Jump to content
Annons

Behöver förstärka inspelningen med Preamp!?


Samir

Recommended Posts

Tja!

Jag har problem med att spela in stabilare nivå på vocals. Oftast får jag in låg nivå med bara min mick ADK 51e och Yamaha mixern utan extern preamp och när jag försöker höja upp LIIIIITE på inbyggda preampen så distar det. Men även så distar sången väldigt lätt annars oxå med lite Gain! Fattar inte....får inte alls bra signalnivå in alls! Och det sura är att det distar med lite gain...jag kan ha missat nått väldigt simpelt!

Såg på Jam att dem sålde en prisvärd kanal strip LÄNK: 1600kr

eller räcker det med rörmickpreamp som e offtast billigare LÄNK 795kr

vad e bästa alternativet? koppla in det till mjukvaro effekt eller byta mic...? kom med vad som helst!

MVH SAmir 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

btw...spelar oxå in ak. gurra...skulle vilja få det nyanserat oxå!

nu kanska jag har förvirrat allt! Ledsen för det! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

inspelningskedjan är så här

mikrofon -> Preamp -> Ljudkort

som det ser ut använder du mixern som preamp, som fungerar bra om den har fantommatning -48V.

Innan du köper nytt borde du prova med att hela kedjan fungerar och att det inte dista, prova också med olika avstånd mellan dig och mikrofonen!

Link to comment
Dela på andra sajter

inspelningskedjan är så här

mikrofon -> Preamp -> Ljudkort

som det ser ut använder du mixern som preamp, som fungerar bra om den har fantommatning -48V.

Innan du köper nytt borde du prova med att hela kedjan fungerar och att det inte dista, prova också med olika avstånd mellan dig och mikrofonen!

jo men jag känner till hela den kedjan! men problemet e att allt klipper så lätt i cubase när jag spelar in röst. Jag måste då sänka gainet för att inte dista inspelnignen och då tappar jag nivåer och dynamiken! därför behöver jag nån extern preamp...Då e frågan vilken e billigast, bäst, smidigast? rör eller ett kanalstripp...jag har nämligen inte erfarnhet av dem två! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Samir,

läste ditt inlägg...

>>> Jag måste då sänka gainet för att inte dista inspelnignen och då tappar jag nivåer och dynamiken!

Att sänka nivån är helt OK. Sänker du mycket kan det börja brusa, men använder du 24 bitar vid inspelning är det vanligen inget stort problem. Men om du också tappar i dynamik så är det något som är fel. Dynamiken finns där, den är bara lite svagare.

Förresten vad är det för ljudkort?

Min tanke är att du bör prova med att dra ner gain så att de starkaste signalerna ligger på -12dB fs ungefär. Då är det gott om plats uppåt i volym och en bra bit ner till bruset. Spela in med 24bit, 44.1kHz och se till att signalen sparas som 24 bit fil.

När detta är gjort, gör Normalisering av ljudfilen (alltså upp till nästan 0dB). Om grejorna fungerat så har du nu en signal som inte klipper och som är klar för vidare bearbetning. Lägg på en EQ och en kompressor. Skruva på kompressorn och se vad som händer, skruva på EQ och se vad som händer. Nu är det finlir och smak som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag har audioPhile 2496-ska prova och spela in så som du sa...annars får jag nog köpa mej kanalstripp lr rörpream...kan förbättra saken!

Link to comment
Dela på andra sajter

nää jag kör VST, men jag vill bara få in stabil nivå och gärna högre nivå än vad jag har haft, men jag funderar starkt på att köpa den kanalstrippen för att få in ljudet bearbetat innan hårdisken...verkar som en stabil lösning! men jag e forfarange sur på att det distar in även med lite gain! galet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jo jag har audioPhile 2496-ska prova och spela in så som du sa...annars får jag nog köpa mej kanalstripp lr rörpream...kan förbättra saken!

Mitt förslag är att du först ändrar referensnivån i inställningar på Audiophile-kortet. Förmodligen står det på -10 dBv idag.....testa att ändra det till +4dBu. Då kommer det nog att lösa sig!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare så ska du fixa inställningarna innan du springer o köper en preamp!

Men givetvis så kan jag rekommendera att du ändå senare köper en sådan, och då gärna en hel kanalstripp som det kallas. Då får du EQ,kompressor,De-esser,gate/expander mm. Helt oslagbart för sång.

Titta gärna på Focusrite Voicemaster som håller på att gå ned i pris faktiskt. Där kan du även (om du köper tilläggskortet) skicka signalen digitalt från strippen till ljudkortet!

REKOMMENDERAS!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack alla før alla svar...mycket trevligt....skønt med en allvarlig och seriøs forum...

BTW...Exuse my Danish

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Oftast får jag in låg nivå med bara min mick ADK 51e och Yamaha mixern utan extern preamp och när jag försöker höja upp LIIIIITE på inbyggda preampen så distar det. Men även så distar sången väldigt lätt annars oxå med lite Gain! Fattar inte....får inte alls bra signalnivå in alls! Och det sura är att det distar med lite gain...jag kan ha missat nått väldigt simpelt!

Hej Samir!

Det verkar som att allt inte riktigt står rätt till i din signalkedja. Om jag fattar dig rätt så distar det oavsett vilken nivå du spelar in med. Jag gissar att problemet finns hos din mixer eller ljudkort. Har du provat att låta alla nivåreglage i signalkedjan förutom gain-ratten på mixern stå på unity gain (varken dämpa eller förstärka, dvs 0 dB)? Justera sedan gain-ratten på mixern tills du får en okej signal-nivå. Distar signalen fortfarande är det någon del i kedjan som är fel/trasig. Antagligen mick-kabeln, mixern, signalkablarna till ljudkortet eller ljudkortets ingångar.

Är det bara det ljud du själv spelat in som distar eller distar allt ljud som spelas upp? Om allt ljud distar är det antagligen ljudkortets utgångar eller signalkablar till slutssteg/monitorer som är fel/trasigt.

Mitt råd är att vänta med köp av preamp tills du är säker på att det är mixern som är orsaken till disten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...