Jump to content
Annons

Hjälp med val av bärbar


Tobias J

Recommended Posts

Tsena tsena 😕

Jag ska köpa barbar för att ha som dedikerad musikdator och behöver hjälp med valet. Har en budget på ca 10 papp.

Skrev förut och fick ett gäng bra tips men köpte aldrig nån då och nu finns det annat att välja på. Kommer att köpa en extern hårddisk oxå för den jag har nu håller på att balla ur (fick tipset att köra en på minst 7200 v/min). Sitter och kopierar över alla mina samplingar osv till min C disc as we speak. Ok åter till tråden. Kollat mest på Dell för att dom är prisvärda och jag kan bygga ut minnet osv.

Val nr 1 (Vill egentligen inte ha Vista)

Inspiron 1521

PROCESSOR AMD® Turion™ 64 X2 Mobile Technology TL56

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Home Premium - svenska

VAL AV FÄRG Jet Black med matt finish utan kamera

LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

GRAFIKKORT ATI Radeon® Xpress 1270 HyperMemory (integrerat)

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

TRÅDLÖS ANSLUTNING Dell™ Wireless 1390 802.11b/g-minikort - Europa

MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.5 - svenska

Tjänst och Programvara

SINNESRO 1 års grundläggande garanti - hämtservice

Gedis Bundle Reference 1521 Hi Performance N0915216

Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige

Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd

Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)

Strömförsörjning 65 W nätadapter:

Modem 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter

Tangentbord Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)

Standardsupport 1 års grundläggande garanti - hämtservice

Val 2

InspironTM 6400

PROCESSOR Intel® Pentium®-processor T2130 med dubbla kärnor (1,86 GHz, 533 MHz, 1 MB L2-cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Media Center Edition 2005 - svenska

SINNESRO 1 års grundläggande garanti - hämtservice

LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

GRAFIKKORT Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI 6-cells litiumjonbatteri (53 wattimmar)

Tillbehör

TRÅDLÖS ANSLUTNING Dell™ Wireless 1390 802.11b/g Mini-PCI-kort (för processorer med dubbla kärnor)

MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Office 2007 Home och Student - svenska

OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING Ingen olycksskadesupport

Gedis Bundle Reference 6400 Ultimate N0964007

Order Information Inspiron-beställning - Sverige

Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd

Dell System Media Kit Resurs-CD - innehåller diagnostik och drivrutiner

Strömförsörjning 65 W nätadapter:

Ljudkort No Sound Blaster®Audigy®Audio Software Option

Modem 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter

Tangentbord Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)

Standard garanti 1 års grundläggande garanti - hämtservice

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju lite otrevligt det där med att man i princip blir tvingad att köra Vista?!?! Har inte datortillverkarna någon egen vilja?

Annars är det ju alltid en chansning att köpa en bärbar dator för musikbruk. Men generellt sett så brukar det gå att få fason på det mesta. Den enda dator jag hitills inte lyckats få ner latencyn på acceptabla nivåer (d v s så att det går att spela in gitarr via någon vst-plugg utan att man märker en fördröjning) är min laptop (en HP, som dock mest används till surf och sånt). Däremot gick det fint på kompisens 7 år gamla dator, med ett turtle-beach-ljudkort. Sen gick det i och för sig inte att köra mer än två instanser av Amplitube innan det sackade ihop, men ändå! 😛

Så för det mesta funkar det nog, det är i a f min erfarenhet. Egentligen ska man väl försöka hitta en dator där grafikkortet har dedikerat grafikminne, men har du 2 GB och ställer ner grafikkortet till max 64 MB så spelar det nog inte så stor roll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du fick för tips förra gången så jag börjar från början.

Jag tänker inte ge några konkreta exempel på datorer men väl något att tänka på.

När det gäller bärbara datorer som ska användas för inspelning av musik så vill man oftast att dom ska vara så tysta som möjligt. Det är inte så kul att få brus vid inspelningarna. Nu vet jag inte hur du har tänkt använda din dator eller hur du spelar in. Men om du inte sitter i ett annat rum som datorn så är det ju i alla fall att föredra en tystare maskin.

Ljud:

Jag har jobbat i många år som servicetekniker på en datorfirma och sysslar med musik vid sidan om. Jag kommer mest i kontakt med Dell, HP/Compaq, Fujitsu Siemens, ACER och någon ASUS. Den erfarenheten jag har av bärbara datorer är att de oftast inte är särskillt tysta när man ävl pressar på de lite då det sitter automatiska fläktkontrollers på modekortet. På vissa modeller, och nu överdriver jag inte, räcker det med att man öppnar en mapp med några bilder i för att fläkten ska sätta igång på gögspinn. Och så blir det inte tyst på en bra stund. Det finns dock några få märken som är har gjort sig kända för att klara av att vara tysta samtidigt som de få arbeta max. Ett av dem är faktisk LG, som är relativt nya när det gäller bärbara datorer. Jag sitter själv på en LG maskin idag och kan bara tala gott om dem. Man får betala lite mer, men det är det helt klart värt.

