Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter mycket om och men sĂ„ bestĂ€llde jag en musikdator. Eftersom jag aldrig fick fram nĂ„gon matnyttig information vad som va " the shit right now " sĂ„ gjorde jag mycket research och kom fram till denna setup. Har precis fĂ„tt hem den ifrĂ„n kompisen som byggde ihop den, men enligt han sĂ„ Ă€r det ett sjukt ös + att den Ă€r knĂ€pptyst. Återkommer med mer information samt bilder nĂ€r jag kopplat in den i veckan. Utöver denna dator köpte jag Ă€ven tvĂ„ stycken Samsung 226BW 22" skĂ€rmar och kompletterade med ett dualstĂ€ll ifrĂ„n Ergotron 33-299-195_sm.jpg. Allt gick pĂ„ ca 20 000. SjĂ€lva datorn hamnade runt 12k. TĂ€nkte köra Reason till att börja med men skall Ă€ven prova ableton eller cubase senare. Det mesta Ă€r bestĂ€llt pĂ„ datorbutiken.com utom proppflĂ€kten och nexusflĂ€ktarna som kommer ifrĂ„n dustin.

Datorsystem

Antec Case Performance One P150 WHITE/VITT 430W ATX

Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

ZALMAN CNPS9500 AT SOCKET 775 ProcessorflÀkt

OCZ Gold XTC 4GB Kit (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA

MSI GeForce 8600GT HeatPipe 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Be Quiet! LjuddÀmpnings-kit för Miditower BLACK

2st Nexus ChassiflÀkt Real Silent 92mm 19,2dBa - Svart

2st Samsung 226BW 22" skÀrmar

1st Ergotron LX Dual Display Lift Stand

TÀnkte köra vista, men med diverse drivrutinsproblem sÄ övervÀgde jag XP tills vidare. Hoppas detta ger lite bra information till sÄna som gÄr i köptankar.

// Claes

Annons
Postat

Vad fick dig att vÀlja Duo istÀllet för Quad? GÄr nÀmligen sjÀlv med det valet i tankarna och har lite beslutsÄngest. And while we're at it, varför 2.66 nÀr 3.0 inte Àr speciellt mycket dyrare.

Postat

NICE!!!

Önskar jag hade 20 000 att lĂ€gga pĂ„ en ny dator.. 🙂 för 2,5 Ă„r sen nĂ€r vi byggde studion var ju denna som vi köpte dĂ„ FEEEEET, men nu sĂ„ Ă€r den ju typ som vilken dator som helst, haha. Jaja... snart blir det nog uppgradering iaf... 😛

Postat

Varför ja valde 2.66 istÀllet för 3.0 Àr eftersom skillnaden Àr mycket liten för dom 600:- mer som 3.0 kostar. Quad valde jag inte eftersom det knappt finns nÄgra program som stödjer det Àn, samt att man mÄste ha Vista för 64bit. PÄ www.silentpreview.com fÄr man bra information angÄende tysta produkter, sÄ dÀr fanns det mycket att hÀmta. Moderkortet valde jag lite pÄ mÄfÄ. Chassit tog jag eftersom det hade fÄtt bra kritik för att vara tyst och bra. Det hade egentligen rÀckt med 533mhz minnen för att uppnÄ full prestande, men jag hittade inget bra dual pack med 4gb sÄ jag köpte 800 minnen istÀllet (snarlika priser) ( 2st 2gb istÀllet för 4st 1gb valde jag för att kunna uppgradera till 8gb vid ett senare tillfÀlle dÄ jag har 2st slots över med 2gb stickor ( Endast Vista stödjer 8gb ) Bak pÄ chassit sitter en stor flÀkt som blÄser ut varmluft sÄ jag köpte 2st 92mm som passade bulton i framkant av lÄdan för bÀttre genomflöde. Kompisen har en ZalmanflÀkt som han va nöjd med sÄ dÀrför körde jag pÄ den. LÄdan Àr ljudisolerad frÄn början men han slÀngde i lite mer dÀmpmaterial frÄn be quiet för Ànnu tystare resultat. Seagate disken som systemdisk för att den Àr snabb. Samsung audio disk för att den Àr tyst.

Grafikkortet med passivkylning för ljudlöshet. // C

Postat
  Synthexx sa:
samt att man mÄste ha Vista för 64bit.

Det Àr upp till programmet, inte operativsystemet.

Finns flera DAW's som stödjer detta.

