Jump to content
Annons

Billiga och bra (!?) absorbenter/diffusorer


mtornros

Recommended Posts

Googlade runt lite i jakt på billiga akustikskumprodukter och halkade in på denna sidan. Kan det vara något att ha kanske som absorbent/diffusor, eller är det bara rubbish? Alltså den hårda alt. mjuka dämpningsmattan. Det är ju tänkt att ha i sina högtalare som man antas bygga själv 😊 men ändå...

Håll till godo:

Conrad.se

/Martin

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tvivlar mycket starkt på att det är något att ha i akustiksammanhang. Det säljs ju som både packningsmaterial och akustikmaterial - något som tyder på att det inte är så noga och det är risk att det kan förvärra en redan svårt situation om man försöker behandla med det. Seriösa akustikskumfirmor lägger ner jobb på att skapa rätt material och skärning för att ge en så jämn absorption som möjligt. Conrad-materialet får nog nöja sig med samma betyg som samma sorts skum som säljs hos Biltema och som har diskuterats i forumet tidigare - dvs pengar i sjön... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar mycket starkt på att det är något att ha i akustiksammanhang. Det säljs ju som både packningsmaterial och akustikmaterial - något som tyder på att det inte är så noga och det är risk att det kan förvärra en redan svårt situation om man försöker behandla med det. Seriösa akustikskumfirmor lägger ner jobb på att skapa rätt material och skärning för att ge en så jämn absorption som möjligt. Conrad-materialet får nog nöja sig med samma betyg som samma sorts skum som säljs hos Biltema och som har diskuterats i forumet tidigare - dvs pengar i sjön... 😱

Ok 😊 Då säger vi det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hells bells, det var ruskigt billigt. Jag är beredd att slänga ut ett par hundringar bara för att testa. Tack för tipset 🙂

Jaså du tänker så 🙂 Återkom gärna ifall köpet blir av med en liten snabbrecension!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tvivlar mycket starkt på att det är något att ha i akustiksammanhang. Det säljs ju som både packningsmaterial och akustikmaterial - något som tyder på att det inte är så noga och det är risk att det kan förvärra en redan svårt situation om man försöker behandla med det. Seriösa akustikskumfirmor lägger ner jobb på att skapa rätt material och skärning för att ge en så jämn absorption som möjligt. Conrad-materialet får nog nöja sig med samma betyg som samma sorts skum som säljs hos Biltema och som har diskuterats i forumet tidigare - dvs pengar i sjön... 🙂

Nu har du väl missförstått något, de säljs som dämpmaterial för högtalarboxar och studios....

Lär väl dessutom tillverkas i samma fabriker som allt annat skummaterial och priset gör att de lämpar sig bra för att experimentera med, har svårt att se att de skulle förvärra akustiken, men skulle det ske så är det ju bara att ta bort,flytta dem eller köra med dubbla eller trippla lager...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på hård och mjuk? Vad ska man ha i mik rummet?

Vill du testa de som det tipsas om, så ska du använda den mjuka varianten, eftersom du i första hand vill att ljud ska absorberas. Använd inte för mycket av materialet, eftersom det bara kommer att absorbera diskant - och då får man lätt ett dovt och "dött" ljud på sina inspelningar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

macomar (oregistrerad)

Dom bygger om på lasarettet i Motala. I en container bar dom ut plattor av den typ som sitter i taket på sjukhus o kontor som har dubbeltak. Från containern bar jag det till min bil.

5 mm gips och på det limmat 15 mm gullfiber. Plattorna var 90 x 90 cm. Gjorda för att dämpa ljud från ventialtion och VVS uppe i taken.

Från bilen bar jag ner det i min studio och satte upp 3 lager på väggar och tak. På golvet lade jag också två lager plattor, med gipsen utåt, och sedan en matta över.

Skivorna var lätta att formskära. Av spillet gjorde jag basfällor och oregelbundna strukturer. Fixade också en ljuisolering runt Macen som varit en irriterande ljudkälla när jag ska spela in tystnad.

Ovanpå studion ligger ett sovrum. Därifrån har inga klagomål kommit. Antingen spelar jag jäkligt bra eller så är det väldigt välisolerat.

Matrialkostnaden var alltså 0:-. Visa mig en byggfirma som matchar det priset.

Från klinik till studio via container, tack vare öppna ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...