Jump to content
Annons

Mikrofonval


ckrusty

Recommended Posts

Hej!

Eftersom de flesta trådar på mikrofonval är relativt gamla samt att jag inte finner de specifika svar jag söker startar jag en ny tråd;

Jag har tänkt beställa en mikrofon att använda till en standardutrustad macintosh i julklapp och målet är att spela in en stark ljus kvinnlig röst på ett bra sätt. Hon har tidigare sjungit och spelat in i studio (för drygt 3-4år sedan) så det är viktigt att kvaliten blir ok.

Vi har ingen hemmastudio, utan har mer tänkt spela in i ett vanligt rum.

Jag hade tänkt mig omkring 1000-1500kr eller någonting sådant - kommer det bli tillräckligt bra? Behöver jag någon annan kringutrustning för att köra till en standardutrustad macintosh? Något annat jag bör tänka på? (jag är helt novis på området).

Jag är jättetacksam för rekommendationer! Tack på förhand!

Redigerat av ckrusty
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

När det gäller mikrofonval så har jag väldigt dålig koll på just i den prisklassen. Men om du vill lägga ner lite mer pengar så köpte jag mig en sontronics omega och tyckte den lär riktigt bra på just kvinnlig sång. Men då är det ju en helt annan prisklass. Men lite tips då som jag kan komma med. Om rummet inte är så stort så kan du få problem med reflektioner i micken som kan förstöra rätt mycket. Ett sätt att komma undan detta är att du tar några bord som du ställer på högkant runt sångerskan. Dessa hänger du sedan filtar och dylikt över så har du fått ett tillfälligt bås för henne att sjunga i. Ett annat tips är att fråga din lokala kyrka om du skulle kunna få låna lokalen för att spela in i. En närmickning på sång i sån stor lokal brukar bli rätt najs. Hoppas du fick lite tips iaf även om jag inte kan hjälpa dig med mickar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt beställa en mikrofon att använda till en standardutrustad macintosh i julklapp och målet är att spela in en stark ljus kvinnlig röst på ett bra sätt. Hon har tidigare sjungit och spelat in i studio (för drygt 3-4år sedan) så det är viktigt att kvaliten blir ok.

Vi har ingen hemmastudio, utan har mer tänkt spela in i ett vanligt rum.

Jag hade tänkt mig omkring 1000-1500kr eller någonting sådant - kommer det bli tillräckligt bra? Behöver jag någon annan kringutrustning för att köra till en standardutrustad macintosh? Något annat jag bör tänka på? (jag är helt novis på området).

Jag är jättetacksam för rekommendationer! Tack på förhand!

Jag spelar in som ren hobby, och har StudioProjects B1, som är en billig och bra kondensatormik. En annan som brukar uppskattas är JJlabs BMC2, 800:-. De låter ganska lika när jag testat.

Men dessa är kondensatormikar, de behöver fantommatning för att fungera, dvs 24V från ett mixerbord. Det ger inte Macens ljudkort. Ovanpå alltihop finns frågan om Macens inbyggda ljudkort är bra nog. Jag har hört en massa motsägelsefulla åsikter på den punkten.

Min nuvarande rigg är två StudioProjects B1, genom ett litet mixerbord (med fantommatning), in på Macens inbyggda ljudingång. Det låter inte skit tycker jag, men andra säger att det inte duger. Så jag vill gärna höra åsikter om hur stor skillnad man får med ljudkort.

Ett alternativ som vore intressant att höra åsikter om är JJlabs BMC-USB, som man kopplar rakt in i datorn på USB. Då slipper du alla bekymmer med både ljudkort, fantommatning och allt. Nån som vet om man får bra kvalitet på det sättet?

En sak till: Du måste ha ett puffskydd. JJLabs plåtgaller är bra och lättanvänt. Och så ett mikstativ förstås. Först därefter är det dags att fundera på om du ska möblera om för att få bra rumsljud, eller flytta in i klädkammaren. Jag skulle nog göra lite provinspelningar innan jag grottade i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även in TSM MT87, ligger också i knappa tusenlappen-prisklassen. Funkar fint till vår sångerska iaf.

Men tänk som sagt på att du måste ha en mickpreamp också, antingen separat eller i mixerbord eller i ett ljudkort. Och det valet kan nog också påverka ljudet en del...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för så många och snabba svar - verkligen över förväntan =)

Jag har tittat lite på det där med pre-amps och sådant (jag är helt novis) och som jag förstår det kopplas de mot ljudkortets line-in. Som tur är var det någon/några mac-användare här. Jag har tänk använda detta mot en bärbar mac, dvs inbyggd mic och datorn har usb/firewire men inga direkta utgångar på ljudkortet. Fungerar det?