FW eller USB:

Vad har du för ljudkort. USB eller Firewire? USB drar lite mer processorkraft då det arbetar med ett sämre skrivet protokoll än Firewire, annars är de ungefär samma hastighet. Oftast föredrar man Texas Instrument kretsar (FW) då de flesta ljudkortstillverkare rekommenderar dessa, men kolla upp för just ditt ljudkort.

Grafik:

köp 15,4" Wide. Mindre är för litet och större är inte bärbart.

Köp med fördel en dator med dedikerat minne till grafikkortet, då det kräver mer av datorn att hantera den biten också. Ett litet dilemma är dock att intels nya kretsar (med delat minne)för billigare (6-13K) bärbara datorer är mycket strömsnåla. vilket innebär en tystare dator. Så det är lite vad man prioriterar där.

Då du redan håller på med musik har du säkert tänk på att man oftast är i behov av stor arbetsyta för musikapplikationer, dvs att man vill ha hyfsat bra upplösning. Jag har själv idag 1280*800 och upplever det alldeles för litet. Det kan man ju dock avhjälpa med en extra skärm. Men även dör har ju grafikkortet en viss begränsing. Dessutom blir det inte så mobilt längre då. Dell brukar faktisk ha datorer med högre uplösning, men då också till högre pris så klart. Men kolla in LG för tusan(Skärmen på deras datorer är dessutom de bästa jag någonsin sett, om man bortser ifrån Mac som vi inte tycker om i övrigt)..

Tänk också på tangentbordet. Om du ska styra applikationer så som Cubase så är ett numreriskt tangentbort att föredra då du har alla default snabbtangenter för start stopp, rec osv. LG´har 😱

Processor:

Välj Dual Core 2 Duo då den är mer strömsnål än sin föregångarna Dual Core och 2. Strömsnål=mindre värme = tystare dator. AMD har jag mindre koll på.

Operativsystem:

Jag använder mig av en avskalad variant av XP SP2 som går att få tag på på nätet (om du har en laglig kopia från början så är det ok) som funkar mycket bra. Tiny Xp rev2 och jag har aldrig några problem. Efter windows är inladdat tar systemet lite över 180MB av RAM minnet. Vilket är mycket bra. När det gäller Vista så skulle jag nog inte rekomendera det. Det är ganska tungrott och vi behöver vårt minne till vära bibliotek ju. Microsoft erbjuder nergradering till de som inte vill ha vista, så det är inget problem, kostar inget. De smyger dock med det. De vill ju att så många som möjligt ska köra med Vista.

Minne:

Det vill man ha i massor.

Min dator har två år på nackan nu och pallar snart inte trycket längre. Jag får byta upp mig helt enkelt. Men jag kör en LG LW65 2GHzmed 1.5gb ram och ett Frirewire MOTU 896HD. Har en extern disk på 500Gb (MyBook) där jag lägger sampligsbiblioteken. Spelar dock inte in på den. Jag får 3ms i latency på 256 sampels. Det funkar kanon fram tills man ska ladda in några guitar riggs, ett helt miloslav-bibliotek och fyra stormdrums kit... samt lite godtyckliga waves och bluetube-pluggar. Där går gränsen fick jag befara i helgen. Men nu blir det stationär dator i stället.

Någon som kan rekommendera en stationär dator 🙂

Nu tänker jag inte skriva mer! för jag är mycket trött och det är läggdags för mig.

Hoppas det gav något.

lycka till!

ps. Mediacenter känns ju mycket overkill! Vad ska du med det till? lyssna på musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar

Jag tänte köra FL och Reason 4 på den. Pluggar jag tänkt använda är Z3ta+, Sylenth1, Firebird+ och Emulator x2

Kollade på www.zepto.se. Där kan man komponera ihop burken lite som man vill.

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

Den Här får det bli 😲

En Moddad Znote 6224W

Skärm: 14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W

Grafik:NVIDIA® Geforce 8600M GT

batteri: 6 Cell

Wlan:Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

Brännare:SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer

Processor:2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7250 800MHz 2MB

Minne: 2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM

HÅrddisk: 160GB 7200rpm SATA

Microsoft® Windows® XP Home SE

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Här får det bli 😲

En Moddad Znote 6224W

Skärm: 14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W

Grafik:NVIDIA® Geforce 8600M GT

batteri: 6 Cell

Wlan:Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

Brännare:SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer

Processor:2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7250 800MHz 2MB

Minne: 2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM

HÅrddisk: 160GB 7200rpm SATA

Microsoft® Windows® XP Home SE

Det ser skitbra ut tycker jag!

Lycka till med producerandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag vet inte vad du fick för tips förra gången så jag börjar från början.

Jag tänker inte ge några konkreta exempel på datorer men väl något att tänka på.

