Jump to content
Annons

Ljudkvalité


Martino (oregistrerad)

Recommended Posts

Martino (oregistrerad)

Hej forumvänner!

Jag har några frågor om ljudkvalité som jag hoppas få svar på. Vi kan väl börja med att se det som etablerat, att ljudkvalitén i Fruity loops, inte är den samma som tillexempel Cubase eller Logic. Jag har förutom mina egna och vänners erfarenheter kring detta läst här på forumet om detta. Vi kan väl vara överens om att framförallt basen blir lite kraftlös, fladdrig och inte så fint definierad. Jag tycker också att helhetsljudet (kan bero på just botten) blir mer fladdrigt och panorereingen och stereon inte känns lika solid.

Jag älskar ju dock (som så många andra) att bygga i Fruity för det är så lätt att skapa ett sväng och att det verkligen blir något, snabbt och enkelt. Har med en kompis som är duktig på Cubase kört Rewire med FL som fungerade väl ok, lite strul, men vi hann inte sitta så fasligt länge heller... Men jag tycker att Cubase är så svårt och stort och avancerat, sen pallar inte min lite magrare burk detta heller. En tanke jag haft har varit att göra låtarna i Fruity, rendera varje spår för sig och arrangera wavarna i ett annat program med bättre ljudmotor, men då har jag ju ändå wavat skiten med fruitys sunkiga "motor", eller? Någon som har något tips hur man kan arbeta med tanke på detta?

Jag har ju hört att det finns enklare versioner av tillexempel Cubase (Cubasis?) stöder dessa i så fall Rewire, är de mindre tunga för processorn? Har de samma ljudkvalite som "storebrorsorna". Jag behöver ju igentligen bara ett program med bra ljudmotor att mixa mina Fruity grejjer i och antagligen med stöd för något som gör att jag kan kringå Fruity´s "klenhet".... Hur är det med Kristall Audio Engine, eller vanliga wav redigerare som Wave lab, är de något att överväga för detta ändamål?

Sen undrar jag på vilket sätt ens ljudkort påverkar ljudkvalitén vid mjukvaru-kompositioner, förstår ju självklart att detta har stor betydelse när man ska ha in sång och instrument, men hur påverkar kvalitén och prestandan på kortet mitt ljud på mina färdiga alster, endast gjorda med mjukvarusynthar och pluggar? Förstår iofs att ett 24 bitars kort antagligen gör jobbet bättre än ett gammalt SB live 16 bit, men i övrigt? Skiljer sig ljudkvalitén på säg ett M-audio 24/96 med ett Juli@ eller Juliet som de kallas? Juli@ är väl 24/192 eller nåt sånt? Vad har sedan, Dynamic Range : 114dB för betydelse, har det med trycket och dynamiken att göra även för vst kompositioner?

Mycket tacksam om någon vet mer än mig om detta och inte har nåt mot att informera mig lite...

MVH- Martin (o)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Martin,

du har bra frågor. Tyvärr är det inte så enkelt att svara på. Och jag kan bara komma med tyckande.

En del av tyckandet (nu tycker jag) är att FL är ett program man börjar med som nybörjare, och senare byter man till något annat. Men då har man också en massa kunskaper som gör att det låter annorlunda, och det är kanske dem som gör att det nu låter illa med FL. Vad vet jag. En duktig person kan nog göra riktigt bra saker i FL.

När det gäller ljudkort för utgång så ingår det i kedjan för monitoring. Dålig monitoring ger svårt att få ett bra ljud. Man här helt enkelt inte hur det låter. Kör man ut i Hifi-högtalare så är de ofta gjorda så att allt skall låta bra. En riktigt bra monitor är en som låter dåligt när det är dåligt. Viktigaste saken att uppdatera är nog i första hand monitorerna, i andra hand akustiken i lyssningsrummet och först i tredje hand ljudkortet. Men det är kanske bara tyckande.

