Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

ja, lite besviken fÄr man vara denna gÄngen... vad Àr det för nyheter? hoppas digi inte tar betalt för det...

förstÄr mig inte riktigt pÄ det hÀr elastic time grej: det har vÀl funnits acid och rex fil sen 7.0? "context preview" har funkat sen 7.0 frÄn workspaces???

eller om nyheten Àr att rex och acid hÀnger med tempoÀndringar Àven efter att ha importerat dem, dÄ var det dags, sÄ funkar i alla andra program.

som sagt, inte vÀrt 65 euro som det ser ut nu, tycker jag.

Postat (redigerat)

NÀ, jag hÄller med att 65 euro bör dom inte ta för denna. Men man vet ju aldrig. Vi fÄr vÀnta och se om det blir en gratis uppdatering, men jag tror inte det dÄ de har gjort en meny för pro tools 7.4 pÄ digistore. Men som sagt, vi fÄr vÀnta och se. Men en nyhet ÀndÄ Àr ju att det nu funkar att köra pro tools för dem som har vista installerat pÄ sina datorer.

Redigerat av Gizmozis
Postat
[...] förstÄr mig inte riktigt pÄ det hÀr elastic time grej: det har vÀl funnits acid och rex fil sen 7.0?

Acid och rex ja. Men den nya time stretch fungerar pÄ all typ a material.

Postat

Lite demo frÄn AES.. med Phil Jacksson, sÀger lite mer om hur Elastic fungerar och Àr implementerat i 7.4

[...] förstÄr mig inte riktigt pÄ det hÀr elastic time grej: det har vÀl funnits acid och rex fil sen 7.0?

Acid och rex ja. Men den nya time stretch fungerar pÄ all typ a material.

Postat

inte för att glömma de nya kontrollytorna C24 och ICON D-Control ES ...

MUMS!!! 😕

Postat (redigerat)

Ja C24 verkar vara en riktig godbit 😎 Kan inte studiotidningen göra ett jĂ€mförelsetest mellan control 24 och nya C24 dĂ„ jag antar control 24 kommer sjunka i pris nu? Kan ju vara intressant att veta vad man tjĂ€nar pĂ„ att ta nya C24 och inte Control 24 om man nu tjĂ€nar pĂ„ det.

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

kul att se phil jackson en aning ofokuserad...

otroligt kul att se en oredigerad videoklipp med honom! synd att audio Àr lite sÄdÀr och sync audio/video var inte det bÀsta, men kul med en liten preview.

men frĂ„gan kvarstĂ„r: jag tycker att digidesign Ă€r grym att de har utvecklat programmet SÅ MYCKET de senaste 3/4 Ă„r, men det vore bra att ta betalt en gĂ„ng, Ă€ven mer Ă€n 65 euro, och fĂ„ en RIKTIGT major update... som det Ă€r nu betalar man för varje .1, .2, .3, .4 osv osv... och det blir onödigt dyrt. vem av er har rĂ€knat hur mycket kostade i slutĂ€ndan m box bundle med alla update?

jag gjorde det, och blev en aning skrÀmd...

Postat

Nu Àr jag sjÀlvfallet nÄgot fÀrgad (konstigt vore annars), men elastic time (som de heter) mÄste upplevas, de gÄr inte Ä berÀtta.. Kort sagt, Àr man Pro Tools anvÀndare och vill ha samma frihet att pÄverka audio som midi sÄ gÄr det mer eller mindre nu. Och det lÄter riktigt bra pÄ det material vi testat pÄ.

NÀ, jag hÄller med att 65 euro bör dom inte ta för denna. Men man vet ju aldrig. Vi fÄr vÀnta och se om det blir en gratis uppdatering, men jag tror inte det dÄ de har gjort en meny för pro tools 7.4 pÄ digistore. Men som sagt, vi fÄr vÀnta och se. Men en nyhet ÀndÄ Àr ju att det nu funkar att köra pro tools för dem som har vista installerat pÄ sina datorer.
Postat

Till att börja med vill jag sÀga att jag Àr imponerad av de nya funktionerna. Kvantisera audio Àr ju inte lÀngre omöjligt, och det blir bra kvalité ocksÄ. Men jag Àr lite frustrerad över simpla funktioner som inte finns med i LE.

