Jump to content
Annons

Portastudio ihop med PT LE


svante

Recommended Posts

😆 Hej goa vänner. Hoppas någon orkar läsa igenom mitt lilla problem och kanske kan hjälpa mig.

Jag SKULLE kunna leta järnet på nätet och kanske hitta ett färdigformulerat svar på denna fråga. Men, jag arbetar som en gnu dessa dagar(är lärare) kring terminstart och hinner inte. Därför ställer jag en så här pass "basic" fråga här och hoppas att någon vänlig virtuos inom ämnet skulle kunna hjälpa mig!

Jag har införskaffat en MBOX PRO med PT LE och det fungerar så ljuveligt så. Jag tog mig en funderare på vad jag skulle göra mig av min gamla portastudio, en YAMAHA AW16G. När jag ögnar igenom dess manual så ser jag att man ska kunna använda portan som en "remote control". Både fader-reglar och transport knappar på portan ska kunna styra PT LE. Okej, riktigt kul.....men;

Det visar sig att det inte finns någon presets på portan till PT på windows utan bara till mac. Men visst ska jag på någe vis kunna programmera/lära PT att dansa efter min pipa, alltså få PT att bli styrd av min PORTA. Någon som vet hur??

Puss och kram på förhand 😆

lp&u

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det går!

Hade en AW16G som styrde mitt Cubase och det var gött att bara kunna trycka play etc på portan¨så startade allt.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag hade inställt (om jag sett det framför mig så kanske jag hade kommit på det), men vet att det tog några dar innan jag kom på hur!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag har bara kört det med en jättegammal version av Cubase 2.1 eller nåt sånt. Fast då styrde Aw4416 bara start och stopp. Om jag kommer ihåg rätt så måste din AW4416 stå som MTC master och ställa in din sequenser på 30 fps, så var det för mig iallafall. Men jag har inte använt den på 1-2 år och sålde den för ett halvår sen. De har ju tyvärr lagt ner www.aw4416.com men googla lite så hittar du till exemple aw4416:s forum, där borde det ju finnas lite hjälp att få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kommer ihåg rätt så måste din AW4416 stå som MTC master och ställa in din sequenser på 30 fps, så var det för mig iallafall.

Känner igen detta så det stämmer nog, Cubaset jag använde då var VST 5.1 och skillnaden på 5.0 och 5.1 var endast att 5.1 tillät att bli styrd eller styra extern utrustning och det fanns även nåt färdigt schema i programmet som man kunde välja tex Yamaha.

Nu är 5.1 ett så pass gammalt program så PT borde vara hästlängder förbi den teknologin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

I tidigare versioner av ProTools använde man CS-10 device för att synca AW4416.

Kolla in detta + länken nedan

Legacy MIDI Controllers - Pro Tools 7

The following control surfaces were not tested with Pro Tools 7, and therefore are not officially supported. The Pro Tools HD and LE version 7.x CDs contain an "Unsupported Software" folder with the following control surface personality files:

JL Cooper CS-10™ MIDI series

JL Cooper MCS 3000 series MCS-Panner™ (not available for Pro Tools 7.2.1 and higher releases for Mac OS X)

Peavey PC-1600™

To use these files, download and place the personality file for your MIDI Controller in the following location:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...amp;itemid=4796

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...