Sen beror det väl på vad man jämför med. Om nu jämförelsen är med storsäljande CD, gjorda av proffs med ett liv i yrket, med världens bästa artister och världens bästa utrustning, mastrade av proffs med utrustning där bara högtalarkablarna kostar lika mycket som hela min utrustning. Nå, det är det kanske inte så konstigt. Att då byta programvara kanske inte är den stora delen i det hela.

Så min tanke (tyckande) är att du lugnt kan fortsätta i FL. Lär dig vad du skall skruva på så att det låter så bra som möjligt och fokusera på det kreativa. Mät upp din monitor-utrustning och börja med att lägga pengar på akustik och högtalare. Resten kan komma senare när du nått gränsen för vad som absolut går att göra i FL.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra poäng, trombonisten. Jag tror också att en del av det folk upplever som "sämre ljudkvalitet" i FL beror på annat än ljudmotorn, t.ex. den egna förmågan att ratta till ett bra ljud.

Martino: Om du vill testa att komma runt FL:s ljudmotor för att se om det blir bättre, kan du skicka ut ljudet via digital utgång på ljudkortet till en extern enhet (porta, dat...) och tillbaka igen digitalt, så sköter ljudkortet omvandlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)

Hej igen och tack för alla svar!

Jag ska försöka förklara lite närmare hur jag tänker.

Anledningen till att jag inte bara kör Cubase är dels att det är svårt tycker jag, men också att FL är ett mycket bra verktyg, även för de som inte är nybörjare. Vet folk som verkligen kan Cubase men som ändå vill bygga mycket av ideérna i FL och arrangera i Logic eller Cubase. Det heter ju inte Fruktiga loopar för inte ;-)

Orion har jag inte provat, men det kanske kan vara värt ett försök. Känner dock ingen som kör på det och jag känner ändå minst 20 pers (mer eller minde ytligt) som sysslar med att göra musik (mest psykedelisk trans men lite annat också) på hobbynivå och kanske 5 av dem på nivå där de ger ut en del också, men ingen kör Orion. Kanske är osjälvständig flockmentalitet, men jag tror ändå det har en orsak. Folk jag känner kör Cubase, Logic, Fruity, Reason och även Nuendo. Gött att köra samma grejjer som folk man känner också när man får tillfälle att jobba ihop och så. Sen är ju lite min fråga hur jag ska kunna använda fruity och kunna mixa det sedan på ett bra sätt i ett program med mera tyngd i "ljudmotorn".

För att förtydliga: Jag har ju kommit till en punkt där jag tänker att nu måste jag nog ha Cubase (el. liknande) för att göra det jag vill nu, har grejjat med FL i kanske 2-3 ?! år drygt och har kommit ganska långt på väg, kanske just till den där gränsen Trombonisten menar. Har suttit en tid med en polare med Cubase och verkligen fått se vilken skilnad det blev i definition och tyngd när vi la upp MINA FL grejjer i Cubase. Det är verkligen stor skilnad, de som inte tror det, detta är alla jag känner som kollat detta rörande överens om, så det var inte bara vår erfarenhet just den gången. Carl B här på forumet har också uttryckt just detta, och beskrev problemet på exakt samma sätt som jag upplever det.

Varför kör jag inte så här då (FL + Rewire + Cubase), och slutar besvära er med massa frågor? Jo, dels pallar inte min burk tillräckligt, dels så tycker jag att Cubase är svårt och till sist så behöver jag bara en bråkdel av programmet, behöver ju bara möjligheten att mixa och arrangera bättre än Fruity, och med möjligheten att få mera tyngd och definition.

Tänkte därför om det finns nån lättare version av Cubase som duger för det jag behöver eller något annat program?

>MusicGene skrev: ljudkortet kan ses som en brygga mellan datorn och >högtalar/mic/mixer/whatever och påverkar inte ljudet inuti datorn ett skvatt. Du >kan t.om gör musik utan något ljudkort. Det enda som påverkar ljudet i datorn >är mjukvaran

Det låter ju kanon, så ljudkortet kan man alltså se som in och ut ljud och inget mer? Men om det är 16 eller 24 bitar har det inte någon betydelse för något annat än medhörningen? (och line in och så också då..)

