Jump to content
Annons

Inspelning av naturljud på riktigt


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har bestämt mig.

Jag ska skita i ansöka om förnyat tillstånd för att få använda naturljud i form av lejon och regn på den kommande skivan. Jag ska helt enkelt istället spela in dessa ljud själv, tänkte jag, istället för att använda krångliga ljudeffektskivor. Att mika upp här i rummet för att få med smattret på fönsterblecket och rutan är nog inte någon större svårighet. Det kommer säkert att låta mer som regn också, jämfört med den ljudeffektskiva som jag ursprungligen hämtat regnljud ifrån. Det lät mer som ett slags brusfilter, när jag tänker efter...

Men nu till frågan. Det andra ljudet är lejon - och om jag nu ska trilskas och envisas med att spela in just det - och jag tänkte spela in det live från en djurpark. Fråga: hur får jag lejonen att låta=ryta lite? När man väl tagit sig dit ligger de nog bara i timmar och lapar sol... Hur mikar jag bäst? Lutar åt min videokamera med separat löstagbar mik med mycket lång sladd (6 meter?).

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hoppa in i buren reta upp katten och gör motstånd... då får du nog ett lejon som ryter.....men iof.... hmm. Det kanske inte går för det blir svårt att hålla tyst själv när den attackerar! Tänkte inte på det.... glöm den idén 😮

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Djävligt bra förslag! 😮

Ska puffskyddet vara på då tycker du?!

Det måste väl vara helt beroende på hur bra mikrofonteknik lejonet har? Men det kanske du kan kolla i förväg med djuparksägaren.

Kolmårdens Djurpark, SE-618 92, Kolmården

Tel: 011-249000, Fax: 011-249040, info@kolmarden.com

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hyr en gammal Tarzan/Jonny Weismuller rulle och sampla eller spiffa (eller vad det heter?)

för som det står i den gamla visan ..

in the djungle, the mighty djungle the lion sleeps ...

Nej nej nej. Då kommer vi tillbaka till samma grej igen ju. Att jag måste söka tillstånd för att använda det ljudet. Producenträttigheterna.

Lejonet behöver jag dock inte be om lov.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Djävligt bra förslag! :rolleyes:

Ska puffskyddet vara på då tycker du?!

Det måste väl vara helt beroende på hur bra mikrofonteknik lejonet har? Men det kanske du kan kolla i förväg med djuparksägaren.

Kolmårdens Djurpark, SE-618 92, Kolmården

Tel: 011-249000, Fax: 011-249040, info@kolmarden.com

Tack, jag ska försöka med näraliggande Borås djurpark. Det var så längesedan jag var där. Men det kanske någon annan kommer ihåg på rak arm, hur de var inhägnade?

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

För den late (och olaglige) så funkar det kanske att micka upp eller direktkoppla ljudet från Animal planet eller annat lämpligt djurprogram på TV.

Massor med fina ljud där!! Vem kommer t.ex att leta upp lejonrytet 15.37 min in i 114e avsnittet av kattdjurens dagbok på Animal planet och påpeka ljudstöld??

Men naturligtvis är en egenhändigt gjord inspelning av "the real thing" tusen gånger häftigare!

Lycka till och spela gärna upp ett rejält lejonvrål här när du är klar,

bara du kommer helskinnad tillbaka från lejonburen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

En variant ytterligare har uppenbarat sig. Texten till låten har jag gjort, musiken har jag gjorts av mig & Brozzan. Men en kompis, medmusiker, som f.ö. varit med på gitarr på 3 andra låtar och skrivit texten till en 4:e låt, har tydligen varit på Safari i Afrika!!!!!!! Han har filmat en massa och OM han har fått med lejonljud på bandet kan vi ju använda det. Live och i dess rätta geografiska miljö dessutom. Inte illa i så fall. Får höra med honom imon!

Frågan: Ska det stå: Text: musik. Musik: musik, Brozzan och Kompis. Dvs. ska Kompisen stå med som en av oss som gjort musiken nu då...?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

En variant ytterligare har uppenbarat sig. Texten till låten har jag gjort, musiken har jag gjorts av mig & Brozzan. Men en kompis, medmusiker, som f.ö. varit med på gitarr på 3 andra låtar och skrivit texten till en 4:e låt, har tydligen varit på Safari i Afrika!!!!!!! Han har filmat en massa och OM han har fått med lejonljud på bandet kan vi ju använda det. Live och i dess rätta geografiska miljö dessutom. Inte illa i så fall. Får höra med honom imon!

