Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har funderat på en sak, man läser ju ändå ganska ofta om mixare som använder limiter på trumbussen, tidigare har jag mest läst det om mina favoritproducenter som ändå gammaldags tekniker pissar på mycket på grund av att de kompresserar så hutlöst, men idag läste jag om en högt ansedd storfräsare som gjorde det, och då kom jag undra hur fan en limiter kan vara limiter utan att förstöra transienter, eller gör de det tekniskt sätt, men är gjorda så att det inte ska höras ?

Annons
Postat

En limiter är ju en kompressor med hög ratio. De gamla uvarna som kör limiter på trumbussen kör knappast en Waves L2 utan nån skön analog sak och dessa limiterar inte riktigt lika. Just därför kallas många av de digitala limiters som finns just brickwall limiters då de verkligen inte släpper nån signal över satt threshold medan en analog dito komprimerar med ration 10:1 eller 20:1. Detta blir i slutändan en väsentlig skillnad.

Att sätta en limiter på trumbussen kan ge ett riktigt stöddigt sound framför allt om man låter den jobba på topparna (dvs inte jobba hela tiden) och jobba lite med attack och releasetiderna så det smäller ordentligt. Inget man kanske i första hand provar på ett jazz-set.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.