Postat
  Synthexx sa:
ok jag Ă€r inte 100% haxx0r sĂ„ ja vet inte allt. 🙂

😛 VA?!

Haha, nÀÀ dĂ„... det blir nog bra Ă€ndĂ„ ska du se! 🙂

Postat (redigerat)
  saverman sa:
Har SX3 Quad-stöd? LÄter högst osannolikt men man kan ju hoppas. :rolleyes:

SÄg att du frÄgade om Quad vs Dual i din moderkorts trÄd sÄ svara pÄ bÄda hÀr.

SÄ hÀr skriver Steinberg sjÀlva i en PDF: Multiprocessing Tech

Dual-core systems: both AMD and Intel are now offering dual-core processor systems. A dual-core CPU combines two independent processors and their respective caches and cache controllers onto a single silicon chip, or integrated circuit. The performance result is comparable to a dual processor system. Dual core processor technology

can be combined with multi processor systems - resulting in an even higher performance. AMD already offers solutions combining two dual core processors in a single system to form a quad-core system with amazing performance. Initial tests with Nuendo on such a system confirm that Steinberg's VST system fully benefits from such processor configurations resulting in massive performance boosts compared to a single-processor system.

Enligt det dÀr sÄ borde det vara gynnsamt för oss musiker att vÀlja Quad.

Dual vs Quad dÄ. Av det jag sjÀlv har lÀst mig till sÄ skulle valet stÄ emellan Quad 2.4Ghz och Dual 3.0Ghz. BÄda gÄr att överklocka men man fÄr nog rÀkna med att Quad stannar vid 3Ghz medans Dual verkar gÄ att fÄ upp till 4Ghz. Detta kanske inte Àr sÄ intressant i dagens lÀge men det skulle innebÀra att man kan hÄlla kvar vid sitt inköp bra mycket lÀngre.

Mitt eget val Àr nog att invÀnta Quad-Core med den nya 45nm standarden. Vet inte vart de kommer starta i Ghz, men tack vare att man gÄr ner i CPU storlek sÄ alstrar den mindre vÀrme och det Àr just vÀrmen som Àr boven vid klockning. DÄ talar jag inte bara om över-klockning eftersom allt i en dator körs med en viss bussfrekvens och Àven CPUn har en viss multiplicering av denna. SÄ mitt val skulle bli. VÀnta om du kan/vill/orkar sedan fixar du en fin 45nm Quad.

Och om du vill byta moderkort innan sÄ sÄg jag just att Gigabyte har X38 samt kommande X48 som har stöd för bÄde den gamla Core 2 och nya 45nm. Nu vet jag inte vad sannolikheten Àr för att det Àven fungerar med Savermans Dual Core men kan vara vÀrt att kolla upp.

Redigerat av Multiband
Postat
  expanded sa:
  Synthexx sa:
samt att man mÄste ha Vista för 64bit.

Det Àr upp till programmet, inte operativsystemet.

Finns flera DAW's som stödjer detta.

Hm, kanske bara jag som e helt bakom flötet men det fins jue Àven 64bitars XP:P

Postat (redigerat)

Blub blub. 😆

Kan bara utala min glÀdje över min nyinförskaffade dator.

Har precis fÄtt min Q6600 med 2048 1066mhz ddr2 ram.

Körde upp ett projekt som jag och min kompis har jobbat ihop pÄ hans AMD X2 6000+ med 2048 ddr2 ram (vet inte vilken hastighet). Vi har knÄpat i Cubase SX3...

Nu kan jag inte sÀga exakt vad som ligger i projektet pÄ rak arm, men nÄgot Ät det hÀr hÄllet.

Det bestÄr av kanske 10-15 Rob Papen Albino 3 samt reverb+delay (Cubase inbyggda) som inserts pÄ i stortsÀtt alla kanaler. En Battery 3 och en Rob Papen Predator. En 4-5 Filter pÄ nÄgra bussar och inserts. FabFilter Pro-C pÄ mastern + waves L2. En 5 Audio kanaler kanske...

Jag tror att det Àr 4 pluggar som spelar monofoniskt, sen Àr det 4 albinos som ligger och tar 4toners ackord. I refrÀngen sÄsmackar det pÄ med en hel del flera albinos som körs samtidigt, sÄ det Àr nog en hel del röster i smeten.