EDIT: inga direkta ingångar på ljudkortet menade jag =)

Det är mer tänkt som ett sätt att få igång en gammal bortglömd hobby, än att lägga ner pengar och massa tid på att fixa iordning något studio liknande - så jag är helt nöjd så länge det inte är något brus i ljudet och att rösten återges på ett bra sätt i en normal stereo.

Kvalitetsmässigt behöver jag alltså en relativt billlig lösning men ändå att det är god kvalitet så att hon inte tycker det låter skräp jämfört med studioupplevelsen för ett par år sedan.

Hur fungerar det med USB mikrofoner ala SE 1000a?

Tack för alla svar - hoppas ni kan hjälpa mig att klargöra hur/om jag kan göra detta med en iBook (+ framtida apple-laptops (eller pc bärbar))...

mvh

christian

Redigerat av ckrusty
Link to comment
Dela på andra sajter

Men dessa är kondensatormikar, de behöver fantommatning för att fungera, dvs 24V från ett mixerbord. Det ger inte Macens ljudkort.

upp till +48v är det!!!

Kolla även in TSM MT87, ligger också i knappa tusenlappen-prisklassen. Funkar fint till vår sångerska iaf.

Men tänk som sagt på att du måste ha en mickpreamp också, antingen separat eller i mixerbord eller i ett ljudkort. Och det valet kan nog också påverka ljudet en del...

tsm mt87, mt87s och mt87 mkII är riktigt bra mikrofoner.. OEM-tillverkade, men riktigt bra för det priset.. själv har jag två mt87s i min ena studio, och i den andra har vi två mt87s mkII..

har spelat in mkt med dessa mickar och de är väldigt mångsidiga.. går att använda på allt.. 😱

de har ju även Pad, en dämpsats som gör att micken inte skickar ut lika hög signal in i preampen/datorn. Samt en lowcut-/högpassfunktion som klipper av djupbasen.. Det sistnämnda är bra att ha om man spelar in ex sång och sångaren stampar lite i golvet.. då bildas basfrekvenser som micken plockar upp.. och med lowcutfunktionen plockar man bort det!!!!

Om du ska ha en kondensatormikrofon, så bör du ha förförstärkare(preamp) för att förstärka och strömföra som tidigare nämnt!!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för så många och snabba svar - verkligen över förväntan =)

Jag har tittat lite på det där med pre-amps och sådant (jag är helt novis) och som jag förstår det kopplas de mot ljudkortets line-in. Som tur är var det någon/några mac-användare här. Jag har tänk använda detta mot en bärbar mac, dvs inbyggd mic och datorn har usb/firewire men inga direkta utgångar på ljudkortet. Fungerar det?

Datorn (i alla fall min MacBook) har line in. Det är den eller externt ljudkort som gäller.

Utgångarna är ju bara inbyggda högtalarna (imponerande bra men inget jag skulle bedöma ljud på) och hörlursutgången. Proffsen fnyser väl åt hörlursutgången, jag vet inte hur bra den är men för hemmabruk borde den duga.

Det är mer tänkt som ett sätt att få igång en gammal bortglömd hobby, än att lägga ner pengar och massa tid på att fixa iordning något studio liknande - så jag är helt nöjd så länge det inte är något brus i ljudet och att rösten återges på ett bra sätt i en normal stereo.

Kvalitetsmässigt behöver jag alltså en relativt billlig lösning men ändå att det är god kvalitet så att hon inte tycker det låter skräp jämfört med studioupplevelsen för ett par år sedan.

Jag tycker det låter som om du skulle kunna börja med inbyggda ljudkortet plus en liten mixer för att få mikpreamp och fantommatning (men de som har externa ljudkort får gärna berätta om skillnaderna, jag vill gärna veta). USB-mikar hoppas jag på lite mer info om, det skulle vara så suveränt elegant att bara koppla in miken utan något annat att trassla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah finns det line in på macbooken nu, hoppas de fortsätter med det då =) powerbooken och ibooken jag använt har bara inbyggd mic...

vad jag har hört om usb-mickar så blir det mkt brus i dem eftersom de kräver lite extra ström - tydligen så har SE fixat detta på något sätt - användaråsikter vore väldigt uppskattat eftersom jag inte har någon line-in....

