Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Ska nu uppgradera min dator dÄ den har svÄrt att hÀnga med i ProTools 7.3, som jag frÀmst jobbar i.

Ljudkortet, DVD-brÀnnare, skÀrm, mus & tangentbord tar jag frÄn min gamla burk sÄ detta Àr alltsÄ bara sjÀlva "burken". Kommentera gÀrna om mina valda delar, budgettaket ligger pÄ 6000 kr, sÄ detta Àr alltsÄ en relativt billig kompilation men förhoppningsvis stabil:

(bestÀller frÄn www.datorbutiken.com)

HD:

Seagate Barracuda 160GB (2 st)

Moderkort:

ASUS P5B iP965

Grafik:

Asus Extreme Radeon HD2400Pro 256mb

Ram:

Corsair XMS2-6400 1024mg x 2 = 2gb

Prolle:

Intel Core 2 Duo E6550 2.33Ghz

LÄda + NÀtdel:

Antec Sonata III

totalt: 5340 :-

Funkar? 😄

Redigerat av Limpan
Annons
Postat (redigerat)

Vet inte vad du sitter pÄ för RAM eller HDD idag. Vad jag undrar Àr... Vad har du för RAM och hur mycket? Vad/Hur mycket HÄrddisk? Prioriteringar nÀr DAW inte hÀnger med anser jag vara CPU och RAM.

SÄ jag undrar varför du vill köpa 2st 160Gb diskar. Min erfarenhet Àr att man skall köpa sÄ fÄ men stora diskar som man har rÄd med. Detta för att ju fler desto mer konstant ovÀsen. Dessutom tar det plats, alstrar vÀrme, och kostar ström. HDD blir ocksÄ billigare/bÀttre med tiden och inget som bör hindra dig i din DAW. Kan du inte behÄlla gamla diskar?

Sen skulle jag som sagt prioriterat CPU. Kolla mitt inlÀgg hÀr: Komponentval

Vad gÀller lÄda sÄ kan jag inte svara pÄ om ditt val Àr bra. Men Àr det nÄgot man verkligen skall investera i som hÄller lÀnge trotts att det gÀller dator delar sÄ Àr BildskÀrm och LÄda det som du kommer kunna ha lÀnge pga att du bara byter ut sjÀlva innehÄllet. Edit: Snabb titt pÄ omdöme om lÄdan visar "Nackdelen Àr vÀl ljud volymen dÄ chassit Àr sÄ öppet". NÄgot som Àr vÀrt att ha i tanken dÄ som jag sa tidigare, lÄdan kommer förmodligen hÄlla lÀÀÀnge.

Redigerat av Multiband
Postat (redigerat)

Idag har jag 1 GB ram, CPUn Àr en AMD XP2500+ (1,83 ghz).

Dock e de ju gammalt ram-minne som knappt finns lÀngre haha (ddr1) Ä moderkortet Àr ganska gammalt sÄ det gÄr inte att skaffa nÄn nyare prolle. HÄrddisken jag haft innan Àr 80GB, jag saknar fett mkt att ha en dedikerad musikdisk för alla projektfiler, dels för att det Àr smidigare, dels för att jag tror det Àr snabbare och stabilare. DÀrav tvÄ diskar! Och min gamla burk tÀnkte jag sÀlja förresten =)

Den nya lÄdan jag köper har bÀttre ventilation Ä sÄ ingÄr det tvÄ flÀktar, dÀrav nyköp av lÄda.

AngÄende tystheten sÄ kan jag tÀnka mig att den blir lite vÀsig utan flÀktstyrning, men tystheten Àr inte högprioriterad just nu... FÄr köpa flÀktstyrning senare isf, eventuellt ocksÄ nÄn mer flÀkt.

Mer kommentarer? 🙂

EDIT: la till ram-minnet pĂ„ listan oxĂ„.. hade visst glömt den, oups 😄

EDIT: tog bort lÄda och nÀtdel och ersatte med Antec Sonata 3 ( tyst chassi + nÀtdel )

Redigerat av Limpan
Postat

men shit, I go crazy nu Ă„ bestĂ€ller! haha 🙂

förresten vet jag inte hur pass kall den dÀra antec sonatan Àr utan extraflÀktar sÄ jag kör pÄ sharkoon rebel9 chassi istÀllet Ä xilence-nÀtdelen. OK den kanske lÄter mkt men hellre lÄta mkt Àn för lite kylning.

Tjohey!

