Jump to content
Annons

PC-pluggar till Mac?


GIGAN (oregistrerad)

Recommended Posts

GIGAN (oregistrerad)

Jag har bytt från pc till en ny imac. 🤪

det finns färre vst pluggar till mac och enligt imacens info ska det gå att dumpa över program med hjälp av ngn speciell kabel och ev annat program.

Men gäller det även vst plugins?

Eller går det att synca från cubase vst, I pc till logic och mac?

Jag kan för all del köra pc pluggarna som audio, men hoppas att kunna byta bort pc så snart som möjligt!

Snälla bepara mig spydiga idol-kommentarer!

Det är en enkel fråga, vill ni leka kirsti, eller breitzholz, eller va fan han heter, gör det ngn annanstans. 🙂

Mvh

gigan

Redigerat av Olsberg
Tog bort konsekvent versal-läge (stora bokstäver)
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
GIGAN (oregistrerad)
Det finns program som gör det möjligt att köra VST-pluggar i Garageband eller Logic (AU) men det kan endast köra Mac VST-pluggar. Fxpansion

Det finns dock rätt många AU-pluggar som är bra. Du kanske kan lista de du saknar mest? Vi kanske kan ge dig förslag?

Tack för ditt svar, jag är väldigt vilse i macvärlden

Behövs det särskilda pluggar för logic, eller funkar de vst som är för mac till alla mac DOWS? Jag behöver annars Pianon, el och akustiska, basar, stråkar, mm

Vad kostar Fxpansion?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK.

Tycker nog att detta är saker du kan ta reda på enkelt själv då jag gav dig länken till Fxpansions hemsida. Där finns det en "Purchase"-länk som nog ger dig en ledtråd av vad det kostar.

Vill inte låta dryg....Därför tänkte jag berätta om lite om AU och VST.

VST och AU är i grund och botten samma sak. Ett format för pluggar och instrument. VST är skapat av Steinberg som bl a gör Cubase. För att använda en VST-plugg så måste den vara gjorde för din dator och operativ. T ex VST för Mac eller VST för Windows. Då Apple nyligen gått över till Intel-processorn i sina macar så adderas ytterliggare en dimension då de flesta VST-pluggar för Mac inte kan köras på dessa nya datorer. De måste iså fall vara Intel-anpassade (sk Universal).

AU (står för Audio Unit) är Apples bidrag till det hela. Dessa pluggar kan du köra i Logic och Garageband men samma gäller där. Bör vara Intel-anpassad för din del.

Sen finns det ju även RTAS och TDM med det är Pro Tools plugga. RTAS funkar med LE och M-powered systemen medan TDM är för deras HD-system.

Jag vet,mycket att hålla reda på. Men det finns inbyggt i Logic och Garageband allt du frågar efter. Sen är det kanske inte samma grunkor du är van vid, men det finns där. Du har ju heller inte gett sken av vilken kvalitet du eftersträvar i ljuden....

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)

OK.

Tycker nog att detta är saker du kan ta reda på enkelt själv då jag gav dig länken till Fxpansions hemsida. Där finns det en "Purchase"-länk som nog ger dig en ledtråd av vad det kostar.

Vill inte låta dryg....Därför tänkte jag berätta om lite om AU och VST.

VST och AU är i grund och botten samma sak. Ett format för pluggar och instrument. VST är skapat av Steinberg som bl a gör Cubase. För att använda en VST-plugg så måste den vara gjorde för din dator och operativ. T ex VST för Mac eller VST för Windows. Då Apple nyligen gått över till Intel-processorn i sina macar så adderas ytterliggare en dimension då de flesta VST-pluggar för Mac inte kan köras på dessa nya datorer. De måste iså fall vara Intel-anpassade (sk Universal).

AU (står för Audio Unit) är Apples bidrag till det hela. Dessa pluggar kan du köra i Logic och Garageband men samma gäller där. Bör vara Intel-anpassad för din del.

Sen finns det ju även RTAS och TDM med det är Pro Tools plugga. RTAS funkar med LE och M-powered systemen medan TDM är för deras HD-system.

Jag vet,mycket att hålla reda på. Men det finns inbyggt i Logic och Garageband allt du frågar efter. Sen är det kanske inte samma grunkor du är van vid, men det finns där. Du har ju heller inte gett sken av vilken kvalitet du eftersträvar i ljuden....

Tack igen Engineer.

Det är mycket att hålla reda på! Och när jag känner att jag inte fattar så blir jag sné på mig själv och tycker att jag är dum i huvet, därför gick jag inte vidare med länken till F-Xpansions, vilket jag borde gjort.

Jag ska kolla upp vad det är för processor i denna, men jag antar att det är Intel, då den är spritt ny. Jag vill ha studiokvalitet på ljuden och jag ska undersöka vidare vad som går att göra med hjälp av Fxpansions mm.

TAck så länge!

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...