Jump to content
Annons

Hjälp med MIDI-inspelning sökes!


Yoshi3000 (oregistrerad)

Recommended Posts

Yoshi3000 (oregistrerad)

Jag undrar hur jag ska kunna spela in saker jag spelar från mitt MIDI-keyboard till Cubase SX3.

Jag spelar, det är nån mätare som fylls på och sjunker när jag trycker och släpper tangenterna, men det låter inget och det syns inte att nåt blir inspelat heller... Snälla hjälp.

Jag är ny med sånt där... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar hur jag ska kunna spela in saker jag spelar från mitt MIDI-keyboard till Cubase SX3.

Jag spelar, det är nån mätare som fylls på och sjunker när jag trycker och släpper tangenterna, men det låter inget och det syns inte att nåt blir inspelat heller... Snälla hjälp.

Jag är ny med sånt där... 😆

Till att börja med måste du få ljud överhuvudtaget. Inställningar på ljudkort etc hittar du i Devices -> Device Setup.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tufft att satsa på SX3 när du är "ny med sånt där". Stäng webbläsaren och öppna Operation Manual.pdf

Det finns ett kapitel som visar hur du ställer in MIDI output.

Jag hoppas att du har ett instrument (hård- eller mjukvara) att spela upp dina midi-kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa en midi-kanal. Välj något instrument på "midi out" (antingen datorns onboard-synt eller något vst-instrument, de senare laddas in via "vst instruments" under "devices". Sen får du nog "rita upp" ett tomt midi-spår (högerklicka och välja markör 8 och rita). Sen är det nog bara att trycka på "rec".

www.majken.se hade en väldigt bra SX-tutorial förrut, men verkar ha tagit bort en hel del kapitel?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...