Postat (redigerat)

Jag fortsĂ€tter vĂ€l dĂ„ 🙂 Ser bra ut med Sonata och RAM.

Du missförstod mig nog, det Ă€r givetvis bra att köra en separat musikdisk. Vad jag menade var att man skall köpa fĂ„ och stora. Kan verkligen inte rekommendera dig att ta de HDDs du valt. 2st 500Gb Ă€r vad jag skulle siktat pĂ„, 160Gb diskar Ă€r en förlust affĂ€r (160Gb->~3kr/Gb och 500Gb->~2kr/Gb massor av Gb som man gĂ„r back 🙂 ) har du tajt budget sĂ„ Ă€r det helt fel att snĂ„la pĂ„ utrymme leta isf hellre efter ny begagnade HDDs. Och förresten 16Mb cache ska det vara ocksĂ„.

CPU Àr verkligen i minsta laget om den Àr tÀnkt att hÄlla. Spara lite till sÄ du kommer upp en bit pÄ Ghz. Som jag sa tidigare sÄ Àr nog det allra bÀsta valet för oss som kör DAW att sÀtta pengarna pÄ en Quad. Man vill ju inte uppgradera om 1 Är igen, eller?

Jag har iofs svÄrt att sÀtta mig in i situationen dÀr man har dÄligt med pengar, men har man det sÄ skall man ju verkligen se till att fÄ valuta för dessa surt förvÀrvade slantar. Och som sagt kan du inte krÀma ut lite mer pengar sÄ titta dig runt pÄ Tradera eller liknande. Kanske lÄter hÄrt men min avsikt Àr bara att du inte skall förhasta dig och göra nÄgot som du sedan bittert fÄr Ängra.

Redigerat av Multiband
Postat (redigerat)

Àr det inte lixom sÄ att 160gb hÄrddiskar endast anvÀnder en skiva medans större anvÀnder fler??

EDIT: jo, jag jag har inge problem med att uppdatera om ett Är igen, moderkortet stödjer quad sÄ det blir nÄtt sÄnt nÀr jag har rÄd... men just nu har ja inte rÄd dÀrav "bara" 2,33 ghz...

EDIT: Jag har ingen som helst anledning att skaffa större diskar, jag fyller knappt upp min nuvarande 80gb innan jag brÀnner ut pÄ DVD Ä arkiverar. 16mg cache pÄ större diskarna kan visserligen va bÀttre, men som sagt spelar pengar en del roll hÀr...

Redigerat av Limpan
  • 2 veckor senare...
Postat
Hej!

Ska nu uppgradera min dator dÄ den har svÄrt att hÀnga med i ProTools 7.3, som jag frÀmst jobbar i.

Ljudkortet, DVD-brÀnnare, skÀrm, mus & tangentbord tar jag frÄn min gamla burk sÄ detta Àr alltsÄ bara sjÀlva "burken". Kommentera gÀrna om mina valda delar, budgettaket ligger pÄ 6000 kr, sÄ detta Àr alltsÄ en relativt billig kompilation men förhoppningsvis stabil:

(bestÀller frÄn www.datorbutiken.com)

HD:

Seagate Barracuda 160GB (2 st)

Moderkort:

ASUS P5B iP965

Grafik:

Asus Extreme Radeon HD2400Pro 256mb

Ram:

Corsair XMS2-6400 1024mg x 2 = 2gb

Prolle:

Intel Core 2 Duo E6550 2.33Ghz

LÄda + NÀtdel:

Antec Sonata III

totalt: 5340 :-

Funkar? 😉

Det som kan vara vÀrt att tÀnka pÄ nÀr det gÀller valet av hÄrdisk Àr att Samsungs diskar Àr tystare o billigare. Kvaliteten Àr den samma som seagate. Sen kolla upp att ram-minnena stÄr med pÄ moderkortets QVL lista för bÀsta stabilitet (Kanske du redan kollat upp, annars en reminder).