Om PT LE ska kunna slÄ sig in pÄ marknaden med Logic och Cubase behövs absolut fler kanaler, och Àven en plug in delay compensation funktion. Just den funktionen har gjort att jag adlrig gjort en mix i PT LE, trots att jag Àger en Mbox 2 Pro. Detta pga av att jag har tvÄ UAD-kort och anvÀnder nÀstintill bara UAD pluggar pÄ min mixar nÀr jag jobbar i Logic, och jag vill kunna göra samma sak i PT LE. Det Àr extra trÄkigt nÀr jag vet hur underbart PT HD Àr. LE skulle kunna bli en sÄn Cubase/Logic-killer bara nÄgra fÄ funktioner fixades till som Àr sjÀlvklart i andra program. Att behöva göra ett clicktrack Àr ocksÄ nÄgot som borde kunna göras mycket enklare. "De andra kan ju" sÄ varför vÀgrar Digi? De nya funktionerna Àr absolut imponerande men jag stÀller mig kritisk till hur mÄnga som verkligen kommer anvÀnda t.ex. elastic time-funktionen? Visst kan det vara anvÀndbart om man har loopar i fel tempo m.m. Och om man har en otajt gitarr kan man tajta till den. Men duktiga producenter gör oftast egna trumloopar och lÀgger om gitarren om den Àr otajt, och jag tycker dÀrför att Digi hellre skulle kunna lÀgga fokus pÄ andra saker som jag nÀmt. Det tror jag flera skulle uppskatta, och de skulle bara vinna pÄ det sjÀlva. Det kÀnns nu mer som att Digi mest gör "show off funktioner". Balla saker som varken Logic/Cubase eller nÄgot annat program ens skulle tÀnka pÄ. Men jag tror faktiskt att hemmapulare som anvÀnder PT LE hellre vill ha en t.ex. lÀttare click-funktion.

PT HD dock, det Ă€r grejer det 🙂

Postat

Jag vill ocksĂ„ testa det 😉 NĂ„n som vet nĂ„got datum dĂ„ det kommer slĂ€ppas pĂ„ digistore? Är riktigt sugen att fĂ„ testa alla nya funktioner. Ännu mer nu efter era varma ord om uppgraderingen.

//Anders

Postat
och Àven en plug in delay compensation funktion

Finns inte detta redan? Eller menar du automatisk delay kompensation?

Jo, det finns en delay kompensationsplugg, men den kan bara lÀgga till delay om jag inte minns fel, och detta sÀger jag genom ha hört frÄn nÄn annan som jag inte ens kommer ihÄg vem det var sÄ ta det med en nypa salt. Men anledningen att jag egentligen gick in hÀr var för att jag lÀste i en annan trÄd att OSX 10.5 kommer slÀppas snart vilket jag Àr grymt sugen pÄ. NÄgon som vet om PT 7.4 Àr kompatibelt med detta OS?

MVH

Anders

Postat
och Àven en plug in delay compensation funktion

Finns inte detta redan? Eller menar du automatisk delay kompensation?

Jo, det finns en delay kompensationsplugg, men den kan bara lÀgga till delay om jag inte minns fel, och detta sÀger jag genom ha hört frÄn nÄn annan som jag inte ens kommer ihÄg vem det var sÄ ta det med en nypa salt. Men anledningen att jag egentligen gick in hÀr var för att jag lÀste i en annan trÄd att OSX 10.5 kommer slÀppas snart vilket jag Àr grymt sugen pÄ. NÄgon som vet om PT 7.4 Àr kompatibelt med detta OS?

MVH

Anders

antagligen... eftersom pt 7.3 cs3 var ett av de första program att stödja apples octacore.. 🙂

Postat
antagligen... eftersom pt 7.3 cs3 var ett av de första program att stödja apples octacore.. 😆

UNDERBART!!!!! 😳

//Anders

Postat
Till att börja med vill jag sÀga att jag Àr imponerad av de nya funktionerna. Kvantisera audio Àr ju inte lÀngre omöjligt, och det blir bra kvalité ocksÄ. Men jag Àr lite frustrerad över simpla funktioner som inte finns med i LE.

