Jump to content
Annons

Kan man leva på sitt musikskapande idag?


Tilly

Recommended Posts

Vad tror/vet ni?

Låtskrivarna och producenterna bakom Britney Spears och alla dom stora artisterna måste ju tjäna en del cash.

Men kan en vanlig producent idag tjäna "bra"?

Om vi tar en trance producent tex som Tiesto (har hört att han tar 80.000 sek uppåt för en spelning). Han tjänar ju pengar på sina DJ gigs han är ute på. Och då kan man ju räkna ut att han tjänar ganska bra.

Men ett vanligt svenskt rockband (hjälp mig här nu, är inte så duktig inom det området), hur tjänar dom pengar?

Och producenten bakom rockbandet? Tjänar han några cash?

Vad tror eller vet ni - Kan man leva på sitt intresse idag?

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad tror/vet ni?

Låtskrivarna och producenterna bakom Britney Spears och alla dom stora artisterna måste ju tjäna en del cash.

Men kan en vanlig producent idag tjäna "bra"?

Om vi tar en trance producent tex som Tiesto (har hört att han tar 80.000 sek uppåt för en spelning). Han tjänar ju pengar på sina DJ gigs han är ute på. Och då kan man ju räkna ut att han tjänar ganska bra.

Men ett vanligt svenskt rockband (hjälp mig här nu, är inte så duktig inom det området), hur tjänar dom pengar?

Och producenten bakom rockbandet? Tjänar han några cash?

Vad tror eller vet ni - Kan man leva på sitt intresse idag?

Du tänker på sjunkade försäljning pga av feldelning osv.. ? Många radiospelnigar och Konserter är det nog som gäller idag? Om man inte som Max Martin eller någon annan megaproducent skriver något till en stor etablerad artist som säljer många miljoner ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att leva på musikskapandet enbart är det kanske få som gör, lägg till lite extraaktiviteter som har med musik att göra och plötsligt blir det hela en möjlig ekvation.

Inte för alla; många kräver ju inkomster för att finansiera villa / bil / pensionssparande för att kunna släppa kneget.

Det går utmärkt att hanka sig fram på musikförsäljning, spelningar och andra uppdrag utan att vara Max Martin, men man ska ha klart för sig att som okänd / halvkänd tjänar man mindre än på vilket jobb som helst - åtminstone sett till arbetstiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som i sportens värld, spelar du fotboll i div 2 får du helt klart ha ett extrakneg vid sidan om. Sen om du går upp i div 1, dvs tränar och lägger lika mycket tid på sporten som de i allsvenskan så måste du fortfarande jobba vid sidan om. Ju högre upp du kommer dessto fler inkomstkällor kan du skaffa dig, om du nu är en sån som kan tänka dig att sälja din låt till coca cola... ;-)

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som i sportens värld, spelar du fotboll i div 2 får du helt klart ha ett extrakneg vid sidan om. Sen om du går upp i div 1, dvs tränar och lägger lika mycket tid på sporten som de i allsvenskan så måste du fortfarande jobba vid sidan om. Ju högre upp du kommer dessto fler inkomstkällor kan du skaffa dig, om du nu är en sån som kan tänka dig att sälja din låt till coca cola... ;-)

/F

Vadå coca-cola?

Jobba som musiklärare, frilansskribent, ljudtekniker, i musikaffär eller vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det att försörja sig som musikkompositör till filmer tror ni?

Vet inte men min polare gjorde signaturmusik åt TV förut och hade nåt sorts royalty-avtal varpå

han cashade in 100papp per år för några få timmars jobb...

man ska ha tur ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att Laleh tar cirkus 100 lakan för ett gig. Det är inte alls dåligt tycker jag=)

Men om man ska försöka hitta några mindre etablerade band/artister då.

Tror ni att band/artister som:

Thåström

Miss Li

Laakso

Salem Al Fakir

Bad Cash Quartet (dåtid)

...tjänar/tjänade storkovan???

Undra hur mycket kent tar om Laleh tar 100 000 :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att Laleh tar cirkus 100 lakan för ett gig. Det är inte alls dåligt tycker jag=)

Men om man ska försöka hitta några mindre etablerade band/artister då.

Tror ni att band/artister som:

Thåström

Miss Li

Laakso

Salem Al Fakir

Bad Cash Quartet (dåtid)

...tjänar/tjänade storkovan???

