Jump to content
Annons

Telefunken m10


crybaby

Recommended Posts

Har en Telefunken m10, mono, kvartstumsband, rör, anno 1955.

Jag tänkte göra om den till stereo, har skaffat dubbla in- och outförstärkare. Antar att jag behöver ett stereo tonhuvud också. Vad mer?

Fattar inte hur man kopplar in förstärkarna heller. Kontakterna har typ 20 pinnar!?!

Vem vet sånt här?

-Crybaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
OM det är en sådan modell som du vänder på bandet så finns ju två kanaler och då ska tonhuvudet inte vara någor problem.

Jag fattar inte riktigt. Om jag kan vända på bandet så betyder det ju att den bara spelar in på t ex undre halvan varje gång... Då blir ju tonhuvudet ett problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM det är en sådan modell som du vänder på bandet så finns ju två kanaler och då ska tonhuvudet inte vara någor problem.

Jag fattar inte riktigt. Om jag kan vända på bandet så betyder det ju att den bara spelar in på t ex undre halvan varje gång... Då blir ju tonhuvudet ett problem.

Sant, jag tänkte på en sådan modell som morsan hade en gång, där man kunde koppla mellan två olika spår. Sorry att jag strulade till den biten! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte göra om den till stereo, har skaffat dubbla in- och outförstärkare. Antar att jag behöver ett stereo tonhuvud också. Vad mer?

Fattar inte hur man kopplar in förstärkarna heller. Kontakterna har typ 20 pinnar!?!

Vem vet sånt här?

-Crybaby

Hello Crybaby!

En enkel undran är; varför allt detta besvär om du nu inte är elektronikingenjör, vilket dina frågor tyder på att du inte är.... 😆

Om du hittar ett stereotonhuvud, vilket jag tror är en utmaning i sig, som passar din maskin, så ska det kopplas, fästas och kalibreras 🙁

Såg en fyrkanalsporta till salu på blocket idag, 500 spänn, är det inte en enklare och snabbare väg att gå? Annars blir du ditt alias 😏

Hursom: lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello Crybaby!

En enkel undran är; varför allt detta besvär om du nu inte är elektronikingenjör, vilket dina frågor tyder på att du inte är.... 😆

Om du hittar ett stereotonhuvud, vilket jag tror är en utmaning i sig, som passar din maskin, så ska det kopplas, fästas och kalibreras 😮

Såg en fyrkanalsporta till salu på blocket idag, 500 spänn, är det inte en enklare och snabbare väg att gå? Annars blir du ditt alias 😛

Hursom: lycka till!

Hej ®offe och Andreas L, tack för era svar.

Några klargöranden:

Telefunken m10 är lite annorlunda än en fyrkanalsporta.

Den har samma dimensioner som en vanlig älgfrysbox.

m10 var standard i radio- & tvstationer och stora studios på 50-talet. Det här var precis innan de utvecklade den världsledande förförstärkaren v72 som än i dag är den mest använda micpreampen i många studios.

Har du hört Kraftwerklåten Antenna på Radioactivity? Allting brummar, snurrar och lever om och låter varmt som en kopp choklad hemma hos mormor någon gång mellan jul och nyår. Så låter allt man kör genom m10.

Maskinen är mer eller mindre "expanderbar" till stereo - det finns platser för en extra laddning v86 & v87. Men hur kopplar man in dem?

Det är inte (bara) mina elektronikkunskaper som brister. Jag har nog lagat några syntar och stereoapparater i mina dagar - men jag vet *ingenting* om rullbandare, och jag fattar ärligt talat inte så mycket av att titta på m10an - det är inte precis 1/4 tums tele om man säger så... och jag har inga docar. Snyft.

mvh

-Crybaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi Crybaby,

låter som ett spännande projekt. Kanske inte så sannolikt att det lyckas utan extraordinära insatser, men fullt i klass med att renovera någon gammal bil från 30-talet till körbart skick. Jag tycker i alla fall det verkar skitkul. Hade jag kunnat nåt överhuvudtaget om sånt här så skulle jag hjälpa till med det som tiden tillåter.

Men jag tror att du måste starta med att hitta kunskap och dokumentation. Allra minst måste du ha tillgång till elektronikritningar och en servicemanual. Jag minns min barndoms Tandbergare och där var det massor av små hjul och remmar och små justerskruvar som man skulle hålla på med för att få det perfekt. Startade även själv ett projekt att "uppgradera" en gammal revox, men det falnade efter hand. Troligen är det väl lite halvsvårt att hitta reservdelare och så med en gammal 50-talare och sen skall det trimmas. Tyvärr är det väl så att även studior som betalar rejält med pengar numera har svårt att hålla sina gamla rullbandare i toppskick.

