Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har börjat ta sånglektioner men vill inte störa grannarna när jag tränar. Bor i en lägenhet med grannar ovan, under och på siforna. Jag har ett hörn i vardags rummet på ca 2kvadrat jag skulle kunna dedikera till detta. Ska även investera i ett stående mikrofonstativ plus mick senare för inspelningar.

Har tittat runt lite bland tidigare trådar i forummet och tänkte testa att göra nått i denna stil.

Skyddsplast eller annat(gummi?)för att skydda golvet - tar gärna emot tips här

Lecaplattor plus en plywoodskiva ca 2kvadrat plus tjock matta som flytande golv stående på skyddsmaterialet?

4 väggar av plywood eller gips med lämpligt ljudabsorberande material - kom gärna med förslag!

Finns det färdigbyggda skivor med luftspalt vore det kanon.

Min idé är att fästa skruvar men jämna mellan rum på plywoodskivan så att de sticker ut ca 5 cm och sedan hänga den ljudabsorbernade materialt på skruvhuvudena?

Om man kopplar ihop plywood/gipsväggarna med ett trågtgående gångjärn som kan de stå av sig själva på golvet? Dels kan man gå in i båset och stänge om man monterar handtag och dels kan man man även vika ihop det hela i någon mån?

Fyll i hörnskarvarna med lämpligt ljudabsorberande material?

Hur ska man göra med takdelen? Lägga på en maddras?

Vad tror ni om denna konstruktion? Skulle det funka för lite skrik, sång och gap på dagtid?

Hälsningar Stefan

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Jösses...

hör du själv grannarna någonsin?

Postat
Jösses...

hör du själv grannarna någonsin?

Jodå... jag hör grannarna också. Kan inte träna skalor utan att de bankar i taket, eller de från sidan. De verkar ha mer förståelse när jag faktiskt sjunger, men när det görs olika knäppa övningar blir de irriterade och bankar lite. Jag har pratat med dem, och de tycker att de störs av sången.

Har därför inte kunna ta i med kraft någon gång utan får hålla igen vilket inte hjälper träningen.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jahaa... då förstår jag. Besvärligt. Själv bor jag i en gammal stenkåk där samtliga väggar inne i lägenheten mellan rummen och även gentemot grannarna både åt vänster och höger är 65 cm breda. Grannarna under mig har jag inte hört på 5 år. De där ovanför kan jag bara höra om de går omkring/hoppar på golvet och då främst i kök och hall, eftersom dessa utrymmen har andra golv/tak. Så rådet blir: flytta.

Skämt åsido. Om grannarna hör när du sjunger, vilket helsike har du då inte om du skulle spela keyboard, elgitarr, akustisk gitarr, blåsinstrument, piano eller stereo/se en film i hembio? För allt detta borde ju rimligen låta mer, decibelmässigt.

Madrass i taket kan nog vara bra, för många tänker bara golv, golv, golv och glömmer av ljudet uppåt. Annars finns det ju särskilda innertak man kan köpa för detta vad jag förstår. Du vill väl att det ska se snyggt ut också...

Hoppas någon med mer kunskaper av detta och egen erfarenhet av dylika byggen kan svara dig omgående.

Hur högt sjunger du egentligen? Jag tror att jag ligger på 80 dB cirkus.

Måste vara jobbigt detta!

😄

crepes//:musik

Redigerat av musik
Postat

Jupp, men elgura lirar jag in i datorn och mixar ut det i mina trådlösa lurar. I min teori skulle jag kunna sitta i båset och både lira gura och sjunga. 😉

Men som sagt, alla som har gjort nått liknande kan väl höra av sig med tips. Har hittat alla grejer jag behöver p åBeijer, de har även nån form av ljuddämpande material som verkar hyfsat billigt. Tror att den lösningen jag beskrev ovan kan få grannarna att sluta bråka iaf och inte behöva kosta skjortan.

4 plywood skivor för väggarna 1,5x2 meter = 12m2, OSB-skiva 11x1200x2440 allround = 80kr/m2 = 960:-

Plus golvskiva modell tjockare 2x2 = 4m2 100:-/m2 = 400:-

Kan tänka mig att limma på äggkartonger på väggarna? nästan gratis!

5 leca block för golvyta 25 kr/st = 125:-

Gammal madrass kan jag nog hitta för golvet och taket. 0:-

Skyddsplast = gammal trasmatta 0:-

Totalt ca 1500:-

FAN är jag helt ute och cyklar men den här lösningen!!??

Postat

För det första måste du vara gapigare än min bror, vilket inte vill säga lite, och för det andra är dina grannar en hög idioter! 🙂

Men om vi skiter i det tills vidare och ägnar oss åt någon form av lösning på problemet istället. Jag har aldrig byggt något liknande men har fått ägna en del funderingar kring detta på grund av brorsan (den gapiga).

Det finns ett par parametrar som man måste ta hänsyn till: Hur mycket vill du dämpa? Tänker du verkligen bara sjunga? Klara du av att sjunga i ett ljuddött rum? (Vilket är fruktansvärt obehagligt och ansträngande för stämbanden om man inte är van vid det.) Hur stabil skall konstruktionen vara? Har du för vana att hoppa runt meedans du sjunger? Har du ordentligt med takhöjd?

I de flest fallen skulle det räcka med att bygga en låda med vanlig stenull som både dämpar och tar upp alla reflektioner. Bygg en bottenplatta av golvspånplattor som vilar på någon form av styvare skumgummi. Inte madrass för det sjunker ihop men kanske mindre bitar, 10x10cm, av liggunderlag. Hur många punkter som skall behövas får man helt enkelt prova men bottenplattan skall ge efter en aning när du kliver på den. Men inte tryckas ihop!

