Jump to content
Annons

Hur får man den kortaste svarstiden?


8DEAMON8

Recommended Posts

Det är sån väldigt lång svarstid tycker jag, man kan ju inte spela och använda synthen. Är det något man kan göra åt det? Finns det något program? eller ska man köpa något speciellt?

Vilken är den kortaste svarstiden ni har varit med om?

Jag har en atari hemma jag fick, men alldrig blev god vän med. Den hade väldigt kort svarstid verkade det som. Men varför är det sämre på dagens datorer för då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svarstiden på forumet ska du inte gnälla över i alla fall.. Ok En Atari 1040 hadde jag också.. På den tiden då det begav sig så var inte en tanken på mjukvarusynthar född.. Då var det hårdvaru-MIDI som gällde.. I dagens läge kan man ha en mjukravusynt laddad i datorn och spela på den med såväl USB som MIDi interface. Som sagt.. Det du verkar fundera över är Latency.. Latency är den tid det tar för ljudkortets AD omvandlare att fatta vad du gör+den tid det tar för syntens mjukvara att i samarbete med operativsystemet räkna ut hur saker och ting verkligen ska låta.

Här lite länkar enl Google. Det går att optimera latencey (tiden det tar för datorn att beräkna hur det ska låta) 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har något ljud kort som heter AC 97 eller något sånt. (kanske något mer också)

Och så har jag en JD-800. vråltung och tjock. inte portabel och kan ställas på ett enda bra ställe, som häller inte är så nära datorn om man säger så. kanske 3 meter, så det blir lite spring,,

Hur kan man fixa till Letancyn? 7 MS har jag nog, man kan sätta lägre tror jag. men då kan datorn krasha har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör ASIO4ALL det är asiodrivare för kort som inte har egna asiodrivrutiner.

Google och sök på ASIO4ALL.

Annars är ett bra ljudkort en idé om du vill ha riktigt bra latency. Såg ett på säljes här på forumet. EMU0404 för en 500...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan skrivet. www.asio4all.com

Ditt ljudkort är ju ett standard 16 bitars ljudkort antar jag ... AC97 brukar vara ett ljudkort som sitter integrerat på moderkortet eller nåt :rolleyes: det bör du kanske byta ut omgående om du vill ha detta bra .

Men det finns ju självklart saker att förbätta.

* Ladda hem asio4all på www.asio4all.com

* Installera och starta om Cubase

* Gå in i Devices/Device Setup, gå till VST Audiobay och välj där "ASIO4ALL" istället för typ "Asio Multimediadriver" eller va det står.

* Gå till Devices/Device Setup/ASIO4ALL v2/Control Panel och ändra Buffert till HÖGST 512, rekommenderar 256 om du har bra dator. (Ju mindre buffert dessto mindre latency).

Problemet löst

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, är ASIO4All ett program som då gör letancyn kortare?

Vad kan man komma upp till?

Kan man köra ASIO4ALL med FL 7?

Vad är det för skillnad på 16 och 24 bitars ljudkort då? Låter det ena bättre än den andra?

För drivern finns det nog ingen gräns egentligen, men datorn blir hårdare belastad vid lägre latency, så det finns en gräns som du inte kommer under - och det är dessutom beroende av hur många audiospår, VSTi och plugineffekter du kör, så det är svårt att säga någon absolut gräns.

16 eller 24 bitar handlar om upplösning i ljudet och alltså ljudkvalitet. Med 24-bit så behöver man inte vara lika kinkig med inspelningsnivåer som med 16-bit, utan man kan ligga lite lägre utan att få onödigt mycket brus. All bearbetning drar dessutom ner upplösningen, så därför är det bra att ha en bättre utgångspunkt. Med ett inbyggt ljudkort, så är det visserligen inget som är så känsligt - för då håller ljudet ändå inte sådan kvalitet att man behöver bry sig så mycket om det, men ändå... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...