>Trombonisten skrev: min tanke (tyckande) är att du lugnt kan fortsätta i FL. Lär >dig vad du skall skruva på så att det låter så bra som möjligt och fokusera på >det kreativa. Mät upp din monitor-utrustning och börja med att lägga pengar på >akustik och högtalare. Resten kan komma senare när du nått gränsen för vad >som absolut går att göra i FL.

Jag håller alltså envist fast vid att ljudkvalitén blir ganska mycket sämre, särskilt i basen än andra mer "riktiga" program, även Reason (som på andra sätt har sämre ljud än FL). Det är som att när det blir lite tyngre musik och man lastar på lite mera så håller sig "golvet" mer stabilt (och stereobilden) i Cubase och logic, dynamiken studsar på på ett mera stabilt sätt och känns mindre leksak. Men detta med att Mäta upp sin monitor utrustning lät spännande, hur går det till?

Oj... det blev långt... förlåt! Men hur är föresten Abelton Live? Skulle det kunna göra det jag behöver kanske?

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)
Bra poäng, trombonisten. Jag tror också att en del av det folk upplever som "sämre ljudkvalitet" i FL beror på annat än ljudmotorn, t.ex. den egna förmågan att ratta till ett bra ljud.

Martino: Om du vill testa att komma runt FL:s ljudmotor för att se om det blir bättre, kan du skicka ut ljudet via digital utgång på ljudkortet till en extern enhet (porta, dat...) och tillbaka igen digitalt, så sköter ljudkortet omvandlingen.

Nja.. som sagt, gör något i Fruity, Rewira till Cubase och rendera wavarna i Cubase och alla hör att "leksaks klangen" försvinner, tyngden och definitionen är av en annan klass helt enkelt..

Men detta att skicka ut ljudet digitalt och tillbaka igen, då måste jag väl ta in ljudet i ett annat program och inte Fruity, för annars är jag ju tillbaka där jag började?

Sen handlar min fråga om att det är så omständigt att arrangera låtar i FL också, skulle gärna bygga låt ideer, komp och delar av låtar som jag sedan kan arrangera och slutmixa i ett annat program som har den omtalade tyngden och är mera lämpat att arrangera hela låtar i. Och på vägen slippa wava de enskilda spåren i FL, o istället skicka ljudet till ett annat program som jag gör det i.. Men det kanske det som du löste åt mig när du föreslog att skicka ut digitalt till extern enhet och tillbaka? Lite förvirrad här... 😲

MVH- Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)

Hallå? Ingen som har några mer tankar om detta? Kanske bara denna tråden har halkat för långt ner?... Ja det fixade jag ju nu om inte annat... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite svårt. Om du känner att du vill byta, så gör det. Det finns säkert massor med program som kan passa dig bra. Orion tycker jag har enkelheten jag efterfrågar, men det kanske inte passar ditt arbetssätt. Jag skulle föreslå att du testar så mycket demos du orkar eller vill för att hitta ett program som passar.

Om du INTE vill byta så vet jag å andra sidan inte alls hur jag ska hjälpa dig. Du kanske ska jobba mer på att utforska din egen förmåga och kämpa mer med kompressorer och eqs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo kör du ut det digitalt och tillbaka så får du ju fortsätta att jobba i annat program, förslagsvis ett verktyg som lämpar sig för mastring, t.ex. Wavelab.

Men om du nu tycker det är jobbigt att arrangera låtarna i FL (vilket många annars ser som en av dess styrkor!) så låter det väl som om du skulle gå över till Cubase helt och hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde oriondemot tyckte jag att ljudmotorn verkade lite spröd sådär, väldig fin definition i diskantiga synthljud och rätt luftigt sound.

Reason tycker jag låter lite mer beslöjat i jämförelser. FL låter mer spretig tycker jag.

När jag kör Rewire till Live 4 och jämför med rena WAV-ljud som man bygger upp i Live, så är det en helt annan tyngd över WAV:en jämfört med alla ovan uppräknade musikprogram.