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

ah finns det line in på macbooken nu, hoppas de fortsätter med det då =) powerbooken och ibooken jag använt har bara inbyggd mic...

vad jag har hört om usb-mickar så blir det mkt brus i dem eftersom de kräver lite extra ström - tydligen så har SE fixat detta på något sätt - användaråsikter vore väldigt uppskattat eftersom jag inte har någon line-in....

tack på förhand

min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knäet i detta nu har det med.. 🙂

men du kanske har en annan modell!? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

<QUOTE>min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knäet i detta nu har det med.. 🙂 men du kanske har en annan modell!? 😊 <QUOTE>

intressant, min iBOOK har en DVI, 2xUSB, 1xFIREWIRE, Line-out, Nätverk och teleuttag....

Link to comment
Dela på andra sajter

ah finns det line in på macbooken nu, hoppas de fortsätter med det då =) powerbooken och ibooken jag använt har bara inbyggd mic...

vad jag har hört om usb-mickar så blir det mkt brus i dem eftersom de kräver lite extra ström - tydligen så har SE fixat detta på något sätt - användaråsikter vore väldigt uppskattat eftersom jag inte har någon line-in....

tack på förhand

min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knäet i detta nu har det med.. 🙂

men du kanske har en annan modell!? 😊

Jag har för mig att det förekommit några modeller som inte hade line in, men annars har det funnits i de flesta Macar sedan... ja, första Powermacarna och lite innan tror jag. Vi behöver inte gräva i den tidiga historiaboken, men line in finns hur som helst i de flesta. Vilka som saknar det vet jag inte, jag har aldrig haft någon utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

<QUOTE>min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knäet i detta nu har det med.. 😛 men du kanske har en annan modell!? 😊 <QUOTE>

intressant, min iBOOK har en DVI, 2xUSB, 1xFIREWIRE, Line-out, Nätverk och teleuttag....

ok.. min powerbook G4 1,33 gHz CPU har ström in, modem, nätverk, en FW, två usb, dvi, line in, hörlurs ut och ett sista hål som nog inte är ngt, eller så är det det.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu går det tyvärr inte att infoga bilder, jag hade tänkt skicka en bild på min iBook G4 för att avsluta denna del av diskussionen =)

Utgångarna är, från skärmen och utåt;

Teleuttag (modem - RJ11)

Nätverk (lankabel - RJ45)

Firewire

USB

USB

DVI

Hörlur (som jag kallade line-out - 3,5mm).

Om det går att använda någon av dem som line-in vore jag jätteglad, men skulle inte tro det?

Tack för alla svar & För att avsluta min del,

1. någon som har erfarenhet av USB-mic under 2000kr (gärna ca 1000) och isåfall hur blir det - kommer jag ha ett bakgrundsbrus när jag spelar in en stark kvinnlig soloröst i ett normalt rum?

2. Annan rekommendation om vilken hårdvara jag bör köpa för att spela in (under 2000!)?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

MickeS (oregistrerad)

Då du inte har någon line-in så måste du ha ett externt ljudkort.

Det finns t ex det här för ca 1400:-

http://www.thomann.de/se/maudio_mobile_pre_usb.htm

det är ett usb ljudkort med mic pre-amp och fantommatning.

Det är väl det billigaste du kan komma undan med.

kolla även på micar hos thomann också, då dom har bra priser på det mesta.

Hälsningar Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Whatta bout ett billigt ljudkort runt 1000-lappen, för att sedan kompletera med en B1:a ?

Vet inte vad du får för kort i den prisklassen, men går det vore det ju shysst..ska kolla lite 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om ett phonic-kort för 1000-lappen med en B1:a

Blir runt 2100kr, du får ett ljudkort så du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som är varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med så nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 😲

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om ett phonic-kort för 1000-lappen med en B1:a

Blir runt 2100kr, du får ett ljudkort så du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som är varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med så nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 😲

Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra då? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan får man motsägelsefulla budskap jämt och ständigt när det handlar om ljud.)

Med "linein-tjafset", menar du något specifikt dåligt med line in eller bara att han som inte har line in löser problemet? Jag jagar efter fakta om kvalitetsskillnaderna, det är därför jag frågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om ett phonic-kort för 1000-lappen med en B1:a

Blir runt 2100kr, du får ett ljudkort så du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som är varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med så nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 😄

Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra då? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan får man motsägelsefulla budskap jämt och ständigt när det handlar om ljud.)

