Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, en av mina hårddiskar (Samsung HD 501 LJ ) har börjat trubbla.

I förrgår, när jag skulle starta datorn, så gick det inte, jag kom till det där timglaset(eller vad det nu är, jag kommer inte riktigt ihåg just nu) och Windows-loggan, sen stod det bara och tuggade på och inget hände. Efter lite felsökning så har jag kommit fram till att det är den ena hårddsiken som är problemet. Hårddisken synns i Bios, men jag kan inte starta upp när den är ikopplad.

Är det någon som har koll på vad lösningen kan vara? Finns det något sätt att komma åt hårddisken utan att starta upp Windows? Om jag inte minns fel så ska det väl finnas program(från hårddiskproducenterna) som man kan köra för att "reparera" hårddisken eller? Fungerar sådana program utan att starta upp Windows och utan att radera data på hårddisken?

Jag kanske ska nämna att det har fungerat en gång efter att det problemen startade, jag skulle såklart ha backuppat det som behövdes då, men jag trodde att det bara var en kabel som var lös och att det fungerade som vanligt igen.

Det är inte hårddisk-kabeln som är problemet eller "sloten" på datorn.

VÄLDIGT tacksam för hjälp och tips av alla de slag.

Mathias

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Annons
Postat

Några olika tips:

1) Ladda ner en live-cd med linux på, t.ex. Knoppix, (k)ubuntu eller liknande. Där borde du kunna montera

hårddisken och kopiera data.

2) Sök på UBCD - ytterligare en CD med diverse bra verktyg. Helt legal, och bra.

Ett mindre legalt alternativ heter Hiren's boot CD, och innehåller alla tänkbara verktyg man kan önska sig.

3) Montera in HDn i ett externt chassi och testa den.

Program som reparerar hårddiskar, nä, reparera fysiska skador kan de inte. Däremot testa läsning och skrivning.

Om det är en IDE-disk, så prova även att ändra byglingen. Master/slave, den ena, den andra eller båda som

CS (cable select, då kommer hårddisken längst ut på kabeln att ligga först). Är det SATA, så kanske det finns

ett annat interface på moderkortet att testa den andra disken på.

Postat

TUUUUUUSEN tack 😕 . Jag körde UBCD (som jag inte hade hört talas om förut) och det funkar så att jag kan backuppa allt, PERFEKT,precis vad jag ville åt, Nobelpriset till dig 😄

Postat

Okej, den som hoppar för tidigt över bäcken får ofta en potatis på näsan. UBCD funkar precis som det ska så nu har jag backuppat hela hårddisken så nu är i alla fall inte dataförslust huvudproblemet. Jag tänkte att hårddisken skulle fungera som vanligt igen efter en liten skvätt formatering, men icke sa Nicke. Windows går fortfarande inte att starta upp när hårddisken sitter i. Eftersom hårddisken är köpt för bara några månader sen så gick jag till affären där jag köpte hårddisken och förklarade problemet. Killen i affären satte in disken i datorn de hade där och då fungerade den. Han föreslog att jag skulle uppgradera Bios, vilket jag nu har gjort och det fungerar fortfarande inte, så jag är MYCKET tacksam för tips här. Någon som har ett förslag på vad det kan vara?

Mathias

Postat

Du kan prova att installera om, visst, men se då till att ha SATA-drivrutiner (i fallet XP) till hands.

Annars; varför inte prova disken på en annan plats (SATA-port) än den vanliga?

Postat
varför inte prova disken på en annan plats (SATA-port) än den vanliga?

Tuden tack för svaret, men det har jag redan gjort, jag har prövat alla möjliga kombinationer av kablar och "slotar". Jag har en annan SATA-disk och den kabeln och sloten som fungerar för den, borde ju fungera för den som inte fungerar, men nej, det gör den inte.

Men SATA-drivrutiner, vad menar du med det? Det vet jag inget om, förklara jättegärna om du vill 😠. Var får jag på de? På Hårddisktillverkarens hemsida(jag har varit där och sett men såg inget där, kanske jag är blind)? I detta fall Samsung.. men det är så konstigt, för disken har fungerat felfritt i typ 3 månader och så helt plötsligt.. plus att det har fungerat 2 gånger efter att problemen startade, vilket gör att det blir ändå konstigare, enligt mig.

Postat

Efter en hel del googlande så har jag kommit fram till att det antagligen är moderkortet eller processorn som måste bytas ut. Är det någon som vet om något "felsökarprogram" som man köra för att testa antingen processorn eller koderkortet?

Postat

Gå till datoraffären och fråga om de har ett SATA-interface på PCI-kort som du kan få låna för att se om det hjälper. Då kopplar du hårddisken till det kortet istället för att stoppa i datorns SATA-kontakter.

