Jump to content
Annons

pickup till mahognygura


Marwin

Recommended Posts

Hej!

Blev klar med min första gitarr för cirka ett halvår sedan. Denna var helt enkelt en squier showmaster med helt ny egendesignad kropp. Nu är det dags för nästa projekt: en mahognygitarr med mahognyhals och med en betydligt högre buget än den förra. Ljudet jag letar efter är något som kompletterar mahognyns varma ton. Jag är ovan i pickupdjungeln och jag undrar om det finns några speciella modeller/märken som passar detta ändamål? Humbucker eller singlecoil spelar ingen roll då gitarren bara är planeringsstadiet än så länge

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Blev klar med min första gitarr för cirka ett halvår sedan. Denna var helt enkelt en squier showmaster med helt ny egendesignad kropp. Nu är det dags för nästa projekt: en mahognygitarr med mahognyhals och med en betydligt högre buget än den förra. Ljudet jag letar efter är något som kompletterar mahognyns varma ton. Jag är ovan i pickupdjungeln och jag undrar om det finns några speciella modeller/märken som passar detta ändamål? Humbucker eller singlecoil spelar ingen roll då gitarren bara är planeringsstadiet än så länge

Mvh Martin

Emg-mickar har alltid legat före sin tid. Men speciellt sköna e EMG 707 :rolleyes: Dom e dock för sjusträngare. EMG HZ duger också fint 😱 Annars kan du googla efter seymour duncan pickups. Dom är det aldrig fel på heller 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha kvar lite av träljudet ska man nog inte välja EMG.

Kolla in P-90 soapbars (fet singelcoilmick). Det skulle kanske vara något för dig. Så är dom snygga också!

Kan bara hålla med vill du behålla "träljudet" känslan och sustainen så är inte EMG mickar riktigt rätt för dig. Då skulle jag hellre satsa på några bra passiva mickar som passar din stil. Som ovan nämnt Seymour Duncan som har mickar som täcker hela spectrat av ljud, Dimarzio har också schyssta mickar, Lundberg också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. Lyssnade på en lundgren humbucker och den lät precis som jag ville ha den. 😛

Kanon att du gillade dom! Jag menade lundgren men måste fått lite glappkontakt i skallen när jag skrev lundberg =) Annars snurrar väl mest lunddahl i min skalle (trafon).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...