Med "linein-tjafset", menar du något specifikt dåligt med line in eller bara att han som inte har line in löser problemet? Jag jagar efter fakta om kvalitetsskillnaderna, det är därför jag frågar.

Sant, ett galler/nät är nog bästa lösningen.

Inte att förglömmar är en nylonstrumpa och lite ståltråd, funkar prima 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om ett phonic-kort för 1000-lappen med en B1:a

Blir runt 2100kr, du får ett ljudkort så du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som är varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med så nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 😄

Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra då? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan får man motsägelsefulla budskap jämt och ständigt när det handlar om ljud.)

Det som följer med B1:an är ett skumskydd som är till för att reducera vindljud om man är utomhus. På utrikiska heter det "Windscreen" (vilket också står på Studio Projects' hemsida) - men någon stjärna har lyckats översätta det till "Puffskydd", när det i själva verket ska vara "Vindskydd"... 😲 Ett sådant skum-vindskydd stjäl en del diskant och är inte så lämpligt till inspelning i studion. Bättre är i så fall ett puffskydd "Popfilter", som exempelvis Studio Projects' eget:

popfilter.gif

...eller "damstrumpe"-modell som denna:

popfilter.jpg

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren!

Info om USB mickar vore fortfarande väldigt uppskattat ifall någon har testat - tex en jämförelse mellan

phonic firefly 302 + B1 och en SE Electronics 2200USBA som verkar ligga i ungeför samma prisklass,

eller övriga USB-mickar ifall de är något annat än podcast mickar (dvs jag är ute efter hobbybruk, men INTE med något störande bakgrundsbrus).

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren!

Info om USB mickar vore fortfarande väldigt uppskattat ifall någon har testat - tex en jämförelse mellan

phonic firefly 302 + B1 och en SE Electronics 2200USBA som verkar ligga i ungeför samma prisklass,

eller övriga USB-mickar ifall de är något annat än podcast mickar (dvs jag är ute efter hobbybruk, men INTE med något störande bakgrundsbrus).

Du får ju mer för pengarna för med min deal, ett ljudkort som ger dig mer att jobba med (24bit 48/khz) och B1:an brusar mindre skulle jag gissa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om ett phonic-kort för 1000-lappen med en B1:a

Blir runt 2100kr, du får ett ljudkort så du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som är varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med så nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 🙁

Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra då? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan får man motsägelsefulla budskap jämt och ständigt när det handlar om ljud.)

Det som följer med B1:an är ett skumskydd som är till för att reducera vindljud om man är utomhus. På utrikiska heter det "Windscreen" (vilket också står på Studio Projects' hemsida) - men någon stjärna har lyckats översätta det till "Puffskydd", när det i själva verket ska vara "Vindskydd"... 😕 Ett sådant skum-vindskydd stjäl en del diskant och är inte så lämpligt till inspelning i studion. Bättre är i så fall ett puffskydd "Popfilter", som exempelvis Studio Projects' eget:

Bra svar! Fint att få distinktionen vindskydd/puffskydd. Då är det hellre galler som gäller alltså.

Vid ett test mellan B1 och JJLabs liknande kondensatormik noterade jag att B1 klara sig ganska bra även utan puffskydd, vilket JJLabs absolut inte gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om ett phonic-kort för 1000-lappen med en B1:a

Blir runt 2100kr, du får ett ljudkort så du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som är varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med så nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 🙁

Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra då? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan får man motsägelsefulla budskap jämt och ständigt när det handlar om ljud.)

Det som följer med B1:an är ett skumskydd som är till för att reducera vindljud om man är utomhus. På utrikiska heter det "Windscreen" (vilket också står på Studio Projects' hemsida) - men någon stjärna har lyckats översätta det till "Puffskydd", när det i själva verket ska vara "Vindskydd"... 😕 Ett sådant skum-vindskydd stjäl en del diskant och är inte så lämpligt till inspelning i studion. Bättre är i så fall ett puffskydd "Popfilter", som exempelvis Studio Projects' eget:

Bra svar! Fint att få distinktionen vindskydd/puffskydd. Då är det hellre galler som gäller alltså.

Kan bara tillägga att det absolut inte bara är "petigt prat", när folk säger att såna här skumgummiskydd stjäl diskant. -Vi har testat och det var en tydlig skillnad! Och för att höra det krävdes inga exklusiva studiomonitorer eller preamps i tiotusenkronorsklassen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...