Det verkar helt enkelt så att 24 bitars Wav jämfört med Orion,Reason och FL:s ljudmotorer helt enkelt spelar otroligt mycket bättre.

Men ibland behöver man ju inte den extra lystern, det kan ju ofta vara en fördel med ljud som "låter" Reason,fl,orion m.fl.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)
När jag körde oriondemot tyckte jag att ljudmotorn verkade lite spröd sådär, väldig fin definition i diskantiga synthljud och rätt luftigt sound.

Reason tycker jag låter lite mer beslöjat i jämförelser. FL låter mer spretig tycker jag.

När jag kör Rewire till Live 4 och jämför med rena WAV-ljud som man bygger upp i Live, så är det en helt annan tyngd över WAV:en jämfört med alla ovan uppräknade musikprogram.

Det verkar helt enkelt så att 24 bitars Wav jämfört med Orion,Reason och FL:s ljudmotorer helt enkelt spelar otroligt mycket bättre.

Men ibland behöver man ju inte den extra lystern, det kan ju ofta vara en fördel med ljud som "låter" Reason,fl,orion m.fl.

Jag håller med! Reason är skitigare än FL, men tyngre på nåt sätt. FL har igentligen svinbra klart ljud men ingen tyngd. Spretigt, fladdrigt, och lite vekare, men bra på nåt annat sätt.

När du kör rewire till Live 4, menade du med FL då? Det låter ju mycket intressant i så fall! Berätta gärna mera... Det låter ju som exakt det jag är ute och fiskar efter.

Och visst kan det vara en fördel med ljud som låter FL mm... Men gärna med stabil botten under...

Martin

Ps. det är visst knepigt att arrangera hela låtar i FL, tona in och ut delar av arrangemanget, bygga ett nytt pattern för en liten ändring o.s.v... iofs finns det ju flera sätt man kan gå tillväga på men vilket angreppsätt man än väljer verkar det alltid uppså några lösa trådar i slutändan som är svårt att få i hop,.. men ganska långt på vägen är det ju enkelt smidigt och funktionellt. Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Reason rewire till Live4. Ibland bara på en sterokanal in i Live, ibland lägger jag ut reasoninstrumenten på varsin kanal i Live. Experimenterar lite tillsammans med Live ljuden (Enbart wav) och kan samtidigt spela in audio genom mick om jag vill.

Live´s inbyggda effekter är lite bättre än Reason´s egna och så kan man ju använda sig av vst pluggar också i Live.

Man kan ju redigera midi i live också om man vill, men så jobbar inte jag. Jag försöker göra klar låtens struktur och längd i Reason först och sedan kan man byta ut reasonspår mot Livespår istället, det är bra mycket mer punch i Liveljuden.

Eftersom Live har fullautomatisk timestrech så spelar det ingen roll i vilket tempo ens WAV:ar går i , den syncar på direkten med ditt valda tempo i låten. det enda man kan tvingas göra ibland är att justera tonhöjden, vilket oftast tar några sekunders jobb.

Är ganska nöjd, behöver inte så mycket mer......

Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)

Kill All Autotuner skrev:

Jag försöker göra klar låtens struktur och längd i Reason först och sedan kan man byta ut reasonspår mot Livespår istället, det är bra mycket mer punch i Liveljuden.

Jag skulle alltså kunna göra samma sak med mina FL låtar och få den eftersträvade tyngden? Menar du att det du redan gjort i Reason, synthar och effekter, låter fetare bara du kör in det i Live, eller är det bara det som du gjort i Live från början som i jämförelse har tyngden?...

Kanske är jag som är lite dum här, men menar du att du byter ut det du redan gjort i Reason eller bara konverterar om själva spåret till ett Live spår?

Förlåt om jag ältar nåt uppenbart här, lite trött idag.. 😄

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag skrev lite otydligt.......

