Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Jag börjar bli psykiskt sjuk av att sitta och kolla pÄ diverse musiksidor dÄ jag försöker hitta ett ljudkort. Jag lyckas aldrig förstÄ hur mÄnga ingÄngar det Àr. Usch, nu lÄter jag som en "tjurgubbe" dessutom, trots min lÄga Älder.

Men iaf, vad jag söker Àr ett ljudkort som samtidigt spelar in pÄ 16 separata kanaler, och Àven lÀgger sig som 16 separata kanaler i datorns sequenser. Spelar ingen roll om det Àr strömförsörjda kanaler eller ej. RÀcker med en midiingÄng. Jag vill helst att det ska vara firewire, men Àr öppen för annat oxÄ, sÄ lÀnge det inte Àr USB.

Vore sjyst om nÄgon vill ge mig lite tips, sÄ billigt sÄ möjligt!

Tack sÄ mycket.

Redigerat av Sython
Annons
Postat

Mackie, Yamaha och (för den prismedvetne) Phonic sÀljer mixerbord som "streamar" 16 eller fler kanaler till datorn

via firewire. Kolla t.ex. in 4sound, de sÀljer allihopa.

Interface med 16 analoga ingÄngar Àr desto mer sÀllsynta, MOTU har kanske nÄt.

DÀremot kan du köpa ett Presonus Firestudio, samt deras Ättakanaliga omvandlare med ADAT-anslutning.

Andra förslag; tvÄ stycken M-audio Delta 1010, de funkar fint tillsammans. 16 in och ut med tvÄ.

Ett M-audio (Äterigen) Firewire 1814 med en extra Ättanalig mickförstÀrkare/AD-omvandlare med ADAT-anslutning.

Och sÄ vidare.

Listan pÄ Ättakanaliga interface kan göras Ànnu lÀngre; men de mÄste i samtliga fall kompletteras med en extra

mickförstÀrkare/AD-omvandlare. Ytterligare exempel:

RME Fireface 800 (eller möjligtvis 400)

Digidesign Digi 003

TvÄ Presonus Firepod

EMU 1820(m) (gammalt, men finns en del begagnade)

Postat (redigerat)

Mixerbord tar sÄ stor plats i hemstudion, sÄ det Àr smidigare att köra allt direkt till ljudkortet, tycker jag...

Det finns ju ett gÀng FW-interface som har 8 eller fler in- och utgÄngar - och har möjlighet att koppla till en extern omvandlare pÄ ADAT-portarna, sÄ att du fÄr 8 extra.

NÄgra Exempel:

RME Fireface 400 och 800

MOTU 8pre, Traveler, 828mk2 och 896HD

Omvandlare med ADAT I/O finns i de flesta prislÀgen, sÄ att man kan anpassa det efter plÄnbok eller smak.

Redigerat av Claes
Postat
Mixerbord tar sÄ stor plats i hemstudion, sÄ det Àr smidigare att köra allt direkt till ljudkortet, tycker jag...

Det finns ju ett gÀng FW-interface som har 8 eller fler in- och utgÄngar - och har möjlighet att koppla till en extern omvandlare pÄ ADAT-portarna, sÄ att du fÄr 8 extra.

NÄgra Exempel:

RME Fireface 400 och 800

Omvandlare med ADAT I/O finns i de flesta prislÀgen, sÄ att man kan anpassa det efter plÄnbok eller smak.

Tack sÄ mycket för hjÀlpen.

Hmm, förstÄr mig inte ritkigt pÄ det dÀr med adat I/O osv. Det Àr alltsÄ ett ljudkort med 8 ingÄngar frÄn början, sen lÀgger man till nÄgon pryl och fÄr mer? Och alltsÄ kan spela in tex 16 separata kanaler i datorn? Coolt i sÄ fall!

Postat

NÄgra Exempel:

RME Fireface 400 och 800

Tack sÄ mycket för hjÀlpen.

Hmm, förstÄr mig inte ritkigt pÄ det dÀr med adat I/O osv. Det Àr alltsÄ ett ljudkort med 8 ingÄngar frÄn början, sen lÀgger man till nÄgon pryl och fÄr mer? Och alltsÄ kan spela in tex 16 separata kanaler i datorn? Coolt i sÄ fall!

Det Ă€r exakt sĂ„ det fungerar. 😄

Postat (redigerat)

Ett profsigare alternativ skulle kunna vara Lynx Aurora 16, den har 16 AD/DA och sedan nÄgon mÄnad ett Firewireinstickskort som option.. Annars funkar deras 16Kanals AESkort över DB25kontakt utmÀrkt om man har en ledig PCIplats! Det enda negativa Àr att Lynx mjukvara Àr ganska rÄddig om man jÀmför med RMEs Totalmix!

Bla. SR anvÀnder Lynx produkter sÄ dom tÄl en hel del stryk ochj lÄter jÀkligt bra!

/ptr

Redigerat av ptr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.