at. Använd en bra, enkel och smidig EQ.

EQ:a rubbet, du har knappast så bra grundljud att det inte behövs EQ:as. Fast det beror ju på hur pass höga krav du har.

I detta fall, du säger att det är för lite bas i slutmixen - jämför instrument för instrument efter referens, och öka basen på de instrument/spår som behöver det (enligt dina öron/referenser). När du jobbat mycket med detta, och det låter okej, prova då att kolla ifall slutmixen behöver EQ:as, då gör du det.

För annars är risken att du, exempelvis, ökar bas på något som redan är basigt, bara för att du hör att det saknas bas på något annat. Ganska logiskt.

Lycka till! Men vill du få bra hjälp (mer precist såklart) så lägger du upp låten här, som sagt. :rolleyes:

Tack så mycket för all hjälp och tipps, jag har hållt på med en del låtar nu så mina mixar börjar att bli vänliga för öronen så om ett tag hade jag tänkt att lägga upp någon låt och se vad ni alla säger och hjälpa mig lite mer exakt, precis som du säger!

MVH

Thomas