Postat

Förra veckan (i fredags) fick jag datorn. Jag har haft problem och krÄngel sedan dess och grejjat varje dag med den sketna skiten. Nu i all hopplöshet vÀnder jag mig till er =)

Jag satte ihop den pÄ fredagen men nÄnting stÀmde inte nÀr man tryckte igÄng den:

Det första som hÀnde var att datorn reagerade pÄ att jag tryckte igÄng den, sen dog direkt... 4-5 sekunder senare sÄ startade den upp. Konstigt tÀnkte jag, sÄ ska den vÀl inte göra. Den bootar upp, fÄr upp ett felmeddelande halvÀgs in i bootandet dÀr det stÄr "CPU overclocking failed". Jag kliar mig i huvudet, gÄr in i bios Ä kollar sÄ CPUn Àr rÀtt instÀlld, Ä allt ser dÄ bra ut. Försöker "exit bios" Ä datorn hÀnger sig istÀllet för att starta om. Resetknappen verkar funka men det enda som hÀnder Àr att den startar om fast med svart skÀrm. FÄr dÄ stÀnga av den helt. NÀsta gÄng jag försöker starta den bootar den inte alls, tredje gÄngen bootar den halvvÀgs Ä dör helt plötsligt, fjÀrde gÄngen startar den upp men utan skÀrm. Panik...

Efter en bÀnkning av moderkortet och massa testande + rÄdfrÄgande bestÀmmer jag mig för skicka retur pÄ moderkortet. SÄ gör jag och dom byter ut det mot ett nytt. FÄr hem det, och kopplar ihop datorn igen...-> samma fel. De gÄnger jag lyckas starta datorn och komma in i bios Àr ca 50/50. Vid ett tillfÀlle dÄ jag kom i bios sÄ uppdaterade jag bios men det hjÀlpte nada. Om jag bara t.ex har moderkortet och nÀtdelen i intrÀffar precis samma fenomen med startknappen som jag nÀmnde tidigare, att datorn reagerar men dör direkt och nÄgra sekunder senare startar... den kan Àven dö, starta, dö, starta, dö. (allt inom nÄgra sekunder). Om jag nu utesluter moderkortet, för det fick jag utbytt.. dÄ mÄste de vÀl vara nÀtdelen? Processorn kan vÀl inte ha den hÀr effekten pÄ datorn, eller? och inte minnerna heller eftersom den reagerar likadant med dom i som utan.

DĂ€r har ni nĂ„tt att fundera över pojkar Ă„ flickor 😉

Postat

Har du satt dit distanserna + skruvar till moderkortet?

Kontrollera att du har 4-pin ATX12V-kontakt, 24-pin kontakt för huvudström.

Vidare:

Ta ut RAM och testa en modul Ät gÄngen.

Check pÄ allt ovanför? Troligen defekt nÀtdel, kanske du kan testa med gamla nÀtagget?

Postat

Är du sĂ€ker pĂ„ att du fick ett nytt moderkort? Bara sĂ„ de inte testade det första, hittade inget och sedan skickade tillbaka det som "ett nytt". Har hĂ€nt mig.

Hoppas det löser sig

//K-G

Postat (redigerat)

Tosse: Jo, de Àr distanser redan i chassit sÄ det gÄr inte sÀtta in nÄ.. (sÄlÀnge du inte vill sÄga upp ett nytt hÄl för alla uttag) ..och de andra har jag redan testat. FÄr lÄna en ny nÀtdel ikvÀll, ska se hur det gÄr med den istÀllet.

KaptenGnissel: Det verkar vara nytt moderkort eftersom alla kablar och sÄnt ligger inplastade, plus att man ser i skruvhÄlen att jag inte skruvat ur Ä in skruvarna hundra gÄnger.

Redigerat av Limpan
Postat

Kolla att du har senaste Bioset...

Jag tror att den processorn Àr relativt ny, sÄ att moderkortet verkligen stödjer den.

Jag har sjÀlv P5W dh deluxe och det kommer hela tiden nya bios uppgraderingarsom stödjer nya cpuer..

Mvh

Christoffer

Postat

Hmmm

Jag kollade din cpu...

Det stÄr i din lÀnk pÄ cpun:"Observera att denna processor krÀver ett moderkort vars chipset klarar 1333MHz busshastighet, exempelvis nForce 680i och Intel IP35!"

Jag tror inte att p5b klarar 1333

Christoffer

Postat (redigerat)

de gÄngerna jag kommit in i bios sÄ har jag lyckats uppdatera till senaste BIOS, det hjÀlpte dock inte.

Har nu Àven prövat med annan nÀtdel, samma problem. Men upptÀckte en grej...

Jag fick för mig att klocka NER processorn, Ä nu verkar datorn faktiskt funka, men med en 2,33ghz nere pÄ 1,6ghz,, vilket e vÀldans trÄkigt... SÄ de blir retur pÄ processorn nu dÄ... dumma prolle

EDIT: Ă„jo, den klarar 1333-buss, det kollade jag Ă€ven upp noga innan jag köpte moderkortet đŸ€Ș

Redigerat av Limpan
Postat
de gÄngerna jag kommit in i bios sÄ har jag lyckats uppdatera till senaste BIOS, det hjÀlpte dock inte.

