Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Var hittar man en bra skivspelare med både USB och analog line utgång för inspelning av LP skivor (Cubase 4).

LEO

Numark, ska ha en USB Skivspelare

Postat

Jag har provat med att från skivspelaren (med en bra nål) via hörlursutgången på min gamla stereo dra en sladd till mixern och ta in signalen till Cubase. Resultatet blev ganska bra (och billigt).

Sedan finns det tydligen program som kan städa bort eventuella missljud från gamla skivor. Någon som har provat?

Postat
Jag har en Lenco med de funktionerna

Har spanat in en spelare hos Billebro som heter KAM BDX900 som kostar under 2000:-

Den klarar både USB och analog ut, dessutom medföljer ett "knasterprogram" av okänd kvalité.

Någon fler som provat?

LEO

Postat

Har inte provat det, men har ett annat förslag.

Om du nu har 2000:- att röra dig med, varför inte kolla på en begagnad spelare (typ tradera)

och en RIAA-omvandlare? Är det en bra spelare, så kan du ju byta pickuper efter hand (och behag),

och ytterligare höja kvaliteten.

• 4 veckor senare...
Postat

Tänkte delge mina erfarenheter på området:

"Nollösning" - köp CD:n :-)! Seriöst, det tar åtminstone 1,5h per skiva, även när man fått upp snitsen, och då

vill det till att inget strular.

Jag prövade först med en gammal Sony-spelare i plast, samt ett billigt RIAA-steg. Lät sådär, framförallt hade

jag problem med att det lät distat på vissa låtar. Kollade på USB-spelare, men de var slut överallt, och jag är

tveksam till kvaliteten på dem

Det blev tillslut att jag uppgraderade till en Dual 505-spelare från Blocket med en Ortofon-20 pickup (600:-),

samt en lite bättre RIAA-stärkare på Kjell & co (500:-). Det finns många bra gamla vinylspelare "out there",

nya är de svindyra, 3000:- och uppåt. RIAA-steget kopplade jag rakt in i mitt Audiophile 2496 kort.

I mjukvaruväg vill jag verkligen rekommendera "Acoustica spin-it-again", som strömlinjeformar processen. Sitter man med flera skivor, så börjar man uppskatta finesserna i det, som bl.a. känner av när låtar börjar och slutar, och dessutom spelar upp en preview på detta. $35 är inte mycket med dagens dollarkurs.

Tyvärr kan man bara spara i lossy-format (mp3, ogg) eller wav. Då wav inte har stöd för taggar fick jag

konvertera till flac, sedan köra ett mp3-taggarprogram som tog taggar från filnamnen, och sedan konvertera till mp3. Allt detta bara för att jag ville ha filerna både lossless och i mp3.

Det fanns inbyggda de-pop och de-crackle i Spin-it-again som fungerade bra. Vill inte förstöra ljudet med massa effekter, men pops och crackles må tillhöra vinylsoundet, men jag klarar mig gärna utan. Eventuellt skulle man kunna kört en normalizer, men jag hade ok nivå från början.

Det går annars att bara sitta i t.ex. Audacity och jobba "för hand", speciellt om man bara har någon enstaka

skiva.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.