Murdock Postat 29 september 2007 Postat 29 september 2007 SĂ„.. jag har lite behov av en volymkontroll till mina Genelecar och har dĂ€rför sneglat lite pĂ„ en M-patch. Jag har dock tĂ€nkt börja med lite hemmabyggen ocksĂ„ och tĂ€nkte dĂ€rför kanske göra en kopia pĂ„ M-Patch för att komma igĂ„ng. Naturligtvis har det visat sig att jag inte visste hĂ€lften av vad jag trodde om elektronik... Jag hade tĂ€nkt mig att tillverka en stegad spĂ€nningsdelare och helt enkelt köra balanserat genom hela altet dvs het och kall gĂ„nger tvĂ„ för stereo in i spĂ€nningsdelaren och sen till en utgĂ„ngsvĂ€ljare. PĂ„ sĂ„ viss slipper jag göra trafobalanseringar vilket mig veterligen Ă€r enda sĂ€ttet att balansera passivt. Inga problem sĂ„ lĂ„ngt men sen kom jag pĂ„ att jag ju vill ha en obalanserad ingĂ„ng ocksĂ„(som M-patchen mao). DĂ„ har jag helt plötsligt bara het ledning och jord som ska gĂ„ till utgĂ„ngsvĂ€ljaren som ju i sin tur ska skicka ut en balanserad signal. FrĂ„gan lyder alltsĂ„.. finns det nĂ„got smart sĂ€tt att fuska till detta eller Ă€r mitt enda alternativ att balansera den obalanserade ingĂ„ngen? Ujj.. hoppas jag inte förklarade alldeles för snĂ„rigt nu. I alla fall, ni som sitter pĂ„ en M-patch, har ni koll pĂ„ hur dom löser frĂ„gan dĂ€r? Ăr det helt enkelt sĂ„ att dom kör separata volymkontroller för balanserad och obalanserad(kallad aux enligt bilder) och gör en passiv summering? Och hur tusan summerar man en obalanserad och en balanerad signal i sĂ„ fall? Jag vet att detta inte Ă€r ett elektronikforum men det finns mycket duktigt folk hĂ€r och mĂ„nga med M-patchar sĂ„ det kĂ€ndes passande att frĂ„ga. Och sĂ€g nu inte till mig att köpa en M-patch istĂ€llet, jag vill knĂ„pa sjĂ€lv! =]
Claes Holmerup Postat 29 september 2007 Postat 29 september 2007 Kommer du med en obalanserad signal i ena Ànden sÄ Àr hela kopplingen obalanserad hur du Àn gör - om du inte stoppar in en balanseringstrafo... Det fina med M-Patch Àr ju att den inte pÄverkar ljudet - och det blir ju inte sÄ lÀngre om du stoppar in en trafo i signalvÀgen.
Murdock Postat 29 september 2007 TrÄdstartare Postat 29 september 2007 SÄ hur gör dom i M-patchen dÄ? Den har bevisligen bÄde obalanserad och balanserad in men bara balanserad ut. Eller?
Claes Holmerup Postat 29 september 2007 Postat 29 september 2007 Nej, det gÄr inte. Har man obalanserad in, sÄ mÄste man köra obalanserad ut ocksÄ.
Murdock Postat 29 september 2007 TrÄdstartare Postat 29 september 2007 Ok sÄ.. det stÄr obalanserade och balanserade ingÄngar. Menar du att dom bara drar ner kall ledning till jord pÄ de balanserade ingÄngarna samt att de tvÄ dubbla xlr stereo ut inte Àr balanserade utgÄngar? Jag vet inte om jag stÀller dumma frÄgor hÀr men om du inte vill hÄlla diskussionen runt M-Patch sÄ tipsa för all del om nÄgot annat man kan jÀmföra med eller lÀsa pÄ genom. Jag försöker bara lÀra mig saker och ting.
Claes Holmerup Postat 29 september 2007 Postat 29 september 2007 Det Ă€r balanserade in och ut - men om du kopplar in en obalanserad kontakt pĂ„ ingĂ„ngen, sĂ„ kortsluter du ju den ena till signaljorden och det hĂ€nder inte mer med den signalen. Det Ă€r inte mer komplicerat Ă€n sĂ„... đ Kopplar du i det lĂ€get in en balanserad kabel pĂ„ utgĂ„ngen, sĂ„ Ă€r cold Ă€ndĂ„ redan kortsluten till signaljord och det blir fortfarande obalanserat.