Har nu Àven prövat med annan nÀtdel, samma problem. Men upptÀckte en grej...

Jag fick för mig att klocka NER processorn, Ä nu verkar datorn faktiskt funka, men med en 2,33ghz nere pÄ 1,6ghz,, vilket e vÀldans trÄkigt... SÄ de blir retur pÄ processorn nu dÄ... dumma prolle

EDIT: Ă„jo, den klarar 1333-buss, det kollade jag Ă€ven upp noga innan jag köpte moderkortet 🙂

Lite nyfiken pÄ hur det har gÄtt för dig? Har du fÄtt igÄng burken Àn?

Postat (redigerat)

Ja, nu ska ja berÀtta vad som hÀnt... inte sÄ mkt.. Àn...

jag skickade retur pĂ„ processorn och har Ă€ven fĂ„tt den utbytt, postpaketet kommer pĂ„ fredag antagligen. SĂ„ ja Ă„terkommer och berĂ€ttar mer dĂ„. Tjo 😉

Redigerat av Limpan
Postat

Bajs!

Ny processor, samma fel...

Nu har ja alltsÄ fÄtt processorn utbytt, och moderkortet tidigare.

har Àven kollat datorn med en annan nÀtdel. It still is a crazy dator...

Samma fel som tidigare som ter sig lite olika beroende pÄ om jag lÄter BIOS automatiskt stÀlla in CPUn samt minnen eller om jag manuellt stÀller in. Om jag lÄter den automatiskt stÀlla in minne + cpu blir de helt galet fel men datorn funkar nÀstan dÄ... CPUn som Àr 2,33ghz stÀller in sig pÄ 1,86.. minnet som Àr PC6400 stÀller in sig pÄ PC4300. NÀr jag manuellt stÀller om CPUn till 2,33 eller minnet till PC6400 hÀnger sig datorn vid uppstart eller andra konstiga fel. DÄ datorn reagerar lika skumt med minnen i och utan... Det var just dÀrför ja inte trodde det var fel pÄ minnena. Men ska försöka testa med andra minnen som ett sista försök, jag har pÄ grÀnsen till att bli helt galen just nu.

Postat

Jag har i stort sett samma prylar som du och nÀr jag körde pÄ att bios skulle stÀlla om hastigheterna automatiskt hamnade cpu pÄ 1.8ghz och FSB pÄ 1066mhz. Men jag pressade upp till 1333mhz FSB och cpu pÄ 2.33ghz helt utan problem. Minnena hamnade dÄ pÄ 667mhz.

Mitt moderkort P5LD2SE stödjer officiellt inte 1333mhz FSB. Men det funkar Ă€ndĂ„ 😆 Jag var dock tvungen att flasha om det direkt dĂ„ den inte frĂ„n början fattade vilken CPU jag körde pĂ„ (antar att E6650 inte fanns nĂ€r moderkortet slĂ€pptes).

Det mÄste va nÄt hÄrdvarufel nÄnstans...

Postat (redigerat)

Nu sitter jag vid min musikdatorn som Ă€r up and runnin' 😆

Nya minnen gjorde susen =)

...Nu till ett nytt problem.. :rolleyes:

Mitt dator tycker inte om mitt ljudkort 🙂

.. jag Ă€lskar mitt ljudkort, men inte min dator... 🙁

Windows XP vÀgrar starta med ljudkortet inkopplat.. den bootar inte alls utan hÀnger sig precis innan den ska starta windows... Har försökt att flytta till en annan PCI-slot men de hjÀlpte inte. Fattar nada, kompabilitetsproblem? usch ljudkortet kostade ju nÀstan lika mkt som datorn

(Ljudkort: M-audio Delta 1010)

EDIT: Nej, det gjorde den inte visst.... konstaterande sĂ„hĂ€r ett Ă„r senare.. 😛

Redigerat av Limpan
  • 1 Ă„r senare...
Postat (redigerat)

Jag livar nu upp min gamla trÄd.

DÄ jag för ca ett Är sedan köpte denna dator var jag ganska sÄ ivrig Ä tog mig inte tiden att spara tillrÀckligt med pengar för att köpa det jag verkligen ville ha och behövde. Jag köpte relativt billig nÀtdel + lÄda + moderkort, vilket jag nu Ängrar... dels p.g.a att sakerna redan Àr "gamla", dels pg.a lÄdan lÀcker ut allt ljud frÄn flÀktar m.m, och dels p.g.a att skiten inte fungerar.

