Jump to content
Annons

Dance- ett brett begrepp?


Egghuvud

Recommended Posts

Har sett några frågor kring samplingar till "Dance". Hmmm vad innebär det egentligen. Är inte Dance ett väldigt brett begrepp som innefattar flera olika stilar? House trance mfl. Är jag ute och cycklar eller tänker man inte väldigt olika typer av ljud til respektive genre? Techno och house låter ju inte så förtvivlat lika syntmässigt eller? I förlängningen (och nej dumb dan om du råkar läsa detta så är jag inte ute efter att hacka på genrer 😉 ) så är väl folk som sysslar med specifika genres av house, trance o s v ganska snobbiga vad det gäller ljud? Eller är det bara en fördom?

Eller är det bara min lingo som är otroligt efterbliven. (a hey nonny nonny and a hot cha cha 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har sett några frågor kring samplingar till "Dance". Hmmm vad innebär det egentligen. Är inte Dance ett väldigt brett begrepp som innefattar flera olika stilar? House trance mfl. Är jag ute och cycklar eller tänker man inte väldigt olika typer av ljud til respektive genre? Techno och house låter ju inte så förtvivlat lika syntmässigt eller? I förlängningen (och nej dumb dan om du råkar läsa detta så är jag inte ute efter att hacka på genrer 😏 ) så är väl folk som sysslar med specifika genres av house, trance o s v ganska snobbiga vad det gäller ljud? Eller är det bara en fördom?

Eller är det bara min lingo som är otroligt efterbliven. (a hey nonny nonny and a hot cha cha 🙂 )

Alla har väl olika definitioner på stilar, men för mig är "dance" den dansmusik som var populär på nittiotalet med alla Absolute Dance där Pandora, E-Type 2-Unlimited m.fl. hade med låtar. Ligger väl ganska nära (eller är samma sak som) Eurodisco. Det var väldigt längesen jag hörde uttrycket "dance" som musikstil, annat än möjligtvis i nåt demoinlägg här på forumet. Tror inte det används så mycket längre...

Förstår inte riktigt vad du menar med att vara snobbig när det gäller ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har sett några frågor kring samplingar till "Dance". Hmmm vad innebär det egentligen. Är inte Dance ett väldigt brett begrepp som innefattar flera olika stilar? House trance mfl. Är jag ute och cycklar eller tänker man inte väldigt olika typer av ljud til respektive genre? Techno och house låter ju inte så förtvivlat lika syntmässigt eller? I förlängningen (och nej dumb dan om du råkar läsa detta så är jag inte ute efter att hacka på genrer 😏 ) så är väl folk som sysslar med specifika genres av house, trance o s v ganska snobbiga vad det gäller ljud? Eller är det bara en fördom?

Eller är det bara min lingo som är otroligt efterbliven. (a hey nonny nonny and a hot cha cha 🙂 )

Alla har väl olika definitioner på stilar, men för mig är "dance" den dansmusik som var populär på nittiotalet med alla Absolute Dance där Pandora, E-Type 2-Unlimited m.fl. hade med låtar. Ligger väl ganska nära (eller är samma sak som) Eurodisco. Det var väldigt längesen jag hörde uttrycket "dance" som musikstil, annat än möjligtvis i nåt demoinlägg här på forumet. Tror inte det används så mycket längre...

Förstår inte riktigt vad du menar med att vara snobbig när det gäller ljud.

tjaee snobbig kanske var fel ord, men nogrann då?

(typ om man petar på trehundra parametrar på subtractor så får man fram ett ljud som påminner om en korsning mellan grävling i vånda och en anatomiskt korrekt käftsmäll)

Och det är inte bara här jag har läst om "dance" Enligt Wikipedia är det : http://sv.wikipedia.org/wiki/Dance

äsch.. jag bara undrade.. 😎

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett några frågor kring samplingar till "Dance". Hmmm vad innebär det egentligen. Är inte Dance ett väldigt brett begrepp som innefattar flera olika stilar? House trance mfl. Är jag ute och cycklar eller tänker man inte väldigt olika typer av ljud til respektive genre? Techno och house låter ju inte så förtvivlat lika syntmässigt eller? I förlängningen (och nej dumb dan om du råkar läsa detta så är jag inte ute efter att hacka på genrer 😏 ) så är väl folk som sysslar med specifika genres av house, trance o s v ganska snobbiga vad det gäller ljud? Eller är det bara en fördom?