Mitt tips är att du försöker söka på internet bland "entusiasterna". Kanske kan du hitta någon som kan hjälpa dig på vägen med tips och ideer. Kanske finns det lager av gamla reservdelar någon stans att få tag på -- men det gäller att hitta dit. Jag tror inte du hittar så särskilt mycket i Sverige, utan det får väl bli på Engelska eller Tyska du får söka.

En annan väg är om du vet någon studio som använder din typ av bandspelare kanske du kan skriva ett vänligt brev till dem och undar om de kan berätta vem de har som servicetekniker, och han kan sen i sin tur kanske tipsa om andra. Kanske kan du skicka ett brev till Sveriges Radio och fråga om de kan hjälpa med tips om någon pensionerad rullbandspelartekniker (är det ett ord?) som är villig att stötta med ideer och tankar.

Lycka till.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten,

Tack för stödet, och en massa bra tips. Gillade särskilt Sveriges Radio-idén!

Projektet är nog inte riktigt så jobbigt som att renovera gammal bil: Bandaren funkar ju redan, den ska bara uppgraderas lite.

Jag inser att det antagligen finns manual och separata mätinstrument bara för att justera hjulen och skruvarna, men det är inte så blodigt. Den ska ju låta lite yrsel och brum, annars kan jag använda bandeko och kompressor i datorn lika gärna.

mvh

-Crybaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Projektet är nog inte riktigt så jobbigt som att renovera gammal bil: Bandaren funkar ju redan, den ska bara uppgraderas lite.

Jag inser att det antagligen finns manual och separata mätinstrument bara för att justera hjulen och skruvarna, men det är inte så blodigt. Den ska ju låta lite yrsel och brum, annars kan jag använda bandeko och kompressor i datorn lika gärna.

Vad är det egentligen du har köpt, Är det något sorts m10 stereokit eller bara lösa delar!?

Angående kontakten, så blir det till att följa kablarna och se vart dom tar vägen.

Om du får ihop bandaren ordentligt, så finns det inget hinder för att du får bra ljud i den med bara hörseln som mätinstrument.

Men läs på lite om "azimuth" , "bias" och "tape tension" först (Googla lite på det) annars kan det bli väldigt svårt.

Edit: Det är inte så lätt att bara uppgradera en apparat hursomhelst, det är faktiskt svårare än att reparera.

Redigerat av electroaudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det egentligen du har köpt, Är det något sorts m10 stereokit eller bara lösa delar!?

He he, ja inte är det något kit precis. 🙂

(Det är inte jag som har köpt den men den står i min studio.) m10 är som sagt en järnlåda i frysboxformat. I denna låda finns ett inbyggt 8HE rack med 4 "platser". (Varje plats är 2 HE.)

2 av dessa platser är lediga. De andra upptas av en v86 (ingångsförstärkare) och en v87 (buffert-/ utgångsförstärkare). Nu har vi köpt/ fått en extra v86 och v87 att stoppa in i de lediga platserna. En extra kanal alltså.

Enligt vad folk på EMS etc säger så kan man göra om en m10 till stereo. Men det var visst inte bara att koppla in de nya förstärkarna... för det finns inga lediga anslutningar och varje kontakt är typ 25 pinnar.

Allstå: Man måste löda. Dessutom undrar jag vad som behövs förutom förstärkarna, i form av tonhuvud osv.

Jag behöver helt enkelt träffa någon som är äldre än 50 och har gjort detta.

-Crybaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad folk på EMS etc säger så kan man göra om en m10 till stereo. Men det var visst inte bara att koppla in de nya förstärkarna... för det finns inga lediga anslutningar och varje kontakt är typ 25 pinnar.

Allstå: Man måste löda. Dessutom undrar jag vad som behövs förutom förstärkarna, i form av tonhuvud osv.

Jag behöver helt enkelt träffa någon som är äldre än 50 och har gjort detta.

Dom brukar var i kylskåpsformat dom där bandarna så det är inget konstigt med det.

Det verkar som att det du egentligen behöver är en firma med erfarenhet som kan göra jobbet åt dig. ..

(Jag är ju yngre än 50 så jag har bara jobbat med studer o liknande 🙂)

Men vi kan ju titta på grunderna.

Har du 8He i racket så har väl maskinen varit tänkt för stereo så då lär väl nätdelen räcka till får vi väl hoppas.

Har du monohuvuden så mäste du byta dom emot stereohuvuden.

Titta på huvudena och se hur det ser ut, är det en magnetyta eller är det två separata magnetytor på dom.(Troligtvis bara en, annars så har den varit gjord för stereo)

Har du kontakter för dom nya korten, Annars så måste du ju ha det med...