Idag ca ett Är senare sitter jag med samma dator som knappt har anvÀnts dÄ den har haft samma fel sedan jag köpte den vilket Àr himla trÄkigt dÄ jag inte kunnat syssla med nÄgon slags inspelning alls, vilket Àr mycket trÄkigt dÄ det Àr mitt stora intresse. Vill ni lÀsa om mina problem Àr det bara att lÀsa i inlÀggen jag gjort i denna trÄden, med undantaget för den nÀst sista (innan detta inlÀgg) dÄ jag pÄstÄr att allt fungerar (Det gjorde det INTE, samma fel som tidigare, dock fungerade det nÄgot bÀttre med andra minnen)

Under den tiden som gÄtt har jag lÀrt mig mycket mer om datorbygge och mÄnga personer som jag anser vet mer Àn mig har Àven tittat pÄ datorn och hjÀlp mig med de problem som den hade. INGEN har löst problemet, det jag dock Àr relativt sÀker pÄ Àr att det Àr nÄnting med moderkortet alternativt nÀtdelen som Àr skum. Det skummaste av allt Àr dock att ALLA delar i datorn har skickats tillbaka och blivit utbytta mot garanti men problemen kvarstod! DÄ jag nu inte har tid, pengar eller ork att verkligen ta reda pÄ exakt vad som Àr fel pÄ min elÀndiga burk sÄ gör jag nu istÀllet sÄ att jag börjar om pÄ nytt.

Denna gÄngen skall jag vara Ànnu mer försiktig vid ihopmonteringen och jag Àr förhoppningsvis vid detta andra försök mer pÄlÀst om Àmnet att jag nog ska klara av att fÄ ihop en fungerande dator. Det Àr nu jag vÀnder mig till er kÀra studio-forumister.

Jag kommer strax fÄ in nytt moderkort (ASUS P5Q Deluxe) samt ny lÄda (Antec P182) och nÀtagg (Zalman ZM600-HP)

Det jag vet Àr att dessa tre saker inte kommer ge mig nÄgra problem i sig. Man skulle kunna sÀga att jag köper ett nytt "hjÀrta" till min dator, som förhoppningsvis Àr ett "hjÀrta" av bra kvalitet.

NÀsta steg för mig Àr att implementera mina tidigare delar som byttes ut sist (som alla Àr utbytta mot garanti och sÄledes de facto hela)

Dvs, min processor E6550 samt RAM-minnen Corsair XMS2-6400. BÄde processor och minnen stÄr med pÄ listan över fungerande hÄrdvaror tillsammans med moderkortet (kollade pÄ ASUS-hemsida)

Jag hoppas verkligen inget gÄr fel denna gÄngen...

Nu till nÄgra frÄgor:

1. Hur viktigt Àr det egentligen att ha anti-stat armband, dvs att alltid vara jordad. RÀcker det alltsÄ inte att ta pÄ ett element lr liknande för att "ladda ur sig" alla statisk elektricitet?

2. Kommer jag kunna bara koppla in min primÀr-HD och boota win XP som om inget hade hÀnt? eller kommer den knÀppa sig dÄ jag har nytt moderkort, alltsÄ kommer jag behöva blÄsa HDn Ä installera om win XP?

EDIT: det lite trÄkiga Àr att jag bara köper grejer för att fÄ min dator fungerande, kÀnslan av att fÄ en ny snabbare dator finns ju tyvÀrr inte dÀr, men att fÄ min nuvarande dator i ett fungerande skick Àr mer vÀrt =) Senare kan ja ju alltid uppgradera till en snabbare processor Ä minnen dÄ jag har ett moderkort som stödjer det.

Redigerat av Limpan
Postat
Jag hoppas verkligen inget gÄr fel denna gÄngen...

Nu till nÄgra frÄgor:

1. Hur viktigt Àr det egentligen att ha anti-stat armband, dvs att alltid vara jordad. RÀcker det alltsÄ inte att ta pÄ ett element lr liknande för att "ladda ur sig" alla statisk elektricitet?

2. Kommer jag kunna bara koppla in min primÀr-HD och boota win XP som om inget hade hÀnt? eller kommer den knÀppa sig dÄ jag har nytt moderkort, alltsÄ kommer jag behöva blÄsa HDn Ä installera om win XP?