Om PT LE ska kunna slÄ sig in pÄ marknaden med Logic och Cubase behövs absolut fler kanaler, och Àven en plug in delay compensation funktion. Just den funktionen har gjort att jag adlrig gjort en mix i PT LE, trots att jag Àger en Mbox 2 Pro. Detta pga av att jag har tvÄ UAD-kort och anvÀnder nÀstintill bara UAD pluggar pÄ min mixar nÀr jag jobbar i Logic, och jag vill kunna göra samma sak i PT LE. Det Àr extra trÄkigt nÀr jag vet hur underbart PT HD Àr. LE skulle kunna bli en sÄn Cubase/Logic-killer bara nÄgra fÄ funktioner fixades till som Àr sjÀlvklart i andra program. Att behöva göra ett clicktrack Àr ocksÄ nÄgot som borde kunna göras mycket enklare. "De andra kan ju" sÄ varför vÀgrar Digi? De nya funktionerna Àr absolut imponerande men jag stÀller mig kritisk till hur mÄnga som verkligen kommer anvÀnda t.ex. elastic time-funktionen? Visst kan det vara anvÀndbart om man har loopar i fel tempo m.m. Och om man har en otajt gitarr kan man tajta till den. Men duktiga producenter gör oftast egna trumloopar och lÀgger om gitarren om den Àr otajt, och jag tycker dÀrför att Digi hellre skulle kunna lÀgga fokus pÄ andra saker som jag nÀmt. Det tror jag flera skulle uppskatta, och de skulle bara vinna pÄ det sjÀlva. Det kÀnns nu mer som att Digi mest gör "show off funktioner". Balla saker som varken Logic/Cubase eller nÄgot annat program ens skulle tÀnka pÄ. Men jag tror faktiskt att hemmapulare som anvÀnder PT LE hellre vill ha en t.ex. lÀttare click-funktion.

" 🙂

Är benĂ€gen att hĂ„lla med till 99%.

Fick se en liten förvisning pÄ 7.4:an igÄr.

Visst elestic-time var coolt men att arbetsflödet mellan Avid och Pt förbÀttras Àr viktigare för mig. AnvÀnder Pt bara för ljudredigering för musik kan man nÀstan inte göra i PT det Àr för fyrkantigt i arbetssÀttet i midi för min smak!

Den % jag inte hÄller med om Àr "PT HD dock, det Àr grejer det" !

För ett antal Är sen dÄ var det verkligen nÄt speciellt med ProTools Mix Plus eller HD innan det fanns datorer med sÄ mycket kraft som idag dÄ datorn storknad efter 5 plugins.

Har suttit i HD i nÄgra Är i en annan studio och för att fÄ 0 latency för och för mig ingen bÀttre hörbar skillnad i kvalité sÄ Àr det inte vÀrt pengarna.

För er som inte suttit i HD eller drömmer om det kan jag bara sÀga att Àr exakt lika svÄrt att göra en produktion i HD som i Native. Det Àr inte sÄ att allt kommer bli lÀttare att fÄ saker lÄta bra och bara för att man har HD sÄ trollas inte ljudet till det bÀttre. Matematiskt Àr det sÀkert nÄgot bÀttre men hörbart Àr det inte. Nu mÄste jag kanske tillÀgga att man bör ju ha ett bra ljudkort till sitt Native program! Jag kör med Motu HD192 som t.o.m har bÀttre AD omvandlare Àn digis HD 198 interface ! Enda anledingen för mig att skaffa HD skulle vara om jag hittar en hög med pengar och för att det klingar bÀttre för kunden om man nÀmer PTHD !

• 2 veckor senare...
Postat

.....och nu finns c24 för lansering 😛 NĂ„n som har nĂ„n aning om vad damen kommer kosta? Är ju otroligt vacker iaf. skapar ett ha-begĂ€r som Ă€r enormt hos mig.

//Anders

Postat
.....och nu finns c24 för lansering 🙂 NĂ„n som har nĂ„n aning om vad damen kommer kosta? Är ju otroligt vacker iaf. skapar ett ha-begĂ€r som Ă€r enormt hos mig.

//Anders

Tjena!! Den kommer kosta nanstans mellan £6500-7000 😛 har jag hort!!

Alltsa minst ca 85000kr!!

Trakigt men sant! Bara borja spara! Men for dom pengarna kan man nastan fa en beggad D-Command for!

Om man hittar nan.!! 😄

Postat (redigerat)
.....och nu finns c24 för lansering 🙂 NĂ„n som har nĂ„n aning om vad damen kommer kosta? Är ju otroligt vacker iaf. skapar ett ha-begĂ€r som Ă€r enormt hos mig.

//Anders

Tjena!! Den kommer kosta nanstans mellan £6500-7000 😛 har jag hort!!

Alltsa minst ca 85000kr!!

Trakigt men sant! Bara borja spara! Men for dom pengarna kan man nastan fa en beggad D-Command for!