Och sen så behöver du förstås, lite tidsenliga kablar och najgarn för att binda upp den nya kabeldragningen lika snyggt som om det vore original...

-Lycka till 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att det du egentligen behöver är en firma med erfarenhet som kan göra jobbet åt dig.

Visst, men jag gör det hellre själv with a little help from my friends.

Har du 8He i racket så har väl maskinen varit tänkt för stereo så då lär väl nätdelen räcka till får vi väl hoppas.

Nja och ja. Nätdelen räcker säkert, men jag tror att de tomma platserna är till för kompressor och andra "effekter".

Har du monohuvuden så mäste du byta dom emot stereohuvuden.

Titta på huvudena och se hur det ser ut, är det en magnetyta eller är det två separata magnetytor på dom.(Troligtvis bara en, annars så har den varit gjord för stereo)

Nu börjar vi snacka! Jag ska kolla idag. Men även om man har ett stereo-tonhuvud, så borde det ju vara en extra uppsättning ledare till och från detta. Som jag minns det så verkar det som om huvudenheten (= lådan med bandhanteringsmekaniken) inte innehåller någon elektronik för ljud. Allt ljud färdas

in-> v86-> tonhuvud-> band-> tonhuvud-> v87-> ut

utan att passera huvudmaskinen. Är detta ett rimligt antagande? Hur funkar det på en pre 1960 Studer?

Har du kontakter för dom nya korten, Annars så måste du ju ha det med...

Det är detta som är problemet! Det finns ingen plats på moderskeppet att koppla in de nya enheterna, så antingen måste man hitta en merger/splitter för dessa medeltida kontakter, eller så måste man ha lite mer koll på inehållet i dem, och löda!

Tack för hjälpen

-Crb

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men jag gör det hellre själv with a little help from my friends.

Förståeligt, det blir roligare och mycket mer lärorikt så.

Nu börjar vi snacka! Jag ska kolla idag. Men även om man har ett stereo-tonhuvud, så borde det ju vara en extra uppsättning ledare till och från detta.

Troligtvis så borde du ha det isåfall, råkar det finnas stereohuvuden så har ju maskinen varit stereo nångång i tiden och nån snåljåp har gjoirt en slarvig monokonvertering.

Men det är väl att hoppas för mycket...

Som jag minns det så verkar det som om huvudenheten (= lådan med bandhanteringsmekaniken) inte innehåller någon elektronik för ljud. Allt ljud färdas

in-> v86-> tonhuvud-> band-> tonhuvud-> v87-> ut

utan att passera huvudmaskinen. Är detta ett rimligt antagande? Hur funkar det på en pre 1960 Studer?

Alla bandare funkar nog så.

Även om endel bandare använder ett gemensamt läs/skrivhuvud som växlar mellan in och utförstärkare så är ju principen densamma.

Bandhanteringen i sig har ju inget med ljudet att göra. Även om det skulle vara möjligt att modulera hastigheten mha ljudet, så vettetusan om den effekten egentligen är speciellt användbar. 😳

Men du har också ett raderingshuvud kopplat någonstans och skall du spela in spåren separat så måste det också vara i stereo, men det var väl inte så du hade tänkt använda maskinen.

Det är detta som är problemet! Det finns ingen plats på moderskeppet att koppla in de nya enheterna, så antingen måste man hitta en merger/splitter för dessa medeltida kontakter, eller så måste man ha lite mer koll på inehållet i dem, och löda!

Du måste nog ta reda på det exakta innehållet och sen löda, det kommer du nog inte ifrån skulle jag tro.

Men du har några grundtyper av anslutningar, dom som handlar om ljud och som är separata för varje enhet och dom som det är ström i och dom skall vara gemensamma.

Förutom dessa två grupper, så antar jag att det finns en del andra typer av anslutningar tex för panelinstrument och inspelningskontroll vilka man måste ta ställning till om dom skall paralellkopplas eller köras var för sig eller bara lämnas till den ena V-förstärkaren utefter vilken funktionalitet man vill uppnå.

-och nånstans måste raderingshuvudet vara kopplat också, ifall det är kopplat till V86an skall bara vara kopplad till en v86a.

Sen så vore det ju klart snyggast om du kunde få tag i sådana kontakter och göra lite metallarbeten för att få det att se så original ut som möjligt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha grabbar!

Det värmer efter att ha suttit uppe hela natten med en deadline, bara för att få ett mail direkt på förmiddagen om att "det är en del ändringar som måste göras"...

Trombonisten: Suveräna länkar. Tyska och Holländska passar inte mig så bra, men jag ska testa att översätta med babelfish eller liknande. Vår m10 har hittills kostat 1500:- inkl extra v86 & v87, men det kan ju bli mer om jag ska köpa alla dessa extra huvuden. (Vi fick med något till bandaren, men jag har inte asken här så kan inte kolla om det var ett st.-huvud eller bara ett extra mono.)

