Jump to content
Annons

Grafikkort...


brynte

Recommended Posts

Har blivit erbjuden att köpa ett grafikkort för en billig peng! Det är ett Creative GF4 Ti4400! Det borde väl vara ett rejält snäpp bättre än mitt nuvarande GF3 Ti200, antar jag!? Det som bekymrar mej en aning, är dock att jag har läst nånstans att fläkten i detta kort tydligen för en massa oönskat oväsen!?? 🙂 Funderade en stund på att köpa till Zalmans passiva kylning, men den tar ju tydligen upp en extra pci-plats och dom har jag dessvärre inte gott om!Är det nån som har testat detta kort, eller har nån ytterligare info att komma med? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du slippa oljud, så kan du med fördel hålla dig till Matrox-korten, som ju saknar fläkt helt. 🙂 De fungerar utmärkt i musikmaskiner och ger dig också möjlighet att koppla in två skärmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)

Jag kör med ett GeForce4 ti4600 kort med Zalmans passiva kylning och det fungerar kanon men det tar som sagt upp den översta PCI platsen under AGP sloten. Mitt kort hanterar oxå dubbla skärmar vet inte om det är olika beroende på tillverkare men jag tycker det funkar kanon.

Redigerat av Garylee
Link to comment
Dela på andra sajter

Durin (oregistrerad)

GF4 Ti4400 är ett helt okej kort. Har ett sådan och jag spelar doom och farcry utan problem dock ett på högsta grafik men man kan inte få allt 🙂

Om du får den billigt så köp den tills du vill uppgradera ordentligt. Dock är det som du säger. Fläkten låter rätt mycket och det blir gärna missljud i den. Men inte mer än att man klarar av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

PCI Express (nytt moderkort krävs förstås...) kommer att ersätta AGP, men jag vet inte riktigt när. Det finns inte så många kort ännu - men när det väl börjar dyka upp från alla tillverkare, så försvinner nog efterfrågan på AGP ganska kvickt, kan jag tänka mig.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida du inte har planer på att uppgradera grafikkortet rejält inom det närmaste så hade jag nog tyckt att 300 kronor för ett bättre grafikkort är ett schysst pris vilken dag som helst.

Har du däremot inget behov av att uppgradera, eller planerar att uppgradera rejält senare så kan man ju fundera över om man verkligen behöver kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt (redan innan detta erbjudande) gått i ganska rejäla "uppgraderingsfunderingar"! På http://www.sweclockers.com/ finns följande att läsa:

"ATi planerar att utöka antalet wafers hos TSMC som för tillfället tillverkare grafikkretsar åt ATi. Det sägs att priset på Radeon 9800-baserade grafikkort från ATi kommer sjunka ännu mer under hösten innan de fasas ut och ersätts med Radeon X800-serien (möjligen det icke tillkännagivna Radeon X800 SE).

Nvidia kommer enligt källor att lansera en budgetinriktat Geforce 5900-baserad grafikprocessor i fjärde kvartalet som ett svar. Det lär vara billigare än nuvarande Geforce 5900XT och troligen ligga på ungefär samma prestanda."

Om jag slår till på erbjudandet, får jag nog dessvärre offra en pci-slot och köpa till en passiv kylning! Priset för kortet och kylningen kostar ca.600:-

Börjar nästan luta åt att jag inväntar den ev. prissänkningen, som väntas komma om nån månad (fortfarande osäker dock)!??

Jag kollar på rätt mycket film genom datorn (kopplad till tv:n) och använder TV-Tool, vilket funkar perfekt! Har läst att TV-Tool bara funkar med Nvidias kort och inte Radeon!?? Antar att det finns nån liknande lösning till Radeon-kort, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom du har ett GeForce3 stöder det inte spegling till tvutgången. GeForce2 (!) och GeForce4 och de flesta andra kort stöder spegling, vilket innebär att det du spelar i mediaspelaren syns samtidigt på tv och du kan göra annat på datorn samtidigt. Väldigt smidigt. Betydligt smartare än TvTool.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...