Undra hur mycket kent tar om Laleh tar 100 000 :rolleyes:

100lax? tveksamt! Inte ens när hon var som störst tror jag hon fick det. Mer etablerade artister med ny platta ute kan få får runt 120.000:-

Kent får f'n betala för att lyssna på deras senaste låtar live.

Så besviken på plattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror/vet ni?

Låtskrivarna och producenterna bakom Britney Spears och alla dom stora artisterna måste ju tjäna en del cash.

Men kan en vanlig producent idag tjäna "bra"?

Om vi tar en trance producent tex som Tiesto (har hört att han tar 80.000 sek uppåt för en spelning). Han tjänar ju pengar på sina DJ gigs han är ute på. Och då kan man ju räkna ut att han tjänar ganska bra.

Men ett vanligt svenskt rockband (hjälp mig här nu, är inte så duktig inom det området), hur tjänar dom pengar?

Och producenten bakom rockbandet? Tjänar han några cash?

Vad tror eller vet ni - Kan man leva på sitt intresse idag?

Givetvis kan du leva på ditt musikskapande Soundborn. Men alla har inte möjligheten att lyckas, och dom kommer att säga till dig att det är omöjligt. Lyssna till din egen känsla. Det är din dröm, det är ditt hopp och det är din framtid. Ingen har sagt att det kommer vara lätt, men det är bara att sikta och skjuta. Snart träffar du :rolleyes:

Lycka till...

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att Laleh tar cirkus 100 lakan för ett gig. Det är inte alls dåligt tycker jag=)

Men om man ska försöka hitta några mindre etablerade band/artister då.

Tror ni att band/artister som:

Thåström

Miss Li

Laakso

Salem Al Fakir

Bad Cash Quartet (dåtid)

...tjänar/tjänade storkovan???

Undra hur mycket kent tar om Laleh tar 100 000 :rolleyes:

100lax? tveksamt! Inte ens när hon var som störst tror jag hon fick det. Mer etablerade artister med ny platta ute kan få får runt 120.000:-

Kent får f'n betala för att lyssna på deras senaste låtar live.

Så besviken på plattan.

Mja, den är inte topp! Men jag är inte besviken dock. Den är fortfarande helt ok tycker jag. Men vad fasen slår gamla verkligen, hagnesta, isola och b-sidor???? Ingen musik (tycker JAG).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, den är inte topp! Men jag är inte besviken dock. Den är fortfarande helt ok tycker jag. Men vad fasen slår gamla verkligen, hagnesta, isola och b-sidor???? Ingen musik (tycker JAG).

OT: Den känns som om de satsade på maskiner men inte riktigt visste hur de skulle användas i låtarna. Ljudbilden sitter inte alls ihop och det kanns som om de tyckte det var coolt men det blev bara fel! Singeln är iof helt ok!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, den är inte topp! Men jag är inte besviken dock. Den är fortfarande helt ok tycker jag. Men vad fasen slår gamla verkligen, hagnesta, isola och b-sidor???? Ingen musik (tycker JAG).

OT: Den känns som om de satsade på maskiner men inte riktigt visste hur de skulle användas i låtarna. Ljudbilden sitter inte alls ihop och det kanns som om de tyckte det var coolt men det blev bara fel! Singeln är iof helt ok!

Mwah, snacka om att vi har precis motsatta åsikter...

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det att försörja sig som musikkompositör till filmer tror ni?

jo, hetar man John Williams eller Hans Zimmer så är nog livet rätt bra!

Hehe, ja de e ju bland de största i världen (Älskar Zimmers musik) men det görs ju väldigt många filmer i världen som många mindre kända musik-kompositörer gör musiken till. Jag undrar om det är en tuff marknad och om kompositörerna behöver slåss om att bli valda eller att det kanske är ont om bra musikkompositörer till filmer?..

Givetvis kan du leva på ditt musikskapande Soundborn. Men alla har inte möjligheten att lyckas, och dom kommer att säga till dig att det är omöjligt. Lyssna till din egen känsla. Det är din dröm, det är ditt hopp och det är din framtid. Ingen har sagt att det kommer vara lätt, men det är bara att sikta och skjuta. Snart träffar du 😄

Lycka till...

Mvh

Fredrik Sonefors

Bra sagt Sonefors! 😉

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog lika svårt som i populär musik världen och de flesta började nog där med några skivproduktioner i ryggen och sedan tagit klivet över . Det handlar nog om att känna rätt folk, lite tur, vara väldigt duktig osv..

