Jump to content
Annons

Bandspelare (oregistrerad)

Recommended Posts

Hector Projector (oregistrerad)
Postat (redigerat)

aa

Redigerat av Hector Projector
Annons
Postat
Har köpt en klassisk Ahlambra 5P som jag är nöjd med. Men nu vill jag bygga in en mik att koppla till förstärkare.

Är det någon som kan hjälpa mig vad man skall tänka på och vad man skall välja?

Jag är väldigt nöjd med ljudet i min gitarr och jag vill att det skall låta precis som det gör utan mik - fast högre. På vissa gitarrer har jag hört en "elektrisk" klang som ger ett nästan "smattrigt" ljud. Detta vill jag helst undvika. Vill bara ha ett rent ackustiskt ljud om det går.

Tacksam för svar.

Johan

Om du vill att den ska låta precis som den gör akustiskt är enda alternativet att skaffa en bra kondensatormikrofon (typ en C1000 eller nåt) och micka upp gitarren som vanligt. Det finns ingen intern mikrofon som låter lika bra som en bra extern mik...

Men det finns alternativ som låter dig komma halvvägs. Fishman har gjort en del lösningar. Och jag vet att Taylor kör en del tredelade lösningar med en kontaktmik i locket, en piezo under stallet (det är i allmänhet sådana mikrofoner som får ack-gitarrer att låta som man släpar dem efter en lastbil - skitfult!) och en som plockar upp det akustiska ljudet inuti lådan. Dessa låter faktiskt riktigt bra. men då får du lägga väldigt mycket pengar på systemet.

Gå till en välsorterad musikaffär och be att få lyssna på lite Fishman-mickar och annat likvärdigt. Kolla runt lite på nätet först så du vet vad du letar efter. Speciellt om du går till musikbörsen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.