Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har en CD-spelare som klarar av det sk CD-Text formatet, dvs att låttitlar och sånt dyker upp i displayen.

Nu undrar jag om någon vet hur man bränner egna CD-Text skivor med sina egna alster.

Alltså, vilket program krävs och var hittar man inställningarna?

Annons
Guest captain nemo
Posted (edited)

Nero funkar.

Misstänker att senaste Windows Media Player också stöder detta, men osäker. Nero klarar det garanterat.

//Nemo (Nero)

Edited by captain nemo
Posted

Själva brännaren måste stöda CD-text också, vilket en del lite äldre modeller inte gör. Som alla andra rekommenderar jag Nero när det gäller mjukvaran.

Posted

id3 taggar... kanske kan läsas av en sån spelare... men det det här handlar om är snarare en sorts enkel variant av id3.. som man bränner i på skivan, inget som skickas med ett spår.. men i princip samma sak ja. inte rent tekninskt dock(?) tror jag i alla fall.. 🙂

Posted
är det samma sak som id3-taggar? eller är detta något annat?  🙂

Inte samma sak, men liknande. Drar du t.ex. in en mp3:a till en Audio CD i Nero läser och analyserar Nero ID3-taggen. Sedan placeras artist och titel in som CD Text i skivan.

Tips: Dubbelklicka på ljudspåren i Nero så får du upp egenskaperna för spåret. (CD-text, hur lång pausen ska vara innan spåret och ev. ISRC om det finns)

Posted

det bör i rimlighetens namn funka på de som har den funktionen. dvs de som kan läsa sån info från en skiva... på de andra med display funkar det knappast... 😛