Jump to content
Annons

instrumentljud som i verkligheten?


kkj

Recommended Posts

Har svårt att hitta rätt forum men:

Jag har en midifil från ett program (logic) och jag vill överföra den till en CD med brännaren.

Problemet? Jag hör till de udda kufar som vill ha ljud som låter som riktiga instrument. Ja, jag är numera trött på allahanda syntljud utan längtar efter instrument som finns i tex. symfoniorkestern. Fioler, allt blås, saxar, flygel, gitarrer, etc.etc

Musikäffaren säger "Bandstand" och köp ev. instrumentpluggar.

Håller detta förslag måttet?

Var finner jag instrumentljud????

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra (EWQLSO) Gold är milt uttryckt skitbra! 😛

EDIT: Glömde lägga in länken dit...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Utmärkt, det ska undersökas!

Krävs det mycket datorkraft till dessa båda förslag?

probably.. 😛

många av de moderna pluginsen kräver mkt datorkraft, eftersom de är designade för moderna datorer.. som i sig som sagt är väldigt kraftfulla. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan lägga till ett par förslag till:

Steinberg's HALion Symphony Orchestra, som du hittar här.

MOTU's Symphonic Instrument finns här.

Garritan Personal Orchestra hittar du här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det många alternativ helt plötsligt, jag måste ju provlyssna allt!

Vilka principer gäller: samplat eller "konstgjort"

Stråkar.. Tja ingen annat än multisamplat gäller då.. Går tusan i mig inte att göra vettigt på nåt annat sätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det många alternativ helt plötsligt, jag måste ju provlyssna allt!

Vilka principer gäller: samplat eller "konstgjort"

Stråkar.. Tja ingen annat än multisamplat gäller då.. Går tusan i mig inte att göra vettigt på nåt annat sätt..

Jag tycker synful-stråkarna låter rätt "vettigt", utan att vara sample-baserade.

Vad gäller blås (mässing i synnerhet) är wallander-instrumenten nog de bästa jag hört.

Oavsett om man kör multisamplat eller modellerat krävs dock en hel del av användaren. Det är inte bara att langa in en midifil och vänta sig att det låter som wienfilharmonikerna, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad lägger du in i uttrycket "krävs dock en hel del"?

Justering på "rattar" för att få till önskvärt resultat eller timmar av manipulerande av varje ton och annat?

Både och, men speciellt det senare skulle jag tro. Om man inte ändrar anslagskraften på tonerna kommer det att låta mycket stelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju inte bara om velocity. Ett blåsintrument kan låta på en massa oliks sätt och för att programmera ett blåsljud så det låter "verkligt" krävs en hel del kunnande om hur instrumentet fungerar. Samma gäller givetvis stråkar och andra stränginstrument, man bör ha klart för sig vad som är spelbart, hur musikern skulle spelat (up-stråk/ner-stråk, hur stråkbågarna borde vara, artikulation, frasering).

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE(kkj @ 2007-11-25, 09:10) *

Vad lägger du in i uttrycket "krävs dock en hel del"?

Justering på "rattar" för att få till önskvärt resultat eller timmar av manipulerande av varje ton och annat?

Både och, men speciellt det senare skulle jag tro. Om man inte ändrar anslagskraften på tonerna kommer det att låta mycket stelt.

Jag spelar ju stämmorna själv, fast visst, lite konstigt (tex frasering) blir det ju när vissa instrument spelas på keyboard.

Men det primära för mig är att få karaktären på ljudet så bra som möjligt. Naturligtvis kan det inte bli som wienfilharmonikerna, jag har måttliga krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...