Eller är det bara min lingo som är otroligt efterbliven. (a hey nonny nonny and a hot cha cha 🙂 )

Alla har väl olika definitioner på stilar, men för mig är "dance" den dansmusik som var populär på nittiotalet med alla Absolute Dance där Pandora, E-Type 2-Unlimited m.fl. hade med låtar. Ligger väl ganska nära (eller är samma sak som) Eurodisco. Det var väldigt längesen jag hörde uttrycket "dance" som musikstil, annat än möjligtvis i nåt demoinlägg här på forumet. Tror inte det används så mycket längre...

Förstår inte riktigt vad du menar med att vara snobbig när det gäller ljud.

tjaee snobbig kanske var fel ord, men nogrann då?

(typ om man petar på trehundra parametrar på subtractor så får man fram ett ljud som påminner om en korsning mellan grävling i vånda och en anatomiskt korrekt käftsmäll)

Och det är inte bara här jag har läst om "dance" Enligt Wikipedia är det : http://sv.wikipedia.org/wiki/Dance

äsch.. jag bara undrade.. 😎

Som sagt, det finns säkert en massa olika definitioner, men jag skulle iallafall inte få för mig att kalla min musik för dance 🙂

Och jovisst är många "dance-producenter" noga med synthljuden. Antingen har man ett färdigt sound i huvudet som man försöker återskapa, eller så drar man i reglarna tills det låter bra 🙂. Fattar inte riktigt vad det har med det här att göra. Menar du att t.ex. houseproducenterna är noga med att göra ljud som låter house och inte t.ex. trance?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Som sagt, det finns säkert en massa olika definitioner, men jag skulle iallafall inte få för mig att kalla min musik för dance 🙂

Och jovisst är många "dance-producenter" noga med synthljuden. Antingen har man ett färdigt sound i huvudet som man försöker återskapa, eller så drar man i reglarna tills det låter bra 😎. Fattar inte riktigt vad det har med det här att göra. Menar du att t.ex. houseproducenterna är noga med att göra ljud som låter house och inte t.ex. trance?

Njaee jag kanske formulerade mig utan att tänka eller förklara vad jag menade. Om man t e x frågar efter stråkar till Dance, så blir jag förvirrad. För visst är det väl skillnad på att som du säger t e x göra trance eller house eller för den delen techno. Stråkarna skiljer sig väl ganska markant åt mellan olika intriktiningar (bara ett exempel)

Jag kanske också lät lite raljerade angående ljud, vilket inte var min avsikt. Det är inget fel i att vara noga med ljuden.

Frågan var nog bara om det inte är en för generell beskrivning eller term typ; "Vad gör du för musik?" "-Dance!", det förefaller mig som att det är för brett. men vad vet jag? Jag var bara nyfiken på termen. 😏

för övirgt så kanske jag bara upprepar mig. Jag fastnar ofta i långa funderingar kring genres och vad som särpräglar dem... vet inte varför... jag kanske måste gå i analys

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det finns säkert en massa olika definitioner, men jag skulle iallafall inte få för mig att kalla min musik för dance 🙂

Och jovisst är många "dance-producenter" noga med synthljuden. Antingen har man ett färdigt sound i huvudet som man försöker återskapa, eller så drar man i reglarna tills det låter bra 🙂. Fattar inte riktigt vad det har med det här att göra. Menar du att t.ex. houseproducenterna är noga med att göra ljud som låter house och inte t.ex. trance?