PĂ„ hans AMD X2 6000+ sĂ„ ligger den pĂ„ en ca 75% nĂ€r det Ă€r som mest i grytan, min Quad kom aldrig över 45% 😊

MĂ„ste sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd! 🙂

EDIT:

Glömde ju sĂ€ga att jag inte har hunnit stĂ€nga av saker i bios som speedstepping och sĂ„nt Ă€n, sĂ„ det finns nog lite mer att hĂ€mta, sen sĂ„ kan man sĂ€kert klocka upp den lite ocksĂ„. 😄

BÄda kör Windows XP 32-bit Svensk med SP2

Redigerat av expanded
Postat

Nu har jag fĂ„tt upp allt och Ă€r vĂ€ldigt nöjd 😛

Ett doft litet sus Àr det enda som lÄter. Projekt som va knappt körbara pÄ gamla datorn ligger nÀtt o jÀmnt pÄ 0 i cpumÀtaren i reason.

2 skÀrmar Àr lite ovant men ack sÄ ballt :rolleyes:

n688071114_367726_6666.jpg

n688071114_367727_7048.jpg

Postat
  Synthexx sa:
Nu har jag fĂ„tt upp allt och Ă€r vĂ€ldigt nöjd 😛

Ett doft litet sus Àr det enda som lÄter. Projekt som va knappt körbara pÄ gamla datorn ligger nÀtt o jÀmnt pÄ 0 i cpumÀtaren i reason.

2 skÀrmar Àr lite ovant men ack sÄ ballt :rolleyes:

n688071114_367726_6666.jpg

n688071114_367727_7048.jpg

Blev fint med tvĂ„ samsung skĂ€rmar 😛 Jag har en Ă€n sĂ„ lĂ€nge men ska sĂ€lja min 19tums philips och köpa en till tror jag!

Postat
  Multiband sa:
  saverman sa:
Har SX3 Quad-stöd? LĂ„ter högst osannolikt men man kan ju hoppas. 😉

SÄg att du frÄgade om Quad vs Dual i din moderkorts trÄd sÄ svara pÄ bÄda hÀr.

SÄ hÀr skriver Steinberg sjÀlva i en PDF: Multiprocessing Tech

Dual-core systems: both AMD and Intel are now offering dual-core processor systems. A dual-core CPU combines two independent processors and their respective caches and cache controllers onto a single silicon chip, or integrated circuit. The performance result is comparable to a dual processor system. Dual core processor technology

can be combined with multi processor systems - resulting in an even higher performance. AMD already offers solutions combining two dual core processors in a single system to form a quad-core system with amazing performance. Initial tests with Nuendo on such a system confirm that Steinberg's VST system fully benefits from such processor configurations resulting in massive performance boosts compared to a single-processor system.

Enligt det dÀr sÄ borde det vara gynnsamt för oss musiker att vÀlja Quad.

Dual vs Quad dÄ. Av det jag sjÀlv har lÀst mig till sÄ skulle valet stÄ emellan Quad 2.4Ghz och Dual 3.0Ghz. BÄda gÄr att överklocka men man fÄr nog rÀkna med att Quad stannar vid 3Ghz medans Dual verkar gÄ att fÄ upp till 4Ghz. Detta kanske inte Àr sÄ intressant i dagens lÀge men det skulle innebÀra att man kan hÄlla kvar vid sitt inköp bra mycket lÀngre.

Mitt eget val Àr nog att invÀnta Quad-Core med den nya 45nm standarden. Vet inte vart de kommer starta i Ghz, men tack vare att man gÄr ner i CPU storlek sÄ alstrar den mindre vÀrme och det Àr just vÀrmen som Àr boven vid klockning. DÄ talar jag inte bara om över-klockning eftersom allt i en dator körs med en viss bussfrekvens och Àven CPUn har en viss multiplicering av denna. SÄ mitt val skulle bli. VÀnta om du kan/vill/orkar sedan fixar du en fin 45nm Quad.

Och om du vill byta moderkort innan sÄ sÄg jag just att Gigabyte har X38 samt kommande X48 som har stöd för bÄde den gamla Core 2 och nya 45nm. Nu vet jag inte vad sannolikheten Àr för att det Àven fungerar med Savermans Dual Core men kan vara vÀrt att kolla upp.

Den artikeln tackar jag för! Äntligen lite fakta. 🙂 Jag har redan tagit beslutet att vĂ€nta lite till. Klart man alltid kan vĂ€nta pĂ„ nya teknik men ett litet tag ska jag nog hĂ„lla mig.

Vad överklockningen betrÀffar sÄ Àr det inget jag Àgnat mig Ät sen tidiga pentium-processorer. LÄter dom klocka pÄ avsedd fart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.