Jump to content
Annons

Core 2 Quad?


expanded

Recommended Posts

Hej,

Jag ska upgradera min studioburk här i dagarna hade jag tänkt, så sitter och funderar lite på vilken processor man ska välja.

Det är 3 processorer som cirkulerar runt i mina tankar, nämligen dessa;

AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition

Intel Core 2 Duo E6850

Intel Core 2 Quad Q6600

Jag har sett en AMD Athlon 64 X2 6000+ in action och det ser ju väldigt nice ut, men jag undrar om det inte kan bli bättre t.o.m? Hur håller sig tex. Core 2 Quaden? Kan Pro Tools nyttja alla 4 kärnorna? Om programmet kan det, borde väl Intel Core 2 Quad Q6600 vara överlägsen Intel Core 2 Duo E6850 ?

Jag har Googlat lite, men hittar ingen konkret fakta. 😏

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har fått för mig att ett program/spel/applikation/etc aldrig går snabbare än vad programet/spelet/applikationen/etc är programerat för.

Nu tar jag rätt ur luften och drar ett exempel, kanske är jag helt ute och cyklar. Låt säga att ett program är programerat då det endast fanns en kärna per prosessor. Då spelar det ingen roll om man har två processorer med fyra kärnor vardera för programet stöder inte mer än en processor, däremot kommer andra program som har stöd för fler än en processor och/eller kärna att kunna nyttja resterande processorkraft. Detta har varit ett av problemen med Windows, iaf innan Vista och eventuella specialvarianter av Win XP, genom åren då man inte kunnat dra nytta av en andra processor fullt ut så man har "eldat för kråkorna" så att säga. Hur det är nu i Win Vista har jag ingen aning om men så var det förr i tidigare versioner av Windows.

För att få svar på frågan vilka processorer ProTools är optimerat för tror jag att tillverkaren för ProTools har det bästa svaret! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...