Mina reasonspår blir inte tyngre i Live, men det blir så mycket lättare att mixa till reasonljudet så att dom passar till de tyngre Livespåren. Slagverk och basljud gör man i Live för att utnyttja tyngden och mixar till reasonspåren så att de ljudmässigt "låter tyngre" än vad de egentligen är. Använder man Lives effektarsenal, dessutom, för att behandla Reasonspår så är mixar man automatisk till fetare ljud än vad Reason egentligen är kapabel till .Byta ut reasonspår mot Livespår menade jag att jag använder ett liveljud istället för ett reasonljud på just den kanalen, jag fimpar alltså reasonljudet helt och hållet.

Vad jag vet går det tyvär inte att konvertera vare sig Reason,FL eller orion ljudfomaten till WAV , bara att man kan exportera sina färdiga låtar till en WAV-fil

Fast nu slog det mig en sak 😮 : Kan man inte göra en WAV av ett synthljud t.ex och använda exportfunktionen ,och använda den i Live sedan ? borde vara möjligt.

Det här blev lite rörigt,hoppas du fattar mina tips. 😄

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser denna tråd och undrar mer och mer. Här talas det om fladdrig bas och tunt ljud och att den ena ljudmotorn låter mycket bättre än den andra. På nå sätt har jag rätt svårt att förstå det här, det är till och med så att jag inte riktigt tror på det.

Jag vet att några dB i styrka gör himla skillnad i hur man upplever ljudet. Alla tester som görs blint visar att vanliga användare alltid föredrar det som låter lite starkare. Kan det var nåt sånt?

Finns det nån som har ett material som går att jämföra mellan, eller kanske bara något material vad som helst från FL som man kan lyssna på och skapa sig en egen uppfattning. Jag har varit med om sådana här diskussioner och tidigare, och då visade det sig ofta att det faktiskt lät olika, men att förklaringen till VARFÖR inte var så helt enkel. Så bara för att vara tydlig, tycker du att det låter annorlunda så är det så. Punkt. Men varför kan bero på så många saker. Jag tycker det vore intressant att gräva lite i det.

Det är kanske inte någon dum ide att skapa sina låtar i ett program, och sedan kanske mixa eller åtminstonde mastra i ett annat. Utnyttja styrkorna i respektive program helt enkelt.

Det kan nämnas att jag själv tycker att Cubasis VST låter illa, medans Samplitude låter mycket bättre än allt annat. (Objektiv sanning eller tyckande, vem vet).

Nästa grej är om man tycker att arbetsflödet fungerar i ett visst program. Om inte, så är det ju bra att det finns så många olika att välja på.

Själv skulle jag nog se Ableton Live som ett typiskt försthandsval för att skapa musik, och sedan göra mixen i ett annat program. Skapande handlar ju om de stora dragen, mixande om slitet med att få till det, mastring om att putsa tills allt är perfekt och alla "reporna" är borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, hmmm.... Sämre ljud i Fruityloops...?

Har det inte nåt att göra med de olika renderingsalgoritmerna som finns då? (Under "Export to wav" alltså.)

Jag kör med FL3.4 än så länge och där finns det 5 olika algoritmer varav den näst enklaste används av default och även alltid när man spelar upp. Testade att ta en av de bättre häromdan när jag wavvade en trumgrej och jag tror att det blev bättre ljud... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

.........men det är nog många som ändå konstanterat att det finns skillnader. Däremot tycker jag inte att man kan säga att den ena är så mycket sämre än den andra.

...........hur i h-e gör jag om jag vill göra en "Quote" ....misslyckas varje gång .....

Link to comment
Dela på andra sajter

.........men det är nog många som ändå konstanterat att det finns skillnader. Däremot tycker jag inte att man kan säga att den ena är så mycket sämre än den andra.

...........hur i h-e gör jag om jag vill göra en "Quote" ....misslyckas varje gång .....

Annars trycker du på quote knappen, och när du kopierat in och klistrat färdigt, så trycker du stäng alla märken eller quote igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med de olika ljudmotorernas egenskaper är ju uppe till diskussion titt som tätt, och jag väntar fortfarande på ett seriöst referenstest där samma vst(i):er får skapa samma ljud i olika program och rendera likvärdiga wav:er för jämförande...

Det hade ju varit den mest konstruktiva lösningen.......

