Jump to content
Annons

Min nya musikdator!


Synthexx

Recommended Posts

Efter mycket om och men så beställde jag en musikdator. Eftersom jag aldrig fick fram någon matnyttig information vad som va " the shit right now " så gjorde jag mycket research och kom fram till denna setup. Har precis fått hem den ifrån kompisen som byggde ihop den, men enligt han så är det ett sjukt ös + att den är knäpptyst. Återkommer med mer information samt bilder när jag kopplat in den i veckan. Utöver denna dator köpte jag även två stycken Samsung 226BW 22" skärmar och kompletterade med ett dualställ ifrån Ergotron 33-299-195_sm.jpg. Allt gick på ca 20 000. Själva datorn hamnade runt 12k. Tänkte köra Reason till att börja med men skall även prova ableton eller cubase senare. Det mesta är beställt på datorbutiken.com utom proppfläkten och nexusfläktarna som kommer ifrån dustin.

Datorsystem

Antec Case Performance One P150 WHITE/VITT 430W ATX

Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

ZALMAN CNPS9500 AT SOCKET 775 Processorfläkt

OCZ Gold XTC 4GB Kit (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA

MSI GeForce 8600GT HeatPipe 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Be Quiet! Ljuddämpnings-kit för Miditower BLACK

2st Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa - Svart

2st Samsung 226BW 22" skärmar

1st Ergotron LX Dual Display Lift Stand

Tänkte köra vista, men med diverse drivrutinsproblem så övervägde jag XP tills vidare. Hoppas detta ger lite bra information till såna som går i köptankar.

// Claes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför ja valde 2.66 istället för 3.0 är eftersom skillnaden är mycket liten för dom 600:- mer som 3.0 kostar. Quad valde jag inte eftersom det knappt finns några program som stödjer det än, samt att man måste ha Vista för 64bit. På www.silentpreview.com får man bra information angående tysta produkter, så där fanns det mycket att hämta. Moderkortet valde jag lite på måfå. Chassit tog jag eftersom det hade fått bra kritik för att vara tyst och bra. Det hade egentligen räckt med 533mhz minnen för att uppnå full prestande, men jag hittade inget bra dual pack med 4gb så jag köpte 800 minnen istället (snarlika priser) ( 2st 2gb istället för 4st 1gb valde jag för att kunna uppgradera till 8gb vid ett senare tillfälle då jag har 2st slots över med 2gb stickor ( Endast Vista stödjer 8gb ) Bak på chassit sitter en stor fläkt som blåser ut varmluft så jag köpte 2st 92mm som passade bulton i framkant av lådan för bättre genomflöde. Kompisen har en Zalmanfläkt som han va nöjd med så därför körde jag på den. Lådan är ljudisolerad från början men han slängde i lite mer dämpmaterial från be quiet för ännu tystare resultat. Seagate disken som systemdisk för att den är snabb. Samsung audio disk för att den är tyst.

Grafikkortet med passivkylning för ljudlöshet. // C

Link to comment
Dela på andra sajter

Har SX3 Quad-stöd? Låter högst osannolikt men man kan ju hoppas. :rolleyes:

Såg att du frågade om Quad vs Dual i din moderkorts tråd så svara på båda här.

Så här skriver Steinberg själva i en PDF: Multiprocessing Tech

Dual-core systems: both AMD and Intel are now offering dual-core processor systems. A dual-core CPU combines two independent processors and their respective caches and cache controllers onto a single silicon chip, or integrated circuit. The performance result is comparable to a dual processor system. Dual core processor technology

can be combined with multi processor systems - resulting in an even higher performance. AMD already offers solutions combining two dual core processors in a single system to form a quad-core system with amazing performance. Initial tests with Nuendo on such a system confirm that Steinberg's VST system fully benefits from such processor configurations resulting in massive performance boosts compared to a single-processor system.

Enligt det där så borde det vara gynnsamt för oss musiker att välja Quad.

Dual vs Quad då. Av det jag själv har läst mig till så skulle valet stå emellan Quad 2.4Ghz och Dual 3.0Ghz. Båda går att överklocka men man får nog räkna med att Quad stannar vid 3Ghz medans Dual verkar gå att få upp till 4Ghz. Detta kanske inte är så intressant i dagens läge men det skulle innebära att man kan hålla kvar vid sitt inköp bra mycket längre.

Mitt eget val är nog att invänta Quad-Core med den nya 45nm standarden. Vet inte vart de kommer starta i Ghz, men tack vare att man går ner i CPU storlek så alstrar den mindre värme och det är just värmen som är boven vid klockning. Då talar jag inte bara om över-klockning eftersom allt i en dator körs med en viss bussfrekvens och även CPUn har en viss multiplicering av denna. Så mitt val skulle bli. Vänta om du kan/vill/orkar sedan fixar du en fin 45nm Quad.

