Jump to content
Annons

Inspelningsmaskin


zeblar

Recommended Posts

Sitter och funderar på vilken typ av inspelningsmaskin jag skall köpa till min Röde NT3 mikrofon... En DAT bandspelare, en Minidisc eller kanske rentav en HDmp3 spelare? Läste om en iRiver H120 och den verkade ju bra och så förutom att man inte kan reglera styrkan på input volymen när man spelar in och detta är ju inte så bra för då kan man få distade ljud osv. Den är ju inte heller speciallbyggd för att vara tänkt för detta ändamål så jag är lite tveksam. En digitalporta typ Zoom PS04 är kansker oxå ett bra och billigt allternativ men jag behöver inte 8 kanaler, det räcker med 1. Några tips och råd? Vad använder ni för fält inspelnings utrustning?

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Några tips och råd? Vad använder ni för fält inspelnings utrustning?

Spelar inte in fält så ofta.

Eller tänkte du på Feltd? Sveriges Radio gör sina prerecords på DAT.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag skulle inte våga mixtra med iRiver:n i alla fall om det inte finns något sätt att reglera inspelningsnivån och då det antagligen finns en gammaldags limiter istället som fungerar som en tegelvägg för signaler som tangerar en förinställd nivå i Irivern, det blir för jazzigt och oberäkneligt.

Det finns väl antagligen bara en linjeutgång på den , så du måste gå vägen över en (Antagligen) medioker linjeförstärkare i Irivern om du vill tanka över det inspelade till din sequencer i datorn (eller vad du nu vill använda dina ljud till )

Med en DAT kan du vara säker på att få högsta möjliga kvalite´på dina inspelningar men den är huga så dyr. Då är det bara att plugga in en TOS-Link eller liknande till ditt ljudkort och tanka över ljuden som en exakt kopia.

Skulle försöka med en hyfsat MiniDisc , men se upp ! Alla Minidisc recorders är är inte cloner. Har hört att det kan skilja enormt mycket i inspelningskvalite. Har för mig att även MiniDioscar har optiska utgångar nuförtiden, så det blir samma procedur som med en DAT ,förutom att Minidisc kör med en komprimeringsmetod som du behöver konvertera i ett särskilt program, digitaliseringen förblir intakt dock så du ska inte stöta på några egentliga kvalitetsförsämringar (eller förbättringar)

Det går att hitta hyfsade exemplar av gamla reportagekassettspelare. Dom är oftast väl förberedda för kunna anslutas med bra mikrofoner och är lättarbetade. Dom är dock tunga och kassettljudet faller inte alla i smaken , ljudet är uppriktigt sagt inget att hurra för.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag råd så, Fostex FR-2.

http://www.fostexinternational.com/docs/products/fr2.shtml

Alla har sina fördelar o nackdelar.

DAT - känt och låter bra. Band börjar bli svårt att få tag på. Begagnade verkar dyka upp då och då på Vendolin.

Minidisc - slog inte riktigt. Hyfsat ljud, mycket små burkar. Övertankning till dator brukar kräva att man kör analogt från den bärbara, men det finns stationära som har digitalt ut (dvs köpa två burkar). Leta bland begagnat, dyker upp då och då. Kolla också noga att det är manuell volymkontroll på inspelningen, automatisk är inte så bra.

iRiver -- bra ide tror jag. Kolla noga dock, aldrig provat själv så vet inte.

MiniPorta, Boss / Roland / Korg eller dyligt. Borde vara en bra ide. Någon som har tips där? (Exempelvis Boss BR-8)

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl antagligen bara en linjeutgång på den , så du måste gå vägen över en (Antagligen) medioker linjeförstärkare i Irivern om du vill tanka över det inspelade till din sequencer i datorn (eller vad du nu vill använda dina ljud till )

Från en iRiver så flyttar man över det inspelade ljuddatat digitalt via USB porten till datorn, så det är inga som helst problem tror jag att tanka över ljudet från iRivern till datorn... tror jag.

Sen går det ju att reglera inspelningsvolymen innan man börjar spela in på en iRiver 120... proceduren är alltså omständig... man måste lyssna om det distar i lurarna och sen stänga av inspelningen, sänka inputvolymen och spela in på nytt.

Det är detta jag är tveksam över.

Sen vet jag inte om min mikrofon, en Röde NT3, har mikrofonförstärkare eller om den kräver att inspelningsmaskinen har fantom matning för att den skall få ström. Den har ett batteri vet jag men jag har inte testat att spela in på den på nått bärbart media utan bara direkt till min mixerbord.

Tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du riktigt snål så kan du alltid köpa min portabla dammiga DAT-spelare som jag numera alldrig använder 🙂

Jovars, det är intressant. Vad är det för nån DAT? Är den bärbar? Vad skall du ha för den och vart finns den? Hur gammal är den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips och råd? Vad använder ni för fält inspelnings utrustning?

Spelar inte in fält så ofta.

Eller tänkte du på Feltd? Sveriges Radio gör sina prerecords på DAT.

Jasså? Jag menar förstås inspelningar ute i naturen. Det är mest för att fånga upp olika sorters ljud som sedan skall efterbehandlas och användas i ett dataspel, men oxå för att spela in ljud för musikskapanden. Angående Sveriges Radio så läste jag faktiskt på ett annat ställe att dom använder mycket MD spelare och att det var fullt tillräckligt för att sända radio i halvbra kvalite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog satsa på en miniporta, typ Zoom eller likanande.

Kan inte säga så mycket mer mer.

Grejen är att det känns lite onödigt med en hel inspelningsstudio eftersom jag bara vill spela in ljud och sedan efterbehandla dem på en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag råd så, Fostex FR-2.

http://www.fostexinternational.com/docs/products/fr2.shtml

Alla har sina fördelar o nackdelar.

DAT - känt och låter bra. Band börjar bli svårt att få tag på. Begagnade verkar dyka upp då och då på Vendolin.

Minidisc - slog inte riktigt. Hyfsat ljud, mycket små burkar. Övertankning till dator brukar kräva att man kör analogt från den bärbara, men det finns stationära som har digitalt ut (dvs köpa två burkar). Leta bland begagnat, dyker upp då och då. Kolla också noga att det är manuell volymkontroll på inspelningen, automatisk är inte så bra.

iRiver -- bra ide tror jag. Kolla noga dock, aldrig provat själv så vet inte.

MiniPorta, Boss / Roland / Korg eller dyligt. Borde vara en bra ide. Någon som har tips där?  (Exempelvis Boss BR-8)

Trombonisten

Jag har oxå kollat på den där Fostex maskinen och den verkar ju helt svincool 🙂 Tyvärr kostar den 17 000 eller nått 🙁 Riktiga mikrofoningångar, inga rörliga delar, manuell volymkontroll, snygg och snabb överföring till datorn etc.... Men men... Får jag råd nån gång i framtiden så köper jag nog en sån.

Kul att du tyckte att en iRiver var en bra idé... Men som sagt, jag är lite tveksam...

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jovars, det är intressant. Vad är det för nån DAT? Är den bärbar? Vad skall du ha för den och vart finns den? Hur gammal är den...

Det är en SONY "Walkman" TCD-07 som i dagsläget, iaf som jag förstår det går loss på allt mellan 150-whatever euro, beroende på skick.

Min maskin innehar iaf mellan 8-9års slitage bakom sig, och saknar även batterichassi som är ett måste om man funderar på att strutta runt med den ute i naturen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

batterichassi ? Är det typ luckan till batteriet?

batterichassit är som det låter chassit som håller batterierna på plats, och detta chassi ska givetvis inmundigas i maskinen, och sedan stänger man det som du reffererar som luckan till batteriet 🙁

Fjollig konstruktion om du frågar mig, men SONY såg nog det som en nödvändighet "vad det nu skulle vara bra för" när dom tillverkade maskinen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreb (oregistrerad)

Halloj zeblar!

Vi har samma problem verkar det som 😮 Har också ventilerat denna fråga i flera forum och fått liknande svar. Det jag vill varna för är att IRIVER tappar frames vid inspelningen dvs då hdd startar och stannar så tappas frames 😠 Det visar sig tydligast om man spelar in en sinusvåg.

Så jag är inne på att köpa en MZ-NH1 dvs en HI-MD, Minidisk med möjlighet att spara 1 Gb per disk 😄 Man kan ändra volymkontrollen manuellt och det finns även level kontroll under inspelningen 😎

Den MZ-NH1 finns att löpa redan för runt 3800 SEK. Men HI-MD dvs 1 Gb discarna har inte kommit ut i handeln ännu skall göra så i slutet av denna månad (sep) så min vänta är snart slut hoppas jag 😏

Kolla in hos Voxon, finns på första sidan högst upp under NYHETER.

http://www.voxon.se

/

Kreb

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj zeblar!

Vi har samma problem verkar det som 😮 Har också ventilerat denna fråga i flera forum och fått liknande svar. Det jag vill varna för är att IRIVER tappar frames vid inspelningen dvs då hdd startar och stannar så tappas frames 😉 Det visar sig tydligast om man spelar in en sinusvåg.

