Jump to content
Annons

Hjälp! plss .. emu0404

Recommended Posts

Glife (oregistrerad)
Postat

Hej hej ... hjälp .. jag har nu en phonic mixer bord mr1843x o emu 0404 pci ljud kort ..

men hur ska jag göra så att när jag o mina polare spela in typ 2 gitarr 1 synt o bas samtigt och vill att det skulle ligga på olika track/chanel i cubase sx3 .. för att nu när jag köra så ligger det allt på en track .. plss hjälp .. hur ska man koppla från mixer till ljud kort o hur jag ska göra snäll hjälppa eller tipsa mig ...

ny börjar hem studio ..

Annons
Postat (redigerat)
Hej hej ... hjälp .. jag har nu en phonic mixer bord mr1843x o emu 0404 pci ljud kort ..

men hur ska jag göra så att när jag o mina polare spela in typ 2 gitarr 1 synt o bas samtigt och vill att det skulle ligga på olika track/chanel i cubase sx3 .. för att nu när jag köra så ligger det allt på en track .. plss hjälp .. hur ska man koppla från mixer till ljud kort o hur jag ska göra snäll hjälppa eller tipsa mig ...

ny börjar hem studio ..

panorera kanalerna på mixern en left och en right och välj right på den ena kanalen i cubase och left på den anndra kanalen, enkelt 🙂

Redigerat av Lithium
Glife (oregistrerad)
Postat

ny börjar hem studio ..

panorera kanalerna på mixern en left och en right och välj right på den ena kanalen i cubase och left på den anndra kanalen, enkelt 🙂

asså menar att om man spela måna instrumment samtidigt .. o att en instrummet liget på en var sin kanal .. så att allt inte ligger på en kanal

Postat

ny börjar hem studio ..

panorera kanalerna på mixern en left och en right och välj right på den ena kanalen i cubase och left på den anndra kanalen, enkelt 😛

asså menar att om man spela måna instrumment samtidigt .. o att en instrummet liget på en var sin kanal .. så att allt inte ligger på en kanal

Precis, gör två kanaler i Cubase, välj "left in" på den ena och "right in" på den anndra.

Panorera sen kanalerna på din phonic mixer så skall instrumenten hamna på var sin kanal i cubase 🙂

Glife (oregistrerad)
Postat

ny börjar hem studio ..

panorera kanalerna på mixern en left och en right och välj right på den ena kanalen i cubase och left på den anndra kanalen, enkelt 😛

Precis, gör två kanaler i Cubase, välj "left in" på den ena och "right in" på den anndra.

Panorera sen kanalerna på din phonic mixer så skall instrumenten hamna på var sin kanal i cubase 🙂

okejj ska testa 🙁 men asså man koppla väll ut från main out ?

Postat (redigerat)

aa... ursäkta trodde att det bara handlade om två gitarrer.

nä skall du spela in 4 instrument så får du använda mixerns direct outs om det finns eller inserts,

eller alternativa utgångar (brukar finnas två på ändel små mixar).

eller köra via aux utgångarna går ju med.

Annars går det bara med två instrument via main out

Redigerat av Lithium
Glife (oregistrerad)
Postat

nä skall du spela in 4 instrument så får du använda mixerns direct outs om det finns eller inserts,

okej 🙂 det finn 2 direct out .. såå 😛 eb tog jag till pa en in till datorn .. men jag fatta inte riktigt bara när panolera .. menara du att varsin instrummet ska har sin left och right ellr stereo ??

Postat

okej 😮 det finn 2 direct out .. såå 😉 eb tog jag till pa en in till datorn .. men jag fatta inte riktigt bara när panolera .. menara du att varsin instrummet ska har sin left och right ellr stereo ??

Nja, finns det direct out så behöver du inte panorera då går dom ju in på varsin kanal i ljudkortet ändå.

Kör du ut signalerna via main out så får du panorera dem annars går båda signalerna ut i både left och right.

Hur har du kopplat mixern till ljud kortet?

Glife (oregistrerad)
Postat

okej 😮 det finn 2 direct out .. såå 😉 eb tog jag till pa en in till datorn .. men jag fatta inte riktigt bara när panolera .. menara du att varsin instrummet ska har sin left och right ellr stereo ??

Nja, finns det direct out så behöver du inte panorera då går dom ju in på varsin kanal i ljudkortet ändå.

Kör du ut signalerna via main out så får du panorera dem annars går båda signalerna ut i både left och right.

Hur har du kopplat mixern till ljud kortet?

det finns en in gång L o R . så toy jag ut main out till input sen finns typ coaxial in/out o optical in/out

Postat (redigerat)

OK, emu 0404 har bara två ingångar då kan du ju bara spelain två instrument samtidigt (logiskt).

Men om du nu har direct out (eller inserts) på alla kanaler på phonic mixern och vill spelain fler än två instrument samtidigt så får du köpa ett ljudkort med fler ingångar. 😮

EDIT: förtydligande

Redigerat av Lithium
Glife (oregistrerad)
Postat
OK, emu 0404 har bara två ingångar då kan du ju bara spelain två instrument samtidigt (logiskt).

Men om du nu har direct out (eller inserts) på alla kanaler och vil spelain fler än två instrument samtidigt så får du köpa ett ljudkort med fler ingångar. 😮

ahha okej :/ men du jag ska bara säga tacka så mkt för hjälpen 😉 men kan du tipsa några ljud kort som men flera ingångar ??

Postat

Men om du nu har direct out (eller inserts) på alla kanaler och vil spelain fler än två instrument samtidigt så får du köpa ett ljudkort med fler ingångar. 😮

ahha okej :/ men du jag ska bara säga tacka så mkt för hjälpen 😉 men kan du tipsa några ljud kort som men flera ingångar ??

Ett mycket prisvärt pci ljudkort som jag själv använder är M-audio delta 1010lt det har 10 in och 10 ut, 1995:-

Glife (oregistrerad)
Postat

Ett mycket prisvärt pci ljudkort som jag själv använder är M-audio delta 1010lt det har 10 in och 10 ut, 1995:-

ahah okej 🙂 tack tack ^^

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.