Jump to content
Annons

Audio, Aux, Midi eller instrument track


Burnie

Recommended Posts

Hur funkar det egentligen, vad för typ av "tracks ska man använda till Sample Tank, eller andra mjukvarusynthar, Aux, Audio, Midi eller instrument track

Har läst någonstans att man ska öppna ett Audiotrack och hämta pluggen, och sen skapa ett Miditrack och köra ST därifrån....WHY???

Har också läst att man ska kan använda ett stereo AUX track för samma ändamål, men det får jag inte att funka,

Vad är det som gäller och vad är det för skillnad på de olika tillvägagångssätten

Är det nån som orkar besvara mina frågor ??????

Its a little confusing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur funkar det egentligen, vad för typ av "tracks ska man använda till Sample Tank, eller andra mjukvarusynthar, Aux, Audio, Midi eller instrument track

Har läst någonstans att man ska öppna ett Audiotrack och hämta pluggen, och sen skapa ett Miditrack och köra ST därifrån....WHY???

Har också läst att man ska kan använda ett stereo AUX track för samma ändamål, men det får jag inte att funka,

Vad är det som gäller och vad är det för skillnad på de olika tillvägagångssätten

Är det nån som orkar besvara mina frågor ??????

Its a little confusing

Antar att du använder Pro Tools.

Alternativ 1 - Skapa ett audiospår - Lägg till Sampletank på audiospåret - Skapa ett MIDIspår - I mixern väljer du sedan Sampletank på MIDIkanalens utgång.

Alternativ 2 - Skapa ett instrumentspår - Lägg till Sampletank. (Instrumentspåret är en kombination av ett Audio och ett MIDIspår och kommer alltså fungera likadant som alternativ 1. Fördelen är att du slipper ha ett enskilt audio och ett enskilt midispår för ändamålet.)

Alternativ 3 En Aux är en kanal dit du kan skicka ljudet från en annan kanal. På Auxen kan du t.ex lägga någon form av effekt (reverb, delay används oftast, men även kompressorer, gitarrpluggar etc går). Har aldrig varit med om att lägga ett instrument på en aux kanal. Men om någon annan vet något om detta får de gärna kommentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det egentligen, vad för typ av "tracks ska man använda till Sample Tank, eller andra mjukvarusynthar, Aux, Audio, Midi eller instrument track

Har läst någonstans att man ska öppna ett Audiotrack och hämta pluggen, och sen skapa ett Miditrack och köra ST därifrån....WHY???

Har också läst att man ska kan använda ett stereo AUX track för samma ändamål, men det får jag inte att funka,

Vad är det som gäller och vad är det för skillnad på de olika tillvägagångssätten

Är det nån som orkar besvara mina frågor ??????

Its a little confusing

Antar att du använder Pro Tools.

Alternativ 1 - Skapa ett audiospår - Lägg till Sampletank på audiospåret - Skapa ett MIDIspår - I mixern väljer du sedan Sampletank på MIDIkanalens utgång.

Alternativ 2 - Skapa ett instrumentspår - Lägg till Sampletank. (Instrumentspåret är en kombination av ett Audio och ett MIDIspår och kommer alltså fungera likadant som alternativ 1. Fördelen är att du slipper ha ett enskilt audio och ett enskilt midispår för ändamålet.)

Alternativ 3 En Aux är en kanal dit du kan skicka ljudet från en annan kanal. På Auxen kan du t.ex lägga någon form av effekt (reverb, delay används oftast, men även kompressorer, gitarrpluggar etc går). Har aldrig varit med om att lägga ett instrument på en aux kanal. Men om någon annan vet något om detta får de gärna kommentera.

Hej...

Innan version 7.0 fanns det inga instrument spar... Da anvande man ett aux spar att lagga instrumentet pa och ett midi spar som spelar upp det.

Nar version 7.0 slapptes sa fick vi instrument spar, som egentligen ar ett aux och ett midi. Inte ett audio spar, for det gar ju inte att spela in nagot audio pa det.

Fordelen med att anvanda en aux istallet for ett audio som majsalle skiver ar ju att man slipper slosa bort en vardefullt audio spar. Dock funkar ju det med.

Har man version 7 och uppat ska man ju sjalvklart forsoka anvanda instrument spar. Ett undantag nar man fortfarande anvander ett aux ar nar man vill ha flera midispar som spelar upp samma instrument som har flera utgangar. Tex en sampler...

Gor alltid stereo aux eller stereo instrument for instrument som har stereo information.

Hoppas det klargjorde lite... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...