Postat

Hm, det visste jag inte ens att det fanns, tack för tipset. Där ser man, nåt nytt varje dag 😎

Men om jag nu lånar en sån och det funkar, kommer jag närmare felkällan då? Det glömde jag att berätta, men jag har garanti kvar, både på moderkortet och processorn, så om nåt är fel och går på garantin, så lämnar jag hellre in det än att försöka gå runt problemet. Men om jag kan utesluta att det är fel på moderkortet så vore ju det superbra, jag har nämligen beställt bägge två på Internet och det är ju betydligt enklare att skicka iväg processorn än moderkortet 🙂

Jag har även varit inne på att köpa ett externt hårddisk-kabinett, men jag vill ju helst hitta felkällan.

Tusen tack för svaret.

Postat (redigerat)
jag har garanti kvar, både på moderkortet och processorn
Då skulle jag hellre traska in med datorn i butiken och felsöka på plats. Har du garanti på prylarna tycker jag väl att de kan bjuda på lite hjälp.

EDIT: Läste klart och såg att du handlat online. Hmm...

Redigerat av Linus
Postat

I BIOS till mitt moderkort finns en inställning för SATA-enheter; man kan välja om de ska fungera

i RAID-konfiguration eller uppträda som en IDE-disk (många förkortningar blev det..).

Det kanske finns en liknande möjlighet för dig?

Postat

Där sa du något Henrik!

Om Windows är installerat när SATA-stödet är ställt på AHCI i BIOS, och det ändras till Standard IDE - då startar inte Windows. Likaså gäller det omvända.

Det låter faktiskt som ett troligt svar. Om du har haft datorn inställd på Standard IDE, då behövs inte SATA-stöd/drivrutiner under Windows-installationen. Om ditt BIOS har råkat nollställas har den hamnat på AHCI igen...

Postat

Mmmmm, verkar absolut vara någonting åt det hållet 😊 Jag ändrade till(baka?) till IDE och nu startar datorn, men ingen av mina 2 SATA-hårddiskar syns i Windows. Det ploppar upp en sån ruta att Windows har hittat en PCI device och vill installera program eller hård-varan, men vad är det jag ska installera och var finns driverna?

Postat

Det är inte hårddisken som är problemet/krånglar.

Det är BIOS och Windows-installationen/drivrutiner som inte höll ihop.

Postat
Alltså compatiblitymode så borde det funka
Han skrev det. 😄
Jag ändrade till(baka?) till IDE och nu startar datorn
Det ska bara vara att uppdatera drivrutinerna.
Postat

Det är ett Asus P5B..

Compatibility-mode låter som ett hett tips, men jag hittar inte det i Bios, finns det på alla Bios eller kan det saknas hos mig? Annars vore jag väldigt tacksam för tips på var jag kan hitta det. 😳

Det ska bara vara att uppdatera drivrutinerna.

Uppdatera drivrutinerna till Moderkortet eller något annat? Jag har lagt i den cd:n som fäljde med moderkortet och Windows hittar inget lämpligt där och kan inte installera den nya PCI devicen.

Om du fått ut innehållet i disken så är det väl bara att köpa en ny om den gamla krånglar? Hårddiskar är ju löjligt billiga idag.

Ehhh.. ja, hårdiskar är inte speciellt dyra idag, helt riktigt, men det är en 3 månader gammal disk och lite längre levetid än 3 månader kan man väl kräva innan man förklarar den död? Men som sagt, så är det inte hårddisken som är det är fel på.

Är jag blind som inte hittar Compability-mode eller? Är det inte lite konstigt att den ena Sata-disken fungerar som den ska och den andra inte gör det?

Postat

Tusen tack, jättesnällt att du tog dig tid att leta fram länkarna 🙂 . Tyvärr fungerar inte det heller, men det var ett tappert försök 😮

Bios är uppdatterat, så felet sitter inte där heller. Jag tror nog att det blir till att skicka in moderkortet till service. Nu strular det(samma problem) med en annan IDE-disk som jag har prövat att koppla in plus att datorn ibland har fått problem att starta upp överhuvudtaget(fläktarna går inte igång med en gång, sen när de går igång(i någon sekund), så stängs hela datorn av, samma sak händer kanske 2-3 gånger och sen så startar datorn som vanligt. Detta händer bara vid uppstart. Den har aldrig stängt av sig själv när datorn är igång)

Postat

Japp, redo för att skicka iväg moderkort, RAM och processor på service, så tog jag igår en rejäl runda på kablar och andra saker som möjligtvis kan tänkas vara glappt på moderkortet(jag har tagit en sån runda förut, men inte lika omfattande) och helt plötsligt så verkar allt funka normalt igen 🙂 Jag har ingen aning om vilken kabel det kan ha varit som var lös och varför datorn betedde sig som den gjorde pga det, är det inte lite konstigt att hårddisken fungerade med Ultimate Boot cd och inte kunde boota genom Windows pga en glapp kabel? Ja, ja, allt fridd och fröjd.

Ett MEGATACK till er som har hjälpt till och kommit med mycket bra tips, det uppskattades VERKLIGEN 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.