Men skam den som ger sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju största sannolikhet leva på ditt musikskapande, frågan är ju bara vad du vill ha för materiellstandard och inkomst i ditt liv. Finns folk som hankar sig fram på några tusen per månad, men jag har ju svårt att se att man från ingenstans ska börja tjäna en 18-19 tusen per månad.

Det vore kul att se hur mycket band som hellacopters, backyard babies och sånna typer av band som ligger ute efter vägarna i princip hela tiden tjänar på sin musik. Tror knappast de lever några liv i lyx trots allt, allt beror ju på vad du jämför med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.

Är det någon här som lever på det?

Hur många vill kunna leva på det?

Jag har hört från många att det är "farligt" att blanda ihop sitt intresse med jobb, vad tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, den är inte topp! Men jag är inte besviken dock. Den är fortfarande helt ok tycker jag. Men vad fasen slår gamla verkligen, hagnesta, isola och b-sidor???? Ingen musik (tycker JAG).

OT: Den känns som om de satsade på maskiner men inte riktigt visste hur de skulle användas i låtarna. Ljudbilden sitter inte alls ihop och det kanns som om de tyckte det var coolt men det blev bara fel! Singeln är iof helt ok!

Mwah, snacka om att vi har precis motsatta åsikter...

Ha det!

samma här.. Det låter ju hur bra som helst! Däremot så kanske man blir lite förvånad av att dom vågar använda vissa ljud. Men jag blir bara positivt överaskad då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från många att det är "farligt" att blanda ihop sitt intresse med jobb, vad tror ni om det?

Varför skulle det vara det? Om man brinner för något och blir bra på det, varför inte försöka tjäna pengar på det man tycker är kul att göra? 😉

🙂

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

bra tråd, men jag e inte mycke för att leva på nåt så där

ja gör musik för min kärlek till den o inte för att hamna på TV. jag har jobbat som truckförare, snickare, projektledare på Ericsson och har haft min FL reklamfirma i många år

pengar e pengar, musik e kreativitet, kännsla, passion, kärlek mm

oxfile eller havregryn, jag älskar göra d ja gör. IMHO folk som strävar efter cash hamnar oftast i diket

cheechee tata

Link to comment
Dela på andra sajter

dom kommer att säga till dig att det är omöjligt. Lyssna till din egen känsla. Det är din dröm, det är ditt hopp och det är din framtid. Ingen har sagt att det kommer vara lätt, men det är bara att sikta och skjuta. Snart träffar du 😄

Är du kristen eller nyliberal?

Sonefors tror på det han gör och vill sprida den känslan här!

Det gör han rätt i!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.

Är det någon här som lever på det?

Ja, faktiskt.

Inte som renodlad musikproducent (har varit en gång i tiden) men nu är det lite blandade jobb.

Det är inte helt lätt med många nätters dålig sömn när jobben sinar! Men hållt mig flytande i 7-8 år nu!

Mitt företag Visit My Website

Jag är jätte jätte glad att kunna jobba med detta.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att Laleh tar cirkus 100 lakan för ett gig. Det är inte alls dåligt tycker jag=)

100lax? tveksamt! Inte ens när hon var som störst tror jag hon fick det. Mer etablerade artister med ny platta ute kan få får runt 120.000:-

Det är klart att hon får 100 000 lakan.. (förvisso inkl. en hel del egna kostnader förstås) Det är ju faktiskt inte mer än dryga 15% av biljettintäkterna på en kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt kul!

Får man fråga, om det inte är allt för personligt förstås.

Tjänar man bra?

Det beror helt på!

Det finns bra och sämre år!

Om du menar enskilda jobb så varierar det kraftigt från alldeles för billigt till bra betalt!

Beroende på kund.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att Laleh tar cirkus 100 lakan för ett gig. Det är inte alls dåligt tycker jag=)

100lax? tveksamt! Inte ens när hon var som störst tror jag hon fick det. Mer etablerade artister med ny platta ute kan få får runt 120.000:-

Det är klart att hon får 100 000 lakan.. (förvisso inkl. en hel del egna kostnader förstås) Det är ju faktiskt inte mer än dryga 15% av biljettintäkterna på en kväll.

Ok då får hon väl det då!

Men jag har sett prislistor från Ema vad olika artister kostar. Kände bara att hon inte är aktuell just nu så då trodde jag inte hon skulle få så mycket. Det var iof ett tag sen jag såg prislistorna det kanske har gått upp men tror ändå inte på så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...