Bolla vidare till Olsberg : Hade det inte varit ett uppslag ? ett labbtest på våra älskade ljudproduktionsprogram och dess förmåga att rendera ljuden .....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med de olika ljudmotorernas egenskaper är ju uppe till diskussion titt som tätt, och jag väntar fortfarande på ett seriöst referenstest där samma vst(i):er får skapa samma ljud i olika program och rendera likvärdiga wav:er för jämförande...

Jag ställer mig glatt i skaran tvivlare. Jag har aldrig någonsin upplevt frekvensmässiga skillnader när vsti'er spelas upp i värdprogram. Dynamiska skillnader är teoretiskt möjligt då inte alla program jobbar med samma bitdjup. Exempelvis använde ProTools 5 24bit internt för mixning medan Logic 5 och Cubase SX använde 32bit. Om minnet inte sviker mig d.v.s.

Jag måste hålla med dig Mannex om att detta ämne ofta dyker upp men att några ljudfiler aldrig syns till som visar på skillnaden. Om jag får tid över så kan jag slänga ihop ljudfiler från några program. Dessa skulle sedan kunna fasvändas mot varandra för att undersöka om någon skillnad finns.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter utmärkt majken, det skulle vara riktigt intresant att reda ut detta en gång för alla (även om diskussionerna inte lär ta slut bara för det...).

Det är ju uppenbarligen så att många upplever eller i varje fall tror sig uppleva en betydande skillnad på ljudet, oftast rör det sig om att FL skulle sakna bastyngden. Samtidigt talar andra om att de teoretiska skillnaderna borde vara små osv... och som nämts tidigare i tråden så finns det ju så många andra fakorer som kan spela in då man jämför ljudet från olika sequencers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)
Jag ställer mig glatt i skaran tvivlare. Jag har aldrig någonsin upplevt frekvensmässiga skillnader när vsti'er spelas upp i värdprogram. Dynamiska skillnader är teoretiskt möjligt då inte alla program jobbar med samma bitdjup. Exempelvis använde ProTools 5 24bit internt för mixning medan Logic 5 och Cubase SX använde 32bit. Om minnet inte sviker mig d.v.s.

Jo... men om jag gör en kick av en wav i FL så använder man ju samplern och algoritmerna i FL, envelope, filter etc... har faktiskt aldrig gjort en kick med vst. Har bara menat att helheten tappar i dynamik och tyngd om man gämför med ett "riktigt" inspelningsprogram, inte så säker på att man skulle få någon direkt skilnad med bara en synthslinga i mellanregistret, allafall inget jag har hört...

Men borde inta alla program ha en för sig programerad "ljudmotor" som styr det hela likt en 3D motor i ett bilspel, eller är detta bara en vanföreställning för att man inte kan teorin? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo... men om jag gör en kick av en wav i FL så använder man ju samplern och algoritmerna i FL, envelope, filter etc... har faktiskt aldrig gjort en kick med vst. Har bara menat att helheten tappar i dynamik och tyngd om man gämför med ett "riktigt" inspelningsprogram, inte så säker på att man skulle få någon direkt skilnad med bara en synthslinga i mellanregistret, allafall inget jag har hört... 

Ahhh, detta är den skillnad jag tror ofta leder till att folk gör generella uttalanden som exempelvis att Fruity Loops låter sämre o.s.v. Alltså att instrument och effekter som följer med programmet inte håller samma standard som medföljande instrument i andra program. Detta är ju i sig inget problem med värdprogrammet och dess ljudmotor utan talar bara för hur viktig kvaliteten på instrument och effekter är för resultatet. I såna fall har jag missförstått dig och då är vi inne på samma linje 🙂

Men borde inta alla program ha en för sig programerad "ljudmotor" som styr det hela likt en 3D motor i ett bilspel, eller är detta bara en vanföreställning för att man inte kan teorin? 😕