1. Hur viktigt Àr det att ha hjÀlm pÄ sig nÀr du cyklar? Du borde ha det, men du har det inte.... Nejmen seriöst, det rÀcker att ta pÄ ett element lr liknande för att vara urladdad, anti-stat-armband Àr overkill, eller Àr det??... hmm

2. Nej antagligen inte. FÄr du ens igÄng Windows med ett helt nytt moderkort sÄ kommer du fÄ ett ostabilt system dÄ alla drivrutiner m.m tidigare byggt pÄ ditt andra moderkort, bÀst Àr egentligen att blÄsa HD:n Ä göra nyinstallation, alternativt endast nyinstallation av win XP. SjÀlv skulle jag nog blÄsa hela HDn dÄ jag vet att du knappt har nÄgot inspelat pÄ den eftersom den typ aldrig har fungerat riktigt. Jag sÀger: formatera om.

Postat

Ett antistat-armband kostar knappt 50 spÀnn, kÀnns som en rÀtt billig försÀkring i mina ögon. Onödig grej att spara in pÄ.

Postat
Ett antistat-armband kostar knappt 50 spÀnn, kÀnns som en rÀtt billig försÀkring i mina ögon. Onödig grej att spara in pÄ.

Äh ett svar =) Jomen visst, det Àr inga summor. vad Àr lÀmpligast att fÀsta jordsladden i dÄ? en av jordplintarna i ett uttag eller?

Postat
Äh ett svar =) Jomen visst, det Àr inga summor. vad Àr lÀmpligast att fÀsta jordsladden i dÄ? en av jordplintarna i ett uttag eller?

Jag skulle inte fÀsta i jordplintarna pÄ ett vÀgguttag av flera skÀl. Bl.a. sÄ kan det vara sÄ att din jord ej Àr helt "jordad"...

I sverige Àr nollan och jorden sammankopplade i centralen och det gör att man kan ha spÀnningsskillnad mellan "jord" och "riktig jord". Det förekommer ocksÄ pÄ mer Àn ett stÀlle att jorden Àr felkopplad ...

Jag brukar jorda i ett element (har vattenburen vÀrme).

Postat

Jag skulle inte fÀsta i jordplintarna pÄ ett vÀgguttag av flera skÀl. Bl.a. sÄ kan det vara sÄ att din jord ej Àr helt "jordad"...

I sverige Àr nollan och jorden sammankopplade i centralen och det gör att man kan ha spÀnningsskillnad mellan "jord" och "riktig jord". Det förekommer ocksÄ pÄ mer Àn ett stÀlle att jorden Àr felkopplad ...

Jag brukar jorda i ett element (har vattenburen vÀrme).

OK. Jag bor i lÀgenhet och har vanliga oljefyllda el-element i studiorummet, Àr det ÀndÄ ett passande jordningsstÀlle?

Postat

Okej. Nu har jag fĂ„tt goda rĂ„d om att diskbĂ€nken Ă€r en bra jordad plats. Är det inte helt toppenbra att dĂ„ bygga ihop datorn pĂ„ detta stĂ€lle? (sĂ„lĂ€nge man undviker att sĂ€tta igĂ„ng kranen haha)

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det funkar med vanlig Rk eller Fk ocksÄ som man kanske redan har liggandes nÄnstans....

Postat

Det funkar med vanlig Rk eller Fk ocksÄ som man kanske redan har liggandes nÄnstans....

Ah precis, har nog de hemma.. Hursomhelst, som min frÄga löd innan, kan ja jorda mig pÄ diskbÀnken? Det blir sÄ knepigt att jorda mig pÄ elementet dÄ de sitter under skrivbordet mot vÀggen, lÀttare att stÀlla datorn pÄ diskbÀnken Ä bygga ihop den dÀr.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Ah precis, har nog de hemma.. Hursomhelst, som min frÄga löd innan, kan ja jorda mig pÄ diskbÀnken? Det blir sÄ knepigt att jorda mig pÄ elementet dÄ de sitter under skrivbordet mot vÀggen, lÀttare att stÀlla datorn pÄ diskbÀnken Ä bygga ihop den dÀr.

Det Ă€r vĂ€l inte sĂ„ svĂ„rt dra kabeln till elementet... 🙂

Postat

Det Ă€r vĂ€l inte sĂ„ svĂ„rt dra kabeln till elementet... 🙂

Anti-stat-armband brukar ju vara typ 1,5m kabel lr nÄtt sÄnt, ja behöver typ 3m om jag ska kunna ha nÄgon slags rörelsefrihet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.