Njaee jag kanske formulerade mig utan att tänka eller förklara vad jag menade. Om man t e x frågar efter stråkar till Dance, så blir jag förvirrad. För visst är det väl skillnad på att som du säger t e x göra trance eller house eller för den delen techno. Stråkarna skiljer sig väl ganska markant åt mellan olika intriktiningar (bara ett exempel)

Jag kanske också lät lite raljerade angående ljud, vilket inte var min avsikt. Det är inget fel i att vara noga med ljuden.

Frågan var nog bara om det inte är en för generell beskrivning eller term typ; "Vad gör du för musik?" "-Dance!", det förefaller mig som att det är för brett. men vad vet jag? Jag var bara nyfiken på termen. 😕

för övirgt så kanske jag bara upprepar mig. Jag fastnar ofta i långa funderingar kring genres och vad som särpräglar dem... vet inte varför... jag kanske måste gå i analys

Nu vet ju inte jag vilka som påstått att de gör dance, men jag skulle gissa att det mestadels är nybörjare som gör elektronisk dansmusik i största allmänhet, utan att försöka efterlikna nån specifik underdelning. Typ lite ots-ots en pad med ackord och nåt leadljud som spelar en melodi. Såna vet nog inte riktigt själva vilken typ av stråkar de är ute efter 🙂

...eller så har de en egen definition på vad dance är för genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dance" är tvärtom en smal genre - uttrycket används om kommersiell danspop, en musikbranschterm för (ofta) ansiktslös ompobompapop helt enkelt.

Exempel på Danceakter som tagit plats i det folkliga medvetandet är E-Type och Basshunter. Termen har alltså inget med house, techno eller trance att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dance ! ! !

Jo, jag använder det uttrycket, blev lite orolig när jag läser tråden, verkar ju inte vara så populärt med Dance 😆

I de sammanhang jag använder termen är när jag som låtskrivare definierar vilka stilar jag främst jobbar med, t ex, Pop, Rock R&B, Dance

För mig är Dance precis som Nattvaktaren skriver en branschterm, ett samlingsnamn och en ytlig definition på stil/genre, precis som Pop är,

Men referenserna som nämnts i tråden är kanske inte riktigt vad man vill bli associerad med.....

E-type, Da-Buzz, etc är för mig Euro-disco eller Euro-dance,

Men vad är September ? The Attic, Stonebridge (tänker på hans "solo" material) ???

För mig som jobbar som låtskrivare och producent, är det klart intressant att veta och förstå vad bolagen/förlagen menar när de skriver t ex "dance" i en lead.

Är man artist själv så tror jag knappast man använder uttrycket Dance, då är man nog lite mer angelägen att vara specifik med credden 😳

Ps

har hänt mig när jag pratat med äldre, som frågar vad för musik jag håller på med...

- ja, det är Pop och Rock o lite Dans-musik,

- jaha vad trevligt med dansmusik

(inser då att de tror jag menar dans-band......)

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Men vad är September ? The Attic, Stonebridge (tänker på hans "solo" material) ???[...]

September skulle jag nog kalla house, även om det är väldigt kommersiell sådan. The Attic är väl lite svårdefinierat, men jag skulle nog kalla det pop (förutom "The Arrival" som är solklar house). Allt jag hört med Stonebridge är också house 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det finns säkert en massa olika definitioner, men jag skulle iallafall inte få för mig att kalla min musik för dance 🙂

Och jovisst är många "dance-producenter" noga med synthljuden. Antingen har man ett färdigt sound i huvudet som man försöker återskapa, eller så drar man i reglarna tills det låter bra 🙂. Fattar inte riktigt vad det har med det här att göra. Menar du att t.ex. houseproducenterna är noga med att göra ljud som låter house och inte t.ex. trance?

Njaee jag kanske formulerade mig utan att tänka eller förklara vad jag menade. Om man t e x frågar efter stråkar till Dance, så blir jag förvirrad. För visst är det väl skillnad på att som du säger t e x göra trance eller house eller för den delen techno. Stråkarna skiljer sig väl ganska markant åt mellan olika intriktiningar (bara ett exempel)

Jag kanske också lät lite raljerade angående ljud, vilket inte var min avsikt. Det är inget fel i att vara noga med ljuden.

