Zipzap Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Tjoo, Jag och några polare håller på att spela in fall out boy låten; I slept with someone in Fall out boy...." I refrängen då å då körar dom i scream. Varken jag heller mina polare klarar av den här scream tekniken så bra, vår trummit kan "screama" lite grann men långt ifrån bra. Tänkte höra om det finns något man kan göra för att få ljudbilden lite bättre? Någon effekt/eller något i Eq man kan fiffla lite med bara för att ge det lilla screamet vi har ett lyft? //Thx
mimla Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Tjoo, Jag och några polare håller på att spela in fall out boy låten; I slept with someone in Fall out boy...." I refrängen då å då körar dom i scream. Varken jag heller mina polare klarar av den här scream tekniken så bra, vår trummit kan "screama" lite grann men långt ifrån bra. Tänkte höra om det finns något man kan göra för att få ljudbilden lite bättre? Någon effekt/eller något i Eq man kan fiffla lite med bara för att ge det lilla screamet vi har ett lyft? //Thx Tumregeln är ju att fixa problemet så nära källan som möjligt, så det bästa vore ju att skaffa nån som kan tekniken. Annars skulle väl lite dist eventuellt kunna bröta till det lite om det ska ligga lite i bakgrunden. Pilla även lite med EQ:n och kolla var det låter göttast. Framhäv det. Kan tänka mig att om du har distade skrik som ska ligga lite i bakgrunden skulle det kunna vara ganska schysst att skära lite överdrivet mycket topp i det. Dels skulle det kunna bli en effekt i sig, och dels kan du bröta på ljudet rätt mkt utan att det gör ont i öronen. Tänk på att isf lägga EQ:n efter overdriven i signalkedjan. Kom precis på att jag inte kan erinra mig hur låten går, så jag kanske är helt fel ute. Isf kan du ju ignorera mig. 😊
mimla Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Kom att tänka på en grej. Om ni tycker att det verkar som en kul idé att förstöra ljudet istället för att skaffa nån som kan skrika, exprimentera då och se till att förstöra det på rätt sätt. Att spela in med nån vanlig sångmik och sen dista det i datorn låter ju oftast inte så skoj (om det nu är dator ni spelar in till). Testa att spela in genom en mickad gitarrförstärkare t ex? Mangla signalen genom en gammal bandspelare på vägen? Kanske låter skit, men då har ni iaf nåt att göra och det skulle ju kunna bli skitbra. 😊
Zipzap Postat 21 november 2007 Trådstartare Postat 21 november 2007 Kom att tänka på en grej. Om ni tycker att det verkar som en kul idé att förstöra ljudet istället för att skaffa nån som kan skrika, exprimentera då och se till att förstöra det på rätt sätt. Att spela in med nån vanlig sångmik och sen dista det i datorn låter ju oftast inte så skoj (om det nu är dator ni spelar in till). Testa att spela in genom en mickad gitarrförstärkare t ex? Mangla signalen genom en gammal bandspelare på vägen? Kanske låter skit, men då har ni iaf nåt att göra och det skulle ju kunna bli skitbra. 🙂 Där sa du något, kan vara värt att testa. Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.