Jump to content
Annons

ÅTERSKAPA ETT LJUD


UKboy

Recommended Posts

hej kära vänner vill återskapa ett ljud, ljudfilen ska jag försöka inkludera i denna tråd.. har ingen aning men OK vi kör på en länk ist:

http://www.jeanmaxwell.se/bassgang.mp3 (LJUDFILEN)

det är så att jag är just ute efter ljudet som går på kickens slag, dvs Basgången i denna loop. det är som en Hit i form av något slag kanske en hybrid, av Brass och en sågtandad form.

jag vill försöka återskapa ljudet men i ca 6 timmar idag försökte jag utan resultat.(då menar jag verkliga 6 timmar hehe)

jag vet att det finns massa här inne som är super duktiga på att återskapa ljud. det här är kanske 1 timmes jobb om inte 10 minuter för vissa.

vore upskattande om någon kunde återskapa detta ljud i reason, eller cubase med syntar som vanguarde eller Zeta om någon kör med dom.

please i need help, Majken, och dumbdan ni som är duktiga, hjälp mig nu 😛

mycket tack och hoppas alla ser fram emot julen!

/KRAM ERAN BÄSTA FAVORIT UK BOY

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tja..lyssnade lite snabbt i mina datorhögtalare på min powerbook, med tvn på högt i bakgrunden, så hörde inte så exakt, men lätt som två oscilatorer(minst) som är snedstämda mot varandra.

lite Superlead-aktigt. 😛 fast superleadljudet har fler oscilatorer i grunden.

sen kan du höja filtret lite med, så kanske du kan få fram det ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej tack för ditt svar men jag har försökt i över sex timmr idag jonas, hehe går sjukt segt och det funkade inte alls. kan du inte försöka kolla lite på det och skicka en reason fil till mig?

någon annan som gärna vill hjälpa till? vore ritkigt bra med hjälp, behöver verkligen fixa ut det ljudet !!!!

please!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej tack för ditt svar men jag har försökt i över sex timmr idag jonas, hehe går sjukt segt och det funkade inte alls. kan du inte försöka kolla lite på det och skicka en reason fil till mig?

någon annan som gärna vill hjälpa till? vore ritkigt bra med hjälp, behöver verkligen fixa ut det ljudet !!!!

please!!!

om du e online på msn så skickar jag över den nu me en gång.. två superleadljud.

du va inte online. men säg till när du är det, så skickar jag.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

tack ska gå in med en gång , några andra som kan hjälpta till? kom igen nu folket på forumet!

behöver verkligen det här ljudet och vill att så många som möjligt som kan bidra med lite hjälp vore så hyggligt!

Redigerat av UKboy
Link to comment
Dela på andra sajter

har du några samplingsskivor med basljud?

Jag tror att du kan hitta en snarlik sampling, som kan skruvas till, från någon cd med offbeatbasar.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du några samplingsskivor med basljud?

Jag tror att du kan hitta en snarlik sampling, som kan skruvas till, från någon cd med offbeatbasar.

nja inte riktigt, jag har väl inte mycket samplingar. men tänkte folk som är duktiga och kan skruva fram synth ljud så borde detta ljud vara ett av de lättaste. för mig som inte gjort så mycket tidigare, blir det svårt och säörskilt när man suttit i sex timmar idag utan resultat...

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF är på rätt väg i hans beskrivning.. Meen. det som ger detta ljud dess speciella "plåtiga" klang är reverbet.. Eller snarare ekot med dess korta room-delay karaktär. Testa och labba med ett multitappat delay vet ja.. Det gäller att synka predelayen med rytmen.. Lite "off pitch" var det ju oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

pröva o ta ett av dom ljuden du fick av mig. ex. thorljudet och stoppa det i en combinator och kombinera med en NNXT där du plockar in typ saxljud, och sen distar lite på det, och sen kombinerar du med en mixer längst upp, och efter mixen(innan utgången på combin) sätter du en kompressor för att trycka ihop skiten.. 🙂

då får du superleaden och supersaxen.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Scheisse vilken cool loop, vad är det för nåt?

det är musik haha, tack jonas för ditt svar med andra som har andra tips med? kom igen nu!!!!

Vadå det är musik, kan du inte säga vad det är? Det var ju skitballt. Är det från nåt loopbibliotek eller från nån artist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scheisse vilken cool loop, vad är det för nåt?

det är musik haha, tack jonas för ditt svar med andra som har andra tips med? kom igen nu!!!!

Vadå det är musik, kan du inte säga vad det är? Det var ju skitballt. Är det från nåt loopbibliotek eller från nån artist?

Oj! Ja, den där var cool! Var fick du tag på den? Om det där är en del av en hel låt så vill jag höra. ;D

Jag tycker förresten det låter som två snedställda sågtänder, filter-envelop som drar cutoffen ganska snabbt uppifrån och ned med lite resonans, ganska brant filter. Om det inte är kört genom någon form av tube-dist så tycker jag att ljudet påminner om en synt som jag provade för ett tag sedan som heter Zebra2, men det är bara en vild gissning. Sen så är det helt klart ett "litet" reverb på.

Link to comment
Dela på andra sajter

loopen är en artist men jag yttrar mig inte här för jag vill inte "göra" olagliga saker genom att loopa och publicera men däremot kan ni få titel till låten om ni mailar mig eller skriver pm, så är det inofficiellt.

aja nu vidare, jag har zebra på min dator om du kanske hittar en preset eller skickar en fxp preset till mig vore jag glad.

kör på vi kanske närmar oss något strax.

ska fixa kaffe och vänta på svar nu 🙂 love it

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe sure, finns det ingen som kan skapa ljudet och posta det här så får alla tillgång till hur det låter och om det är nära intill? vore kul, så kan alla dela med sig av ljudet och utöka sitt bibliotek för sköna och coola synthar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sådär folket loopen e tillbaka, kom igen nu så spikar vi denna låt för gott 😎

det ni gör, posta gärna det så man får höra om ni har kommit i närheten eller liknande. vore toppen det

med bästa hälsningar

eran bästa bästa favorit UKboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...