Frågan var nog bara om det inte är en för generell beskrivning eller term typ; "Vad gör du för musik?" "-Dance!", det förefaller mig som att det är för brett. men vad vet jag? Jag var bara nyfiken på termen. 😄

för övirgt så kanske jag bara upprepar mig. Jag fastnar ofta i långa funderingar kring genres och vad som särpräglar dem... vet inte varför... jag kanske måste gå i analys

Frågan är väl inte direkt hur de låter utan hur de används. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dance" är tvärtom en smal genre - uttrycket används om kommersiell danspop, en musikbranschterm för (ofta) ansiktslös ompobompapop helt enkelt.

Exempel på Danceakter som tagit plats i det folkliga medvetandet är E-Type och Basshunter. Termen har alltså inget med house, techno eller trance att göra.

Jag har hört uttrycket "Electronic Dance Music" användas flera gånger som ett uttryck för att samla en massa elektronisk musik under ett namn. Jag har själv lite vårdslöst sagt Dance några gånger när jag egentligen menade det som det vidare begreppet innebär. Skulle det kunna vara så att jag alltså bara varit lite förvirrad och att Electronic Dance Music alltså är ett vidare begrepp och att Dance är ett smalt? Eller? Genreindelningar har aldrig varit min starka sida. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dance" är tvärtom en smal genre - uttrycket används om kommersiell danspop, en musikbranschterm för (ofta) ansiktslös ompobompapop helt enkelt.

Exempel på Danceakter som tagit plats i det folkliga medvetandet är E-Type och Basshunter. Termen har alltså inget med house, techno eller trance att göra.

Jag har hört uttrycket "Electronic Dance Music" användas flera gånger som ett uttryck för att samla en massa elektronisk musik under ett namn. Jag har själv lite vårdslöst sagt Dance några gånger när jag egentligen menade det som det vidare begreppet innebär. Skulle det kunna vara så att jag alltså bara varit lite förvirrad och att Electronic Dance Music alltså är ett vidare begrepp och att Dance är ett smalt? Eller? Genreindelningar har aldrig varit min starka sida. 😄

Det stämmer mkt riktigt.

EDM är samlingsbegreppet för den elektroniska musiken som är tänkt att dansa till. Dance är en Genre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dance" är tvärtom en smal genre - uttrycket används om kommersiell danspop, en musikbranschterm för (ofta) ansiktslös ompobompapop helt enkelt.

Exempel på Danceakter som tagit plats i det folkliga medvetandet är E-Type och Basshunter. Termen har alltså inget med house, techno eller trance att göra.

Jag har hört uttrycket "Electronic Dance Music" användas flera gånger som ett uttryck för att samla en massa elektronisk musik under ett namn. Jag har själv lite vårdslöst sagt Dance några gånger när jag egentligen menade det som det vidare begreppet innebär. Skulle det kunna vara så att jag alltså bara varit lite förvirrad och att Electronic Dance Music alltså är ett vidare begrepp och att Dance är ett smalt? Eller? Genreindelningar har aldrig varit min starka sida. 😛

Det stämmer mkt riktigt.

EDM är samlingsbegreppet för den elektroniska musiken som är tänkt att dansa till. Dance är en Genre 🙂

Då är det uträtt för min egen del. 🙂 Tackar och bockar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med genrer är faktiskt ganska varierande, beroende på vad man själv tycker så kan man faktiskt avgöra det själv.

Men i mitt huvud är "Dance" en subgenre till "Top 40" (charts).

Klubb-musik-låtar-som-säljer-mer utöver det normala-och-sajnas-till-compilations-som-editeras-ned-till-kortare-radio-versioner.

Exempel på "Dance" idag skulle kunna vara storsäljande artister som tex David Guetta, Bob Sinclair eller liknande..

Genren "Dance" snuddar även vid kategorin "Pop".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...