Jump to content
Annons

Vilka element är att rekommendera i 4x12a?


norak

Recommended Posts

Jag är lite på jakt efter ett sjysst gitarrljud. Det ska vara riktigt klassiskt "metal" alltså typ, metallica på black album, hammerfall, helloween, edguy etc. Kanske lite hårdare till och med, the haunted motsv.

Idag har jag en Laney TF700, rätt hyfsad apparat med en 4x12" vinklad låda. Den låter väldigt mörkt och mycket 90-tals döds men jag börjar tröttna på det och vill ha lite mer surrigt elakt metalljud.

Hur ska man då tänka, vilket spelar störst roll; låda eller topp? Och hur mycket kan jag vinna på att bara byta topp/låda. Och om man kollat runt bland stärkarcombos, vilka element låter bra? Har förstått att celestion vintage 30 elementen är populära i metalriggar överlag. Men finns det alternativ? Jag har tänkt mig ett tak på kanske 10 lökar för låda 4x12 plus topp.

Det finns säkert några som har järnkoll på det här med stärkare =)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är lite på jakt efter ett sjysst gitarrljud. Det ska vara riktigt klassiskt "metal" alltså typ, metallica på black album, hammerfall, helloween, edguy etc. Kanske lite hårdare till och med, the haunted motsv.

Idag har jag en Laney TF700, rätt hyfsad apparat med en 4x12" vinklad låda. Den låter väldigt mörkt och mycket 90-tals döds men jag börjar tröttna på det och vill ha lite mer surrigt elakt metalljud.

Hur ska man då tänka, vilket spelar störst roll; låda eller topp? Och hur mycket kan jag vinna på att bara byta topp/låda. Och om man kollat runt bland stärkarcombos, vilka element låter bra? Har förstått att celestion vintage 30 elementen är populära i metalriggar överlag. Men finns det alternativ? Jag har tänkt mig ett tak på kanske 10 lökar för låda 4x12 plus topp.

Det finns säkert några som har järnkoll på det här med stärkare =)

Mvh

Jag gillar V30.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar definitivt en stor sluten låda med Celestion V30 element i. Den bästa lådan jag nånsin provat är Oranges standard fyrtolva, sjukt stor, otymplig och rätt dyr men fantastiskt välljudande. Varm och kraftfull.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Celestion Vintage 30 ska du ha.

Den funkar till allt dessutom. Men till rock-hårdrock-metal tycker jag den är perfekt.

Vad som spelar störst roll för att få ett bra gitarrljud??

Topp utan tvekan. Såvida högtalaren inte kommer från Biltema och är trasig.

Trodde du bara undrade om element. Du verkar lite vilsen om jag får säga så, topp spelar ju också stor roll, eller större roll =)

Vill du ha Metallica-ljud (t ex Black Album) så ska du ha en MESA Boogie. Men de är dyra. Eller, det är de flesta metalstärkarna som låter bra.

ENGL är också jävligt bra, kolla in deras toppar. Savage 120, du blir nog helt såld på den.

Framus gör också bra metaltoppar, även Hughes & Kettner.

Annars har ju Peavey prisvärda grejer, som i en dels öron låter bäst av allt (inte i mina hehe).

Marshall gillar jag inte men de är ju klassiska till hårdrock.

Du sa att du hade nån Laney? En del föredrar ju Laney också. De har toppar som funkar till metal, du skulle nog lätt kunna ratta in det ljud du vill ha på en sån. De är betydligt billigare och kanske är smartast åt dig just nu.

MEN, prova och jämför själv! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh.

Ja, jag kanske verkar lite vilsen... men det blir lätt så att man ställer fler frågetecken framför sig än man tänkt från början när man väl lägger upp en lite tråd. Just för att få med alla de där extra tipsen =)

Det var lite som jag misstänkte med CV30 elementen i alla fall. Det var ju bra. Ska kolla upp det.

Min laney är lite grumlig, inte så vass och, vad ska man kalla det; lite för lite "bisvärm" i ljudet. Alltså, lite skönt fräs =) Det tycker jag saknas.

Jag lirar på en JCM900 i replokalen på skolan, den är underbar och det är en Marshall 4x12 låda till, kanske är det just CV30 i den. Den har "fräset" samtidigt som man får fet bottem och mellanregister-driv. (många egna ord nu).

Något som låter som den fast lite billigare kanske?

Tack för alla bra tips.

Ska leta vidare.

So Long.

Mvh

Redigerat av norak
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Hmm Ok!

Jag förstår precis vad du menar när du beskriver sådär. Jag gillar också "fräs" i disten. Det ska inte skräna eller låta "bisvärm" 😕

Kolla in Marshall-toppar då. Annars skulle du knappast bli besviken på ENGL, då de har mycket fint metalfräs i disten. Men ENGL är kanske lite overkill, eller dyrt för dig just nu.

Ta och lyssna på lite ljudklipp på nätet annars.

MESA skulle du också gilla 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man låta som alla andra?

Men vill man nu låta som 90% av jordens gitarrister så duger inget annat än: http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rec..._rectifier.html

Link to comment
Dela på andra sajter

För risken att låta ännu mer som alla andra så tycker jag att Greenbacks är bra!

Inget större fel på V30 ,har dom själv men att micka upp en greenback i studion låter bättre i mina öron när det ska vara lite skitigt till mycket skitigt ljud.

Ljudet sitter ihop bra i dem!

V30 blir lite fula i toppen men låter kanon rakt ut ur stärkaren. Ska sägas att det ibland är schyst med den fula toppen på inspelningar, om det passar in!