Om man hittar nan.!! 😄

Hm...ja, eller en början till ett HD-System 🙂 Men nu hĂ„ller PT LE 7.4 att tankas ner till min dator 🙂 F-n va kul jag ska ha i natt.

//Anders

EDIT: priset blev 476 kr för uppgraderingen frÄn LE 7.3 till 7.4

EDIT2: Nu Àr det installerat och allt gick smÀrtfritt. Alla gamla projekt Àr precis som de skall vara. Nu Ska man börja utforska 7.4, sÄg en sak direkt som Àr uppdaterat. Med footswitch kan du nu vÀlja om du vill att det ska vara till för punch in eller punch ut, andra alternativet va att den skulle vara för play och stop.

Redigerat av Gizmozis
Postat

PT HD dock, det Ă€r grejer det 😛

GÄ in i preferences. DÀr kan du vÀlja sÄ att varje session startar me ett click-track.

Postat

Jo, Elastic audio Àr riktigt effektivt verkar det som. Ska grada upp snarast. Kolla in Phil Jacksons intoduktion kring det hela. BÀst Àr ena videon dÀr han "rÄkar" behöva höja volymen till sin mbox micro. Det Àr redig PR-humor det!

Svante

• 1 Ă„r senare...
Postat

Hej alla, jag fÄr ingen klarhet i detta! Jag har pro tools LE 7.3 och behöver nu efter omstÀndigheter skaffa 7.4 (har leopard 10.5.5) (digi 002)

Finns det gratis uppgraderingar eller hur mycket kostar en uppgradering frÄn 7.3-7.4? och till slut hur gör man?

Àr grymt sugen pÄ ett svar!

tack tack

mvh.Kenny

Postat
Hej alla, jag fÄr ingen klarhet i detta! Jag har pro tools LE 7.3 och behöver nu efter omstÀndigheter skaffa 7.4 (har leopard 10.5.5) (digi 002)

Finns det gratis uppgraderingar eller hur mycket kostar en uppgradering frÄn 7.3-7.4? och till slut hur gör man?

Àr grymt sugen pÄ ett svar!

tack tack

mvh.Kenny

Hejsan

Först nĂ€r jag lĂ€ste din frĂ„ga sĂ„ tĂ€nkte jag att det hjĂ€lper jag honom med snabbt. Men icke sa nicke 😛 Jag kollade pĂ„ digistores sida dĂ€r jag köpte min uppgradering frĂ„n LE 7.3 till LE 7.4, men det finns inte kvar. Vad jag ser Ă€r det bara en ny version av 7.4 man kan köpa, men dĂ„ fĂ„r man gratis uppdatering till version 8 ocksĂ„. Kanske dĂ€rför de tagit bort den uppgraderingen?

Men du kan iaf köpa en full install via digistore, och dÄ fÄr du med Pro Tools 8 nÀr det slÀpps. Du kan ju Àven slÀnga ivÀg ett mail till digidesign och frÄga om man fortfarande kan köpa bara en uppgrade frÄn 7.3 - 7.4 om man inte Àr intresserad av version 8.

MVH

Anders

Postat

Tack för ditt snabba svar. Visst vill man ju ha pro tools 8 men just nu finns inte pengarna och jag behöver spela in ganska omgÄende sÄ dÀrför behöver jag ett fungerande system just nu, sen kan man ju köpa det senare naturligtvis, det hade jag ju tÀnkt!

Men vet du var jag kan fĂ„ tag i digidesign? nĂ„tt tele nummer eller nĂ„n direkt mail. hittar inget vettigt pĂ„ sidan. Är det bara engelsk support eller kan man ringa och tala med en svensktalande?

tack!!!!!!!

mvh.Kenny

maart (oregistrerad)
Postat
Tack för ditt snabba svar. Visst vill man ju ha pro tools 8 men just nu finns inte pengarna och jag behöver spela in ganska omgÄende sÄ dÀrför behöver jag ett fungerande system just nu, sen kan man ju köpa det senare naturligtvis, det hade jag ju tÀnkt!

Men vet du var jag kan fĂ„ tag i digidesign? nĂ„tt tele nummer eller nĂ„n direkt mail. hittar inget vettigt pĂ„ sidan. Är det bara engelsk support eller kan man ringa och tala med en svensktalande?

tack!!!!!!!

mvh.Kenny

Det finns mailkontaktformulÀr pÄ deras hemsida. Annars kan du ringa den svenska supporten pÄ tel. 08-4425580

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.