Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejhej.

Jag såg denna video och blev imponerad av låten som börjar 1:30 in i den. Jag skulle mycket gärna vilja lära mig spela sådan funk. Dock så har jag googlat efter funklektioner till gitarr men har bara hittat ytterst lite.

Jag kan redan grunderna i det, Dvs att rytmhanden ska upp och ner konstant och jag vet några vanliga ackord (9 maj9 osv...) men det är svårt komma igång praktist. Jag tänkte att jag kunde lära mig spela några existerande låtar av detta slag innan jag försöker göra eget, men problemet är att jag inte känner till någon sådan musik.

Så om du har tips på denna spelstil eller musik åt detta håll så hojta gärna till!

MVH Tobias.

Edit: Men så klantigt, jaa jag glömde länken. =)

http://www.youtube.com/watch?v=PA442Cqzaxk

Redigerat av zagabar
Annons
Postat

Och så... det gamla vanliga men ack så tråkiga svaret. Öva, öva, öva. Lyssna på musik i den stilen du vill uppnå och spela med, testa att spela själv, skapa, ha kul och var kreativ. Testa gränserna. Hur gör dom? Kan du göra likadant? Kan du ta det ett steg längre? Kan du sätta din personliga prägel på det? Lek, öva, testa och öva lite till. Lycka till!

Postat
några tips på musik och spelstil:

-James Brown.

-Parliament. / George Clinton

-Red hot chili peppers.

James Brown och Parliament var inte riktigt samma stil som på videon. Den på Videon var mycket mer fartfylld och frän medans de andra var mer laidback chill men tack i alla fall. =)

RHCP är dock mer åt det fartfyllda hållet men det måste väl finnas fler artister?😱

Och så... det gamla vanliga men ack så tråkiga svaret. Öva, öva, öva. Lyssna på musik i den stilen du vill uppnå och spela med, testa att spela själv, skapa, ha kul och var kreativ. Testa gränserna. Hur gör dom? Kan du göra likadant? Kan du ta det ett steg längre? Kan du sätta din personliga prägel på det? Lek, öva, testa och öva lite till. Lycka till!
Som sagt; sätt på en platta med den musik du vill lära dig, spela till, behåll det som är bra skippa resten. Om och om igen.

Joo jag vet att öva är enda sättet att nå resultat i slutändan men om man ska spela till en musik man vill lära sig så måste man veta vad det är för musik. Den stilen som är på videon har jag nästan bara hört där så då är det lite svårt att hitta mer men tack.

Postat

Stanley Clarke är en ruskigt duktig bassist. Han har gjort nåt/några solo-album, men varit med mycket på andras skivor, t.ex. haft ganska mycket samarbete med George Duke, så du kan söka på honom oxå. Det kan vara allt från soul, funk till jazz. Har hört bas-solon av honom som går så snabbt att man tror det knappt... 🙁

Postat

Om du hittar något med Paulo Mendonca så lyssna på det... lite tuffare funk åt det hållet på videon du refererade till. Letade på youtube men det verkar inte finnas något med honom där men jag tror han har släppt tre album. (Ja... de var bra, i min smak i alla fall men han slog nog aldrig riktigt igenom).

Postat

"Tower of power" är mer som den musiken i videon!

Men att kolla in james braown är ingen dum idé. Statiskt är grejen.Börja med att lära dig Brown låtar det är extremt noggrant med timingen även om de spelar likadant genom en 5 min låt . Prova det är nästan omöjligt att klara det utan miss! Sen när man klarar svänget kan man kanske prova på Prince alá 80tal eller Tower of Power.

Bra svängigt funkspel är fan svårare än att spela yngve licks!

Postat

Grundkurs i bas...

I den här

kan du lära dig att spela bas...

det är lätt att ta ut låten eftersom det inte är några andra instrument med... 🙁

Postat

Oj vad många svar! Tack för dem alla. =)

Egentligen var det gitarr jag var ute efter, men jag spelar bas också så att det gör inget. 🙁

Postat

Egentligen var det gitarr jag var ute efter, men jag spelar bas också så att det gör inget. 😉

LOL! 🙁

Postat

Egentligen var det gitarr jag var ute efter, men jag spelar bas också så att det gör inget. 😆

hmm... har avsett gitarr hela tiden iofs 🙂

Postat
några tips på musik och spelstil:

-James Brown.

-Parliament. / George Clinton

-Red hot chili peppers.

James Brown och Parliament var inte riktigt samma stil som på videon. Den på Videon var mycket mer fartfylld och frän medans de andra var mer laidback chill men tack i alla fall. =)

RHCP är dock mer åt det fartfyllda hållet men det måste väl finnas fler artister?🙂

rytmerna och riffen finns där. Sätter du Brown och Parliament-riffen så är det bara att mixa dem efter eget öra och öka farten.

Två tips till då att lyssna efter funkgitarrtrix (inte klockrent likt videon, men samma där, riffen och ryttmerna finns där):

-Living Colour.

-Infectious Grooves.

www.allmusic.com är en bra källa att söka på band/artister och lyssna på ljudklipp. Inga bra tips på nät-lektioner, men kolla på fenders och gibsons hemsidor, tror det kan finnas några funklektioner (med ljudklipp) där.

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Om du är intresserad av att lära dig spela funk så finns det en gitarrbok med Ross Bolton som heter "Funk guitar - The essential guide".

Har själv spelat lite från denna bok och man lär sig grunderna och inser hur svårt det egentligen är att vara tajt, få det att svänga med en simpel figurer under en längre tid.

Finns grymt mycket funkigt inom soul och lite varstanns just renodlat funk är nog rätt svårt att hitta men värt att kolla upp är några av dessa band.

Blacknuss

Brand new heavies

Jamiroquai

Stevie wonder

Earth wind & fire

Sly and the family stone

Jackson five

Michael Jackson (finns många singlestrings delar som är riktigt schyssta)

Nu vet jag inte från vilket håll du kommer från och har varit inriktad tidgare men många tycker ju om att spela lite hårdare musik så Extreme skulle kunna vara något att rekomendera då Nuno Bettencourt blandar in en hel del funkiga delar i deras hårdrock. Det finns ju egentligen hur mycket som helst det gäller bara att lyckas finna det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.