Jensen högtalarna är grymma (speciellt alnico Jensen) när det ska vara rent till sprucket ljud från en Fender stärk!

Tycker det är olika till typ av låt!

Man får helt enkelt testa sig fram vad man gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda för sjutton gubbar! 2 st V30 (eller G12T75) och 2 st Greenback låter svinbra! V30 (eller G12T75) är nästan ett måste men de två övriga behöver inte vara Celestion.

Eminence t.ex gör bra högtalare. Jag brukar blanda upp ett vasst, sprättigt V30 element med ett mer scoopat Eminence legend och de kompletterar varandra riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm..

Helt klart verkar det värt att satsa på några CV30 element. Möjligen greenback då. Men CV30 verkar ju dominera. Har väl inte täknt byta element i någon låda, eller bygga en egen, så något färdigt får det bli.

Apropå att låta som alla andra så tycker jag att bästa sätta att lära sig på är att härma och utveckla vidare. Som sagts tidigare så beror det mycket på hur man spelar, mickplacering osv hur det låter. Jag vill bara veta att jag får potential i min stärkare. 😉

tack för bra svar.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

ta med din top till musik affären och testa olika högtalare så du hör hur det låter.

frågade en polare för nån vecka sedan hur Laney stärkarna var och han berättade att hans polare hade en som lät sådär men när de testat den med en marshall låda hade det låtit mycket bättre så det verkar vara en bra idé att testa en ny låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tipsa om denna, ett billigt sätt att köpa Celestion V30 - element.

Jag tycker det verkar så billigt att det måste vara nån hake...

Nån som testat?

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g412a_vintage.htm

Den finns även i 2x12.

Själv har jag tänkt testa/köpa den tillsammans med Orange Tiny Terror.

Det kan ju hända att lådan iallafall kan va ett sjysst alternativ.

/Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tipsa om denna, ett billigt sätt att köpa Celestion V30 - element.

Jag tycker det verkar så billigt att det måste vara nån hake...

Nån som testat?

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g412a_vintage.htm

Den finns även i 2x12.

Själv har jag tänkt testa/köpa den tillsammans med Orange Tiny Terror.

Det kan ju hända att lådan iallafall kan va ett sjysst alternativ.

/Robert

Ja det är faktiskt helt galet billigt.

Jag pröjsade 1000st för mina v30.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tipsa om denna, ett billigt sätt att köpa Celestion V30 - element.

Jag tycker det verkar så billigt att det måste vara nån hake...

Nån som testat?

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g412a_vintage.htm

Den finns även i 2x12.

Själv har jag tänkt testa/köpa den tillsammans med Orange Tiny Terror.

Det kan ju hända att lådan iallafall kan va ett sjysst alternativ.

/Robert

Ser ju faktiskt riktigt billigt ut. Är inte Harley Benton Thomanns egna märke förresten eller har jag missuppfattat det hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det stämmer...

Jag köpte en sån 4x12a inför vår senaste skivinspelning och jag är jävligt nöjd med den.. Låter kalas, och gav stärkaren ett riktigt ansiktslyft.. (Körde på en laney-låda innan, vet ej vilken).

Borta hos Andy Sneap läste jag att Harley Bention-lådorna tillverkas av Framus, och är alltså mer eller mindre precis samma låda fast med fulare logga och halva priset. Värt att tänkas på 😛

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
creel (oregistrerad)
Ser att det finns både vinklade och raka, gör det någon ljudskillnad eller är det bara för design/någon annan konstig anledning?

Verkar ju vara ett klipp i övrigt!

Mvh

Ja, den raka har större volym = mörkare ljud, mer botten. Den vinklade låter inte så kul för lådan är redan väldigt liten (ljust ljud).

Av Harley Benton-lådorna skulle jag inte rekommendera den vinklade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den raka har större volym = mörkare ljud, mer botten. Den vinklade låter inte så kul för lådan är redan väldigt liten (ljust ljud).

Av Harley Benton-lådorna skulle jag inte rekommendera den vinklade...

Jag och polarna testade det där förut och ställde i sär marshalllådorna på golvet, en rak och en vinklad. Fan vilket mycket mer tryck det var i den raka! Sen köpte polaren en dubbelstack av nåt annnat svindyrt märke, det blev exakt samma fenomen. Tre olika märken har vi konstaterat låter bättre genom den raka lådan. Jag tror att eftersom de övre elementen i den vinklade lådan har lite mindre luft bakom sig så jobbar elementen aningen olika. Skulle jag få för mig att spela på dubbla fyrtolvlådor skulle jag absolut skaffa två raka, aldrig en vinklad.

Sätter man toppen i mitten på golvet och bär iväg lådorna så långt högtalarkablarna når hör man hur stor skillnad det är. De låter bättre på låg volym med.

Thomann har börjat med ljudprov på lite allt möjligt: Köp den raka lådan!

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g412s_vintage.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ditt grundljud sitter i toppen. Gillar du grundljudet men känner att något fattas, kan det vara dags att titta på en ny låda/nya element.

V30 och Greenbacks slår aldrig fel. Peaveys egna Sheffield-element sägs vara en elak tvilling till Greenbacks, kan vara värt att kika på. Har även hört mycket trevligt om Eminence Legends.

Harley Benton gör grymt bra lådor för sitt pris. Jag kan hålla med om att dom inte riktigt kommer upp i samma klass som Orange- eller Mesalådor, men prisskillnaden är verkligen inte berättigad. Men är man noggrann och pengar inte är något problem, så tycker jag du ska kolla Mesa/Boogie och Orange. Vader verkar också vara ett ruskigt bra märke, men tror inte dom har någon återförsäljare i Europa längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...