Sedan bygger man en regelstomme cc60, med 4x2", reglar som man sedan fyller med stenull och täcker med nägot bra tyg som gör att fibrerna inte flyger omkring. (Gjorde mina hörnabsorbenter på ett liknande sett som du kan se i denna tråden Lightweight Absorber) Och sedan ett tak på motsvarande sätt. Det borde faktiskt ta bort det mesta som grannarna kan höra.

Men om grannarna är riktigt kinkiga och ni har pappersväggar så kan man fortsätta med att sätta gipsplattor på utsidan av regelstommen. I värsta fall så klappar man dit två lager på utsidan. Räckte inte det?

Dä får man göra en inre stomme också med cc60 och 2x2" reglar på vilka man skruvar fast ett lager gips till. (De yttre och inre reglarna får inte vidröra varanda utan skall vara saxade.) Nu går det banne mig inte att höra någon sång igenom de väggarna! Men golvet får man dessutom göra ytterligare ett lager med skum och golvspån alternativt golvgips. I taket hänger man ned det innersta lagret av gips med akustikprofiler. Och i detta läge skall man nog ha varit nere på närmaste byggskrot och köpt en lägehetsytterdörr med minst 35dB ljudklassning, som skall sättas som ingång i båset.

Klagar grannen fortfarande så är det dags att ringa hyresnämnden och be dem komma och göra ljudmätningar. För det finns inte en chans att grannen har så hög ljudnivå att klagomålet kommer att betecknas som rimligt och därmed kan han i fortsättning hålla käften. Om inte grannen är fastighetsägaren för då får du se dig om efter en ny bostad... 🙂

musik (oregistrerad)
Postat
Klagar grannen fortfarande så är det dags att ringa hyresnämnden och be dem komma och göra ljudmätningar. För det finns inte en chans att grannen har så hög ljudnivå att klagomålet kommer att betecknas som rimligt och därmed kan han i fortsättning hålla käften. Om inte grannen är fastighetsägaren för då får du se dig om efter en ny bostad... 🙂

Såhär tänkte jag redan INNAN eventuell tillbyggnad. Ljudet kan omöjligen komma upp i 60-65 dB hos grannen - har för mig att detta är gränsen, på OLÄMPLIGA tider...

:musik

pme (oregistrerad)
Postat
Klagar grannen fortfarande så är det dags att ringa hyresnämnden och be dem komma och göra ljudmätningar. För det finns inte en chans att grannen har så hög ljudnivå att klagomålet kommer att betecknas som rimligt och därmed kan han i fortsättning hålla käften. Om inte grannen är fastighetsägaren för då får du se dig om efter en ny bostad... 😄

Såhär tänkte jag redan INNAN eventuell tillbyggnad. Ljudet kan omöjligen komma upp i 60-65 dB hos grannen - har för mig att detta är gränsen, på OLÄMPLIGA tider...

:musik

30 dBA är gränsen för ljudnivå i sovrum i medel. Topnivån får ej överskrida 45 dBA. (Miljöbalken är reglerande lagar för detta)

Postat
Haha.. fan skulle jag bygga detta så kan man ju avlossa ett kanoskott utan anmärkning.... 😆 mycket bra tips tackar!!

Intressant ändå det här med rimlig ljudnivå... det kanske då räcker med några plywoodskivor med lämpligt material på insidan för att både få till ett litet lugnt hörn att ställa ståmicken och se till att nivån åtminstone inte blir högre än tolerant på dagtid?

Jag tänker mig typ tre väggar klädda med lämpligt material, ihoppsatta med gångjärn. Då kan man ställa konstruktionen upp mot ett hörn som inte vetter mot grannen och få till en hörna utan allt för mycket ekon för micken också? Plus att man kan vika ihop det? Eller måste man fixa till golvet och taket också? Om konstruktionen står på en tjockare matta och att man lägger en skärm/matta/skivka över så borde det ljudet som då ändå läcker ut inte vara starkt nog att räknas.

Vill som sagt bara få ner nivån så att grannarna inte bråkar, plus att kunna sjunga in saker utan allt för mycket eko. Inga proffssaker.

Tack för alla tips och tillrop hitills!!

Postat

Hur det blev!!

Man brukar säga att man ska göra det lätt för sig. Efter att ha funderat på detta med hur mycket man faktiskt kan låta själv så blev min lösning på problemet min klädgarderob. Hängde upp lite tyg på väggarna, rensade undan en hel hög med prytlar för att få in in stativet, micken, sladden. Gjorde ett hål där jag kan få ut sladdarna så dörren kan stängas. När jag ska spela in så ställer jag min bärbara laptop utanför dörren. Ställer in låten på repeat och går in och sjunger järnet ett par gånger tills rösten inte håller längre och sen går jag ut och klipper och klistrar lite med sången. Har pratat med grannen och de har inte hört flaska fastän jag har bett dem att lyssna efter. Ett plus är att sambon inte hör heller. Tyget som jag hänger framför dörren stoppar väldigt mycket.

Sensmoral

Bättre att gå i garderoben och gasta än att gasta om att komma ut ur garderoben.

Tack för alla tips

ha det allihopa...

Postat
Bättre att gå i garderoben och gasta än att gasta om att komma ut ur garderoben.

🙂

Se där! En enkel lösning som dessutom inte kostade något i utrymme och samtidigt gjorde att det blev städat i garderoben. Både du, grannen och sambon var nog riktigt glada efter den insatsen. Lycka till med inspelandet.

Postat

Dina grannar är möjligen dåliga. Men om du verkligen vill ta fram din klang så måste du ut ur din lägenhet. Gå ut i skogen och öva. Det gjorde jag och jag upptäkte att det krävdes mycket mer där än att stå i en studio.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.