Jump to content
Annons

Recommended Posts

börnen (oregistrerad)
Postat

Jag sitter med Cubase SE och bland min prylar finns en orgel-expander, Wersi OX7, som har vissa funktioner som man inte kommer åt att redigera annat än via midi.

Jag funderar nu på hur man kan gör en enkel editor i cubase. Jag har hört talats om att det finns nåt som heter Mixermap där man kan få reglar, knappar mm som då styr funktionerna i expandern via sysex.

Min fråga till er alla kunniga är: Hur gör man, och funkar detta i Cubase SE?

• 2 veckor senare...
Annons
börnen (oregistrerad)
Postat
😕 Inte nån som kunde nåt om detta här...
börnen (oregistrerad)
Postat
det finns väl inte för SE, va?

Det var ju en av de saker jag undrade över...tack för svaret 😄

kanske du får ingen större feedback på den här. det är midi som gäller, tyvärr.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "det är midi som gäller, tyvärr". De parametrar som jag vill redigera på expandern kan bara ändras med sysexkommandon via midi. För att på ett enkelt sätt göra det utan att varje gång behöva skriva in ett långt hexadecimalt tal och ett värde så vill jag bygga upp en virtuell yta med knappar och reglar som styr dessa funktioner.

Mao om jag trycker på en av dessa virtuella knappar så ska ett sysexkommando skickas över midi till min expander.

Men om det är som du säger att den funktionen inte finns i SE så är jag väl rökt antar jag... 😛

Postat

jag vet inte vad det är för parameter du vill jobba med, men många finns i midi editor, som tex legato, sustain, main volume och annat.... är det något specifik för modulen kan man inte göra mycket åt dock...

drloop (oregistrerad)
Postat
jag vet inte vad det är för parameter du vill jobba med, men många finns i midi editor, som tex legato, sustain, main volume och annat.... är det något specifik för modulen kan man inte göra mycket åt dock...

Vet man sysexkoden för en specifik funktion kan man använda denna för att styra ljudmodulen

Postat

Hallå,

Vet att det fanns möjlighet att göra mixermaps i Cubase VST 4 som jag hade för ett antal år sedan. Inte mycket till hjälp kanske... 🙂

// Klas

börnen (oregistrerad)
Postat

Jo alltså, visst vet jag sysex koden. Bara jag slipper skriva in den manuellt varje gång jag vill ändra värdet, utan snarare att man kan tilldela en typ virtuell regel eller knapp funktionen att sända sysexkoden med ett värde.

• 1 år senare...
Postat
Jag sitter med Cubase SE och bland min prylar finns en orgel-expander, Wersi OX7, som har vissa funktioner som man inte kommer åt att redigera annat än via midi.

Jag funderar nu på hur man kan gör en enkel editor i cubase. Jag har hört talats om att det finns nåt som heter Mixermap där man kan få reglar, knappar mm som då styr funktionerna i expandern via sysex.

Min fråga till er alla kunniga är: Hur gör man, och funkar detta i Cubase SE?

Hei 'björnen',

Wersi leverte etter hvert med tre mixermaps-filer på diskett (små filer, ca. 7 kB) til orgel-ekspanderne OX7 og rackmodellen OX7micro (som jeg har, der alle parametre utenom de 9 drawbars må editeres via midi & mixermaps): ox7upp.mix, ox7low.mix og ox7prg.mix. Med den sistnevnte skal bl.a. rotoreffekten kunne påvirkes. Det har lyktes meg å importere de to første i Cubase SX, mens derimot mixermap-fil prg, der bl.a. rotoreffekten skal kunne editeres, ikke fungerte. Jeg prøvte å legge ved disse filene, men dette ble ikke akseptert.

'owa'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.