Så jag är inne på att köpa en MZ-NH1 dvs en HI-MD, Minidisk med möjlighet att spara 1 Gb per disk 😄 Man kan ändra volymkontrollen manuellt och det finns även level kontroll under inspelningen 😎

Den MZ-NH1 finns att löpa redan för runt 3800 SEK. Men HI-MD dvs 1 Gb discarna har inte kommit ut i handeln ännu skall göra så i slutet av denna månad (sep) så min vänta är snart slut hoppas jag 😉

Kolla in hos Voxon, finns på första sidan högst upp under NYHETER.

http://www.voxon.se

/

Kreb

Hej, tack för ditt svar 🙂

Jo jag har oxå läst om det där tråkiga fenomenet, och även om det bara gäller i början och slutet på samplingssekvensen så är det ett fruktansvärt stort problem och ett minus som avskräcker iaf mig.

Har oxå funderart på en HD-MD men gillar inte riktigt minidiskar... Har haft en SONY variant och den pajade rätt fort. Sen är det jobbigt att ha massa disketter liggande över allt. Finns det föresten MD spelare som har en riktigt mikrofon port? Dvs en sån där stor rund som sitter på mixerbord, XLR eller vad dom heter...

Nej det får nog bli e Flash card spelare tror jag. Verkar bäst.

Kollat in dessa 2 artiklar?

http://www.ling.upenn.edu/phonetics/FieldR...dingAdvice.html

http://www.vermontfolklifecenter.org/res_audioequip.htm#viii

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreb (oregistrerad)

Ja det där med HI-MD är ju inge bra news. Är medveten om detta och har skickat en fråga till SONY i Sverige som dom vidarebefordat till Japan men inget svar ännu. Var en månad sedan 😮 Jag kollade också på den där Marantz PMD620 men den var så stor. Släpa runt på en "klockradio" (samma size) är ju ingen höjdare... Å den andra (Sonifex Courier) SÅG mindre ut men vägde ju 1,5 kg.... Kan man ju köpa sig en laptop på en gång å ha alla möjligheter på en gång 😲 Har även kollat på denna

http://www.sounddevices.com/products/7.htm

Men för dyr.....

Samma med denna (gissar jag):

http://www.flipstartpc.com/

Men där verkar det inte komma något pris ännu. Vore rätt nice annars.... 😎

Pinsamt att det inte finns något smidigt att spela in med som blir bra kvalité. tycker att MP3 spelarna borde hålla högre kvalité. Finns säkert de som gör de men ingen seriös test av inspelningskvalitén har gjorts vad jag vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog måste väl en bärbar DAT vara bästa alternativet?

Visserligen påväg bort - men nog kommer DAT-band att tillverkas ännu en tag till?

En nackdel med DAT är att det går långammt att föra över det man spelar in till datorn. Då finns det bättre alternativ som har USB 2.0 port eller flashcard reader,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klurade på ett alternativ förut men har inte haft någon chans att kolla så att det funkar.

De gamla modellerna av Creative Nomad Jukebox hade lineingång och kunde spela in i wav format. Alltså Nomad Jukebox 3, Inte ZEN varianterna. En möjlighet vore då att köpa en batteridriven mikrofonförstärkare med fantommatning vilket skulle göra att man kan använda de mikrofoner man behagar, spela in okomprimerat och sedan föra över filerna till datorn utan någon destruktiv process.

En nomad jukebox 3 kan inte kosta mycket idag om man hittar någon som vill sälja en. En batteridriven mikrofonförstärkare lär kosta nånstans kring 500-1000kr. Kan ju kanske vara ett alternativ iaf.

Annars är det som Danny säger, på radion använder vi DAT. Vi har även fått in några enstaka små bandare som kör flashcart minnen men jag tvivlar på att de kommer att ersätta DAT'arna. Minns jag rätt är det även så att man då är bunden till den inbyggda mikrofonen. Känns lite som ett lyxigt fickminne.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kreb (oregistrerad)

😉 Nu är den här!!! Det ultimata alternativet!!!! Prismässigt och stlmässigt... Kanske kunde önskat mer minne men det kan man ju alltid köpa till.

Jag menar EDIROL´s R-1. Kommer i December på den Sv marknaden kommer kosta ca 4500 kr. Kolla mer på http://www.studio.idg.se/ArticlePages/2004...053_STU.dbp.asp

eller Edirols hemsida på http://www.edirol.it/europe/details.asp?code=346&id=42&la=UK

/mvh Kreb

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jepp, läste precis om den nu. Verkar vara lösningen. Kostar ändå lite för mycket för mig just nu så jag köra vidare med min lilla MD spelare ett tag till. Hur mycket lagringsutrymme har den för det priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...