Jump to content
Annons

Redigera/modulera röst?


chrisgroove (oregistrerad)

Recommended Posts

chrisgroove (oregistrerad)

Tjena!

Jag tänkte om det är någon här som är duktig / vet hur man kan fixa till en maffig röst till intron och liknande för mixtapes t.ex.

Med maffig röst menar jag typ en liknande

.

Skulle vara trevligt om någon visste och kunde förklara. Jag förstår att man måste ha en stark grundröst att jobba med, men det där kan inte vara en "orginal" röst.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd proximity-effekten, så att du får mer bas i ljudet. Sedan pitchar du ner lite och sänker även formanterna (använd Celemony Melodyne för bästa resultat) så mycket det går utan att låta illa - men har du inte en djup röst från början, så kommer det tyvärr ändå inte att låta som Barry White... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Rösten i Sensation-trailrarna är för härlig. Jag provade göra något liknande bara lite kort:

http://stagvall.mine.nu/trailerrost/rule_the_earth.mp3

Om ovanstående länk inte fungerar, prova denna: http://www.lantismedia.se/trailerrost

(Öppna url:en och högerklicka sedan på "rule_the_earth.mp3" och spara mål som)

Hur gick du tillväga? Vore intressant att veta 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick du tillväga? Vore intressant att veta 😛

1. Tillgjord grundröst

2. Normalisering

3. Kompressor

4. Pitch -11%

5. Subtil kopia av ljudet filtrades ner och fick mer bas (spelades upp samtidigt som grundljudet)

6. EQ (boostade låga och höga frekvenser)

7. Mer kompressor, ganska hård

8. En gnutta stereovidd

9. Reverb för rumsklang

10. Dramatiska ljudeffekter i bakgrunden

Jag spelade in det med en halvdan videomick inkopplad till min laptops inbyggda ljudkort så det finns några steg som jag inte har nämnt, så som limiter och brusreducering. De var mest till för att korrigera fel som säkert inte uppstår med bättre inspelningsutrustning. Ljudet blev också ganska lågt inspelat, så steg 2 och 3 kanske kan hoppas över med bättre utrustning också.

De steg som betyder mest för helheten är ändå 1 och 4. Hur man pratar (accent) och använder rösten (tempo, karaktär) är viktigt. Jag har inte alls någon mörk röst så jag gjorde till den så gott jag kunde. Pratade som när man var liten och skulle föreställa ett monster. 😆 Pitchen gör det lite "djupare", men överanvänds den så hörs det ofta. Resten är mest till för att göra det kraftigare och tydligare.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...