Jump to content
Annons

Frekvens frÄga.


John89

Recommended Posts

Halloj! đŸ„°

Kollade pÄ en film gÀllande Mixing tekniker (Charles Dye - Mix it Like a Record) , och han berÀttade nÄgot om att man ska lÀgga vissa ljud i olika frekvenser och förklarade att man satt ljud "lÀngre bak /fram"...

Som ni ser vÀrkar det som om jag sjÀlv inte fattade vad producenten (Charls Dye) menade med detta men det var vÀldigt viktigt enligt honom.

Nu till sjĂ€lvaste frĂ„gan. Är det nĂ„gon som förstĂ„r sig pĂ„ detta med frekvenser i en mix till en lĂ„t, som kan förklara och berĂ€tta varför man gör sĂ„hĂ€r?

Dessutom skulle jag vilja veta hur man vet att det Àr rÀtt frekvens man ska vrida pÄ i EQ'n.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Högre frekvenser dÀmpas mer Àn lÄga nÀr de gÄr genom luften sÄ om man skÀr bort de högre sÄ kommer hjÀrnan att tolka det som att ljudkÀllan Àr lÀngra bort.

Annars har Studios mixologi ett bra avsnitt i Àmnet.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hej

jag har inte sett fimen, men jag tror jag har en aning om vad han menar. anledningen till att man mixar Àr ju att det ska lÄta bÀttre. om du tar t e x en bas, för det första mÄste du eq:a sÄ att just den lÄter bra. men sen mÄste du ocksÄ anpassa basen till annat inspelat, sÄ att inte basen och tio andra grejer ligger och kÀmpar om att höras inom ett visst frekvensomfÄng. dÄ lÄter det röv. man mÄste liksom slÀppa fram allting pÄ olika frekvenser typ. boostar du sÄng pÄ 3khz kan du t e x dra ner 3 k pÄ allt annat sÄ att sÄngen kommer fram lite extra. sen det hÀr med nÀrhet och fram och bak och sÄnt Àr ju alltid ganska abstrakt. det kan ju ha att göra med bara att höja/sÀnka, panorera, eller anvÀnda effekt typ reverb.

men nÀr det gÀller att hitta rÀtt frekvens handlar det bara om magkÀnslan

Redigerat av hugt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja just, jag skulle just skriva om att folk sÀger att vissa av mina ljud brÄkar om att höras.

hur trÀnar jag pÄ att höra sÄnt.. tydligen verkar det som om jag inte lÀrt mig det Àn..

Redigerat av John89
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja just, jag skulle just skriva om att folk sÀger att vissa av mina ljud brÄkar om att höras.

hur trÀnar jag pÄ att höra sÄnt.. tydligen verkar det som om jag inte lÀrt mig det Àn..

well, mixning handlar ju inte om att lÀra sej att göra nÄnting pÄ ett visst sÀtt. kanske mer att fÄ till det som man sjÀlv tycker lÄter bra. det enda man kan göra Àr att mixa tjugofem timmar om dan, och lyssna,lyssna,lyssna,lyssna...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Runt 2-3 kHz Àr örat som kÀnsligast - ljud med mycket information kring de frekvenserna kommer att uppfattas

tydligt, och dÀrför nÀra.

Hur rummet musiken vistas i verkar Àr en annan viktig faktor. Ett torrt ljud kÀnns oftast som nÀrmare Àn ett

med en viss mÀngd efterklang pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja just, jag skulle just skriva om att folk sÀger att vissa av mina ljud brÄkar om att höras.

hur trÀnar jag pÄ att höra sÄnt.. tydligen verkar det som om jag inte lÀrt mig det Àn..

Du kan separera ljuden genom att panorera ut dem lite till höger eller vÀnster - och genom att försöka lyssna in dig pÄ vilket omrÄde som Àr det vikigaste instrumentets mest betydelsefulla omrÄde. Det omrÄdet kan du försöka dra ner med eq pÄ de andra instrumenten som ligger i ungefÀr samma frekvensomrÄde.

Har du flera instrument som smetas ut över hela stereobilden (vanligt bland syntljud...), sÄ gör dem lite smalare med panoreringen av stereospÄret och flytta ut dem lite Ät ena eller andra hÄllet - och testa som sagt att separera dem med eq ocksÄ. Det Àr inte sÀkert att alla instrumenten kommer att lÄta skitbra vart för sig, men mixning handlar ju om att helheten ska bli bra. TÀnk ocksÄ pÄ att öronen inte orkar med fler Àn 1 eller 2 "feta" ljud, sÄ i vissa fall kan det vara smart att vÀlja lite "mesigare" ljud Àn den dÀr extremt flÀskiga bassynten samtidigt som 3 överfeta ljud som spelar slingor etc...

Honnörsord nÀr det gÀller mixning: "kill your darlings" och "less is more". Fundera lite pÄ det, sÄ kanske du kommer vidare lite lÀttare... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Slemklumpen i vardera örat tolkar ljuden Ät vÄr hjÀrna ganska praktiskt. Mixa i tre dimensioner. L-R Àr lÀttast med hjÀlp av panorering. I höjdled Àr det mest pÄtagligt i tonala balansen i form av bas-diskant. I djupled i form av efterklang, reverb. Men Àven i mix Àr allt inte svart eller vitt. Det kan hjÀlpa ordentligt att flytta gitarrslingan som spelar samtidigt med lead voxen 10% Ät ett hÄll men ÀndÄ kunna behÄlla fokus pÄ bÄda. I djupled varierar man ju hur lÄngt bak saker ska ligga, inte fram eller bak utan different shades of gray Àven hÀr.

Framför allt. NÀr du mixar, sitt inte och sola och skruva livet ur dig med varje enskilt ljud för dessa enskilda ljud som lÄter svinbra solade kommer inte ge en bra mix.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...