Electroaudio: Tack bl a för tipsen om vad kontakterna innehåller. Det kan som sagt vara mätpunkter och kontrollspänningar för olika tilläggsinstrument, förutom de vanliga: försörjning & audio.

Jag hoppas kunna använda den som en extern effektbox för tubvärme och bandkompression, både för mastring och andra ljud.

send från ljudkort-> m10-> in på ljudkort

(Jag antar att man får en fördröjning på ljudet eftersom uppspelningshuvudet sitter en bit efter inspelningshuvudet... eh om det inte är gemensamt läs- och skrivhuvud... då blir det ju lite svårare.)

Men var kopplar man in musen?

-Crybaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix det var extra monohuvuden...

Trombonisten gav ju då två länkar som kan vara intressanta att kika lite närmare på.

Tex den här auktionen.

http://cgi.ebay.at/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...3841018707&rd=1

Och den här firman, som passande nog verkar ha utförsäljning av huvuden.Ibland skall man ha tur också 😆

http://www.hilpert-audio.de/audio/index_e....osten_titel.htm

Jag antar att man får en fördröjning på ljudet eftersom uppspelningshuvudet sitter en bit efter inspelningshuvudet.

Yepp, du kan ju räkna ut exakt hur lång fördröjningen blir om du vet avståndet mellan huvudena och bandhastigheten.

Men var kopplar man in musen?

Det beror på...

Är maskinen försedd med elektriska knappar så skaffa tag i en amiga/atarimus och koppla in den i paralell med dom befintliga knapparna.

Men jag skulle nog föreslå en amiga/atari/c64 joystick, det hade jag som fjärr till min Nakamichi 700 en gång i tiden.Den var praktisk 😆

Annars så kan du också koppla in reläer på datorns paralellport och sedan köra en webserver på datorn som styr bandaren. Jag har ett sånt program liggandes som jag skrev för en massa år sen faktiskt, när det fortfarande var msdos som gällde.

Men ideen som sådan skall ju fungera i modernare os också tycker man..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur så funkar den här manualen/ritningen för m9 på kontakterna på m10.

Tvivlar på det... Den är väldigt lik m10 utseendemässigt men tonhuvudet ser annorlunda ut + att förstärkarna heter v66 & v67 i stället för v86 & v87.

Men det är värt att kolla upp. Det verkar finnas en viss del info på webben. Synd att jag inte kan tyska.

-Crb

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår verkligen varför du väljer detta projekt! Radioactivity är ju den goaste skivan nånsin!

När jag spelade med producenten Johan Forsman på music-a-matic (som är en analog-man i en analog-studio), pratade han ideligen om bbc, och hur grymma de är på analoga grejjer, rullbandare osv...

Så mitt tips blir: kontakta BBC. Eller om du känner till nån analog studio...

Lycka till!

(lite avundsjuk) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar på det... Den är väldigt lik m10 utseendemässigt men tonhuvudet ser annorlunda ut + att förstärkarna heter v66 & v67 i stället för v86 & v87.

Det var ju v86/87 på bilden.

Så tänkte att du kanske kunde ha tur med kontakten till v86/87 modulerna, dvs att det var samma kontakt på V66,v86 resp v67,v87 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Einar:

Sagt och gjort. Jag har skickat ett mail till BBC. Osäkert dock om ett så stort företag orkar forwarda brevet till rätt person...

Electroaudio:

Kanske samma kontakter, kanske inte. Jag frågade om de hade docar eller pinkonfigurationer för v86-87 eller något annat som kunde vara till hjälp eller om de visste var man kunde hitta det, etc etc. Svaret var: "No I don't know". Det utesluter iofs inte att det är samma kontakter.

Holländaren som sålde m10or och stereohuvuden på sin hemsida

( http://www.hilpert-audio.de/audio/index_e....osten_titel.htm ) har inte svarat på mail. Min kompis (som äger m10an och delar studio) åker till Amsterdam & spelar idag. Får se om han kan etablera kontakt.

-Crybaby

Redigerat av crybaby
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej!

Ny här på forumet, och har precis införskaffat en Telefunken M10 i lite mindre fungerande skick. Jag håller på att letar efter ställen där man kan få tag på manualen till m10:an. Hur gick det med mono-stereo-konverteringen? Alla som vet nåt rullbandarställe, eller som kanske t.o.m. sitter på en kopia av manualen, gör er gärna hörda! Jag vill laga den "lilla" stackaren.

...för den tråden kan vi väl liva upp lite, m10an är ju så cool!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...