Och om du vill byta moderkort innan så såg jag just att Gigabyte har X38 samt kommande X48 som har stöd för både den gamla Core 2 och nya 45nm. Nu vet jag inte vad sannolikheten är för att det även fungerar med Savermans Dual Core men kan vara värt att kolla upp.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Blub blub. 😆

Kan bara utala min glädje över min nyinförskaffade dator.

Har precis fått min Q6600 med 2048 1066mhz ddr2 ram.

Körde upp ett projekt som jag och min kompis har jobbat ihop på hans AMD X2 6000+ med 2048 ddr2 ram (vet inte vilken hastighet). Vi har knåpat i Cubase SX3...

Nu kan jag inte säga exakt vad som ligger i projektet på rak arm, men något åt det här hållet.

Det består av kanske 10-15 Rob Papen Albino 3 samt reverb+delay (Cubase inbyggda) som inserts på i stortsätt alla kanaler. En Battery 3 och en Rob Papen Predator. En 4-5 Filter på några bussar och inserts. FabFilter Pro-C på mastern + waves L2. En 5 Audio kanaler kanske...

Jag tror att det är 4 pluggar som spelar monofoniskt, sen är det 4 albinos som ligger och tar 4toners ackord. I refrängen såsmackar det på med en hel del flera albinos som körs samtidigt, så det är nog en hel del röster i smeten.

På hans AMD X2 6000+ så ligger den på en ca 75% när det är som mest i grytan, min Quad kom aldrig över 45% 😊

Måste säga att jag är väldigt nöjd! 🙂

EDIT:

Glömde ju säga att jag inte har hunnit stänga av saker i bios som speedstepping och sånt än, så det finns nog lite mer att hämta, sen så kan man säkert klocka upp den lite också. 😄

Båda kör Windows XP 32-bit Svensk med SP2

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått upp allt och är väldigt nöjd 😛

Ett doft litet sus är det enda som låter. Projekt som va knappt körbara på gamla datorn ligger nätt o jämnt på 0 i cpumätaren i reason.

2 skärmar är lite ovant men ack så ballt :rolleyes:

n688071114_367726_6666.jpg

n688071114_367727_7048.jpg

Blev fint med två samsung skärmar 😛 Jag har en än så länge men ska sälja min 19tums philips och köpa en till tror jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har SX3 Quad-stöd? Låter högst osannolikt men man kan ju hoppas. 😉

Såg att du frågade om Quad vs Dual i din moderkorts tråd så svara på båda här.

Så här skriver Steinberg själva i en PDF: Multiprocessing Tech

Dual-core systems: both AMD and Intel are now offering dual-core processor systems. A dual-core CPU combines two independent processors and their respective caches and cache controllers onto a single silicon chip, or integrated circuit. The performance result is comparable to a dual processor system. Dual core processor technology

can be combined with multi processor systems - resulting in an even higher performance. AMD already offers solutions combining two dual core processors in a single system to form a quad-core system with amazing performance. Initial tests with Nuendo on such a system confirm that Steinberg's VST system fully benefits from such processor configurations resulting in massive performance boosts compared to a single-processor system.

Enligt det där så borde det vara gynnsamt för oss musiker att välja Quad.

Dual vs Quad då. Av det jag själv har läst mig till så skulle valet stå emellan Quad 2.4Ghz och Dual 3.0Ghz. Båda går att överklocka men man får nog räkna med att Quad stannar vid 3Ghz medans Dual verkar gå att få upp till 4Ghz. Detta kanske inte är så intressant i dagens läge men det skulle innebära att man kan hålla kvar vid sitt inköp bra mycket längre.

Mitt eget val är nog att invänta Quad-Core med den nya 45nm standarden. Vet inte vart de kommer starta i Ghz, men tack vare att man går ner i CPU storlek så alstrar den mindre värme och det är just värmen som är boven vid klockning. Då talar jag inte bara om över-klockning eftersom allt i en dator körs med en viss bussfrekvens och även CPUn har en viss multiplicering av denna. Så mitt val skulle bli. Vänta om du kan/vill/orkar sedan fixar du en fin 45nm Quad.

Och om du vill byta moderkort innan så såg jag just att Gigabyte har X38 samt kommande X48 som har stöd för både den gamla Core 2 och nya 45nm. Nu vet jag inte vad sannolikheten är för att det även fungerar med Savermans Dual Core men kan vara värt att kolla upp.

Den artikeln tackar jag för! Äntligen lite fakta. 🙂 Jag har redan tagit beslutet att vänta lite till. Klart man alltid kan vänta på nya teknik men ett litet tag ska jag nog hålla mig.

Vad överklockningen beträffar så är det inget jag ägnat mig åt sen tidiga pentium-processorer. Låter dom klocka på avsedd fart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...