hegobald Postat 29 september 2007 Postat 29 september 2007 Murdock! Vet du egentligen vilken skillnad det Àr pÄ en balanserad resp obalancerad signal och hur det funkar rent elektriskt? Annars hittar du en snabbfattad artikel pÄ http://www.harmony-central.com/articles/ti..._vs_unbalanced/
Claes Holmerup Postat 29 september 2007 Postat 29 september 2007 Tycker du att M-Patch2 Ă€r för dyr, sĂ„ finns ocksĂ„ Nanopatch, som bara har volymkontroll och mute-knapp. Den Ă€r bordsplacerad och ligger pĂ„ 695:-. Behöver du inte funktionerna med monoknapp, möjlighet att vĂ€lja mellan tvĂ„ monitorer och tvĂ„ ljudkĂ€llor - och inbyggd hörlursförstĂ€rkare, sĂ„ kommer du alltsĂ„ undan lite billigare. đ
Murdock Postat 29 september 2007 TrÄdstartare Postat 29 september 2007 (redigerat) JodÄ Hegobald jag har koll pÄ skillnaden mellan de tvÄ i teorin, det Àr i praktiken dvs nÀr jag ska börja rita upp saker och ting jag inte vet hur det ska se ut. Att jag kan koppla in en obalanserad tele i en balanserad teleingÄng visste jag men jag har aldrig tÀnkt pÄ vad som egentligen hÀnder. Det Àr balanserade in och ut - men om du kopplar in en obalanserad kontakt pÄ ingÄngen, sÄ kortsluter du ju den ena till signaljorden och det hÀnder inte mer med den signalen. Det Àr inte mer komplicerat Àn sÄ... SÄdÀrja, nu trillade polletten ner! Jag ritade ner det hela.. jag har rÀtt svÄrt att se sÄna hÀr saker direkt mÀrker jag. Ni fÄr la vara beredda pÄ fler konstiga frÄgor i framtiden ;] Jag kan ju börja direkt faktiskt. Om jag hÄller mig mig till M-patchens koncept och vill ha en kontroll för balanserad och en för obalanserad sÄ mÄste signalen summeras innan den gÄr till utgÄngsvÀljaren. Kan jag helt enkelt göra sÄ hÀr: dvs jag kör bal L och obal L till motsvarande input 1 och input 2 pÄ bilden och sen hela rasket för höger ocksÄ. Redigerat 29 september 2007 av Murdock
Claes Holmerup Postat 29 september 2007 Postat 29 september 2007 Varför ska du summera? I den balanserade kabeln har du hot som Ă€r den vanliga signalen - och cold, som Ă€r 180 grader fasvĂ€nd. Summerar du dessa, sĂ„ fĂ„r du ut vĂ€ldans lite... đ Vad du behöver, Ă€r en 4-polig noggrann potentiometer, som samtidigt justerar hot+cold för bĂ„de vĂ€nster och höger kanal.
Murdock Postat 29 september 2007 TrÄdstartare Postat 29 september 2007 (redigerat) Till att börja med tÀnkte jag fel. Trodde jag skulle summera obal och bal men sen kom jag pÄ att man ju har en sÄ dÀra ingÄngsvÀljare istÀllet... smart. FrÄn vad jag kan se pÄ bilden sÄ summeras aldrig het och kall utan het pÄ input 1 och het pÄ input 2 lÀggs ihop. Det dÀr borde vÀl kunna anvÀndas om man vill ha en monokopplare till exempel? [ninjaedit]Nu ser jag att het och kall visst Àr ihopkopplade, dock via en hyfsat stor resistor. Redigerat 30 september 2007 av Murdock
Claes Holmerup Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Jag tolkade nog det du skrev lite fel ocksĂ„... Kanske dax att krypa till kojs...? đ„° Varför ska du ha en ingĂ„ngsvĂ€ljare om du bara ska vĂ€lja mellan obalanserat eller balanserat? Du bestĂ€mmer ju det med kontakten och behöver egentligen aldrig fundera över det. SĂ€tter du in en TS ("monotele"), sĂ„ fĂ„r du ju bara in en signal och tvĂ„ signaljord - och med en TRS ("stereotele"), sĂ„ fĂ„r du in hela paketet med hot, cold och signaljord. Gör det inte krĂ„ngligare Ă€n nödvĂ€ndigt... đ En monoswitch ska ju summera höger+vĂ€nster hot resp. höger+vĂ€nster cold, men jag vet inte vilka vĂ€rden som Ă€r lĂ€mpliga pĂ„ resistorerna. Har varit för lat för att kolla upp det noggrannare, eftersom det finns fĂ€rdiga produkter... đ
Murdock Postat 30 september 2007 TrÄdstartare Postat 30 september 2007 (redigerat) Jo jag vill ha en ingÄngsvÀljare helt enkelt eftersom jag vill slippa att koppla in och rycka ur diverse apparater hela tiden. Annars har du rÀtt, skulle kunna skita i det. Du har Àven rÀtt i att det Àr dags att ge upp till förmÄn för sÀngen. Tack för svaren! FÄr se om fler frÄgor dyker upp. =] Redigerat 30 september 2007 av Murdock
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.