När det gäller bärbara datorer som ska användas för inspelning av musik så vill man oftast att dom ska vara så tysta som möjligt. Det är inte så kul att få brus vid inspelningarna. Nu vet jag inte hur du har tänkt använda din dator eller hur du spelar in. Men om du inte sitter i ett annat rum som datorn så är det ju i alla fall att föredra en tystare maskin.

Ljud:

Jag har jobbat i många år som servicetekniker på en datorfirma och sysslar med musik vid sidan om. Jag kommer mest i kontakt med Dell, HP/Compaq, Fujitsu Siemens, ACER och någon ASUS. Den erfarenheten jag har av bärbara datorer är att de oftast inte är särskillt tysta när man ävl pressar på de lite då det sitter automatiska fläktkontrollers på modekortet. På vissa modeller, och nu överdriver jag inte, räcker det med att man öppnar en mapp med några bilder i för att fläkten ska sätta igång på gögspinn. Och så blir det inte tyst på en bra stund. Det finns dock några få märken som är har gjort sig kända för att klara av att vara tysta samtidigt som de få arbeta max. Ett av dem är faktisk LG, som är relativt nya när det gäller bärbara datorer. Jag sitter själv på en LG maskin idag och kan bara tala gott om dem. Man får betala lite mer, men det är det helt klart värt.

FW eller USB:

Vad har du för ljudkort. USB eller Firewire? USB drar lite mer processorkraft då det arbetar med ett sämre skrivet protokoll än Firewire, annars är de ungefär samma hastighet. Oftast föredrar man Texas Instrument kretsar (FW) då de flesta ljudkortstillverkare rekommenderar dessa, men kolla upp för just ditt ljudkort.

Grafik:

köp 15,4" Wide. Mindre är för litet och större är inte bärbart.

Köp med fördel en dator med dedikerat minne till grafikkortet, då det kräver mer av datorn att hantera den biten också. Ett litet dilemma är dock att intels nya kretsar (med delat minne)för billigare (6-13K) bärbara datorer är mycket strömsnåla. vilket innebär en tystare dator. Så det är lite vad man prioriterar där.

Då du redan håller på med musik har du säkert tänk på att man oftast är i behov av stor arbetsyta för musikapplikationer, dvs att man vill ha hyfsat bra upplösning. Jag har själv idag 1280*800 och upplever det alldeles för litet. Det kan man ju dock avhjälpa med en extra skärm. Men även dör har ju grafikkortet en viss begränsing. Dessutom blir det inte så mobilt längre då. Dell brukar faktisk ha datorer med högre uplösning, men då också till högre pris så klart. Men kolla in LG för tusan(Skärmen på deras datorer är dessutom de bästa jag någonsin sett, om man bortser ifrån Mac som vi inte tycker om i övrigt)..

Tänk också på tangentbordet. Om du ska styra applikationer så som Cubase så är ett numreriskt tangentbort att föredra då du har alla default snabbtangenter för start stopp, rec osv. LG´har 🙁

Processor:

Välj Dual Core 2 Duo då den är mer strömsnål än sin föregångarna Dual Core och 2. Strömsnål=mindre värme = tystare dator. AMD har jag mindre koll på.

Operativsystem:

Jag använder mig av en avskalad variant av XP SP2 som går att få tag på på nätet (om du har en laglig kopia från början så är det ok) som funkar mycket bra. Tiny Xp rev2 och jag har aldrig några problem. Efter windows är inladdat tar systemet lite över 180MB av RAM minnet. Vilket är mycket bra. När det gäller Vista så skulle jag nog inte rekomendera det. Det är ganska tungrott och vi behöver vårt minne till vära bibliotek ju. Microsoft erbjuder nergradering till de som inte vill ha vista, så det är inget problem, kostar inget. De smyger dock med det. De vill ju att så många som möjligt ska köra med Vista.

Minne:

Det vill man ha i massor.

Min dator har två år på nackan nu och pallar snart inte trycket längre. Jag får byta upp mig helt enkelt. Men jag kör en LG LW65 2GHzmed 1.5gb ram och ett Frirewire MOTU 896HD. Har en extern disk på 500Gb (MyBook) där jag lägger sampligsbiblioteken. Spelar dock inte in på den. Jag får 3ms i latency på 256 sampels. Det funkar kanon fram tills man ska ladda in några guitar riggs, ett helt miloslav-bibliotek och fyra stormdrums kit... samt lite godtyckliga waves och bluetube-pluggar. Där går gränsen fick jag befara i helgen. Men nu blir det stationär dator i stället.

Någon som kan rekommendera en stationär dator 😛

Nu tänker jag inte skriva mer! för jag är mycket trött och det är läggdags för mig.

Hoppas det gav något.

lycka till!

ps. Mediacenter känns ju mycket overkill! Vad ska du med det till? lyssna på musik?

Intresant, har tittat på LG E500 serien, men deras Firewire will inte ge sig till kännas, det stpr inget tillverkarnamn om man kommar i enhetshanteraren och ringer man och frågar LG så skrattar dom. 😄

Vet du möjligen vilken tillverkare din LG maskin har?

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...