Skillnader i ljudmotorer finns givetvis men dessa bör/skall inte påverka frekvensinnehållet hos ett vst instrument, en vst effekt eller en ljudfil. Det som kan göra skillnader är hur volymförändringar, panoreringsförändringar och dylikt används. Dessutom kan man tänka sig skillnader vid nedmixning i konvertering från 32bit float till 16bit. Beroende på om värdprogrammet har delay kompensation på spår kan fasskillnader uppstå vilket kan vara en förklaring i att man upplever sig höra skillnader på nedmixningar från olika program. Nåja, som sagt får jag lite tid över så skall jag göra ett enkelt test 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)

Men att inte använda samplern och sånt i själva FL är ju en lite konstig tanke. FL tappar ju hela sin finess då.. I Cubase kan du ju bara lägga in en kick som den är, men i Fl lägger man ju alla wavar och sånt i Fl´s egna sampler som jag inte ens vill kalla för instrument som du gör,.. man har ju "inget val" så att säga. Visst okej, man kan ju köra allt med vst samplers i stället, men varför använda FL överhuvudtaget då? Men det kanske är slutsatsen att skita i det helt då? Är lite trött nu, men det skulle vara mycket intressant att komma till botten med det här.

Tack för alla intressanta svar!

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det är otroligt svårt att få sväng med hjälp av midi/vst/sequencer... Det är ju det som är det svåra när man väljer att inte 'spela' själv. Men också kanske en utmaning...

Så om du har sweng i fl så håll dig till det! Jag tycker inte det är dåligt eller låter dåligt... Vad är ett dåligt ljud? Om du byter upp dig kanske du blir tvungen att ändra din arbetsordning totalt...

Många av de här enklare och mindre programmen är ju rena guldgruvorna, och just fl kan jag tyvärr inte längre själv använda då jag kör mac nu... (VPC finns ju förstås...)

Men FL hade lätt haft en central plats i min setup annars tror jag allt!

Man måste inte ha dator och logic och ljudkort för att spela in...

EX: Jag och en kompis spelade in grymma grejjer, för några år sen, med en leksakstrummaskin från hong-kong, IKEA-spellåda, gitarr och just FL in i en md-walkman... 😉

Tycker Einar i varje fall... 🙂

Bollen är gul! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Martino (oregistrerad)
Själv tycker jag att det är otroligt svårt att få sväng med hjälp av midi/vst/sequencer... Det är ju det som är det svåra när man väljer att inte 'spela' själv. Men också kanske en utmaning...

Så om du har sweng i fl så håll dig till det! Jag tycker inte det är dåligt eller låter dåligt... Vad är ett dåligt ljud? Om du byter upp dig kanske du blir tvungen att ändra din arbetsordning totalt...

Ja visst!

Men med FL är det ju hyffsat enkelt...

Dåligt ljud, vad det är? I mitt fall så handlar det mest om dynamik, tryck och definition. Gör "psy trance" av skogsmodell 🙂 och för mig är en överväldigande ljudupplevelse viktigt, inte alls lika viktigt som svänget, men efter det det viktigaste. Klart att det går att göra bra grejjer med lite vadsomhelst, men min musik bygger inte direkt på melodier så det blir som jag ser det ännu viktigare att programmet orkar med riktigt dunder och brak...

Och det är ju just detta du skriver att man får ändra sin arbetsordning totalt som jag vill undvika, vill ju som sagt göra som jag för i FL,.. kunna lägga upp det i ett annat program, mixa, arrangera och göra klart mina "skisser",.Vilket jag ju fått bra tips på nu med det här mer Live 4 och Rewire...

.....hursomhelst kan jag ju tillägga till det jag talade med Majken om, hurvida det blir sämre för att man använder Fl´s instrument och effekter. Brukar faktiskt inte använda dem i så stor utsträckning, men man använder sig ju alltid av programmets mixer med mixerns egna send och eq, och med all rimlighet programmets sampler för att lägga in wavarna, programmets algoritmer för stereo, volym och panorering, jag brukar också använda den parametriska eq´n för jag tycker den är funktionell och processor snål, men det kanske man får strunta om man vill ha sitt ljud med tyngd? Fast även om man struntar i just eq´n så använder man ju det andra...

Kom gärna med mer erfarenheter om detta de som har...

MVH Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...