Frågan: Ska det stå: Text: musik. Musik: musik, Brozzan och Kompis. Dvs. ska Kompisen stå med som en av oss som gjort musiken nu då...?

🥰

:musik

Här finns ju en hel del (som jag tolkar det) gratis ljud tex lejon osv.

http://freesound.iua.upf.edu

Släpps under "Creative Commons Sampling Plus License"

http://creativecommons.org/licenses/sampling+/1.0/

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant ytterligare har uppenbarat sig. Texten till låten har jag gjort, musiken har jag gjorts av mig & Brozzan. Men en kompis, medmusiker, som f.ö. varit med på gitarr på 3 andra låtar och skrivit texten till en 4:e låt, har tydligen varit på Safari i Afrika!!!!!!! Han har filmat en massa och OM han har fått med lejonljud på bandet kan vi ju använda det. Live och i dess rätta geografiska miljö dessutom. Inte illa i så fall. Får höra med honom imon!

Frågan: Ska det stå: Text: musik. Musik: musik, Brozzan och Kompis. Dvs. ska Kompisen stå med som en av oss som gjort musiken nu då...?

🥰

:musik

Skit i kompisen....

jag är mer orolig att lejonet ska komma med massa jurister och klaima STIMcash...

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tror nog att det bästa sättet att få dem att låta är att spela upp ljudet av andra lejon. Om du får lejonen att tro att det är

andra lejon i deras revir så blir det nog lite fart i alla fall på hanarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i denna stund glömt bort vart du tänkte spela in lejonen, men du borde ju prata med "ägarna" om dom kan hjälpa till ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är bara en idé, men borde man inte kunna sampla en katt? Det är ju i princip ett lejon, ett mindre...typ, eller? (Jaja men det är ett kattdjur eller hur?) :rolleyes:

Sampla och...pitcha ner kanske? Sen på med lite dist för att få till ett skönt skrikigt vrål? 🙂

Betydligt mycket säkrare än att klättra ner i en lejonhåla...och vad kan katten vilja ha för besväret?

En burk tonfisk? 9.90:- på ICA! 😉

Ta mig inte på fullt allvar nu...det var bara EN idé!

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min arbetskompis som är från Iran gick till Skansen med några släktingar. De kom fram till ett ställe där det fanns en åsna. Åsnan var lugn när folk var i närheten. Men när åsnan såg Iranierna komma så började han skrika och gapa som fan. Och de undrade varför åsnan betedde sig så. Han kunde väl inte vara rasist? Det visade sig att åsnan kom från deras hemtrakter och fick hemlängtan när han såg Iranierna 😄

Jag tror att det kan hjälpa om man klär ut sig till Tarzan och skriker ut ett djungelvrål så börjar väl lejonen reagera. Men då kanske elefanterna gör det också men då får du ju ett massivt trumpetljud till på köpet 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Min arbetskompis som är från Iran gick till Skansen med några släktingar. De kom fram till ett ställe där det fanns en åsna. Åsnan var lugn när folk var i närheten. Men när åsnan såg Iranierna komma så började han skrika och gapa som fan. Och de undrade varför åsnan betedde sig så. Han kunde väl inte vara rasist? Det visade sig att åsnan kom från deras hemtrakter och fick hemlängtan när han såg Iranierna 🙂

Jag tror att det kan hjälpa om man klär ut sig till Tarzan och skriker ut ett djungelvrål så börjar väl lejonen reagera. Men då kanske elefanterna gör det också men då får du ju ett massivt trumpetljud till på köpet 😄

Kul story. Jag kanske ska ha ett lejonhuvud på mig? Kan vara en idé...

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag tror nog att det bästa sättet att få dem att låta är att spela upp ljudet av andra lejon. Om du får lejonen att tro att det är

andra lejon i deras revir så blir det nog lite fart i alla fall på hanarna!

Jepp. Jag har ju den där samlingen som jag inte får lov att använda hursomhelst. Där är det ett argt hanlejon som ryter rätt länge.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag har precis kommit hem från safari i Kenya och Tanzania.

Vill bara påpeka att de jävla lejonen bara låg o latade sig, lät inte ett skit.

Lycka till!

😑

Tack. Jag kan prova att kasta en kotte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skall spela in i Borås djurpark så var de i alla fall för en 2-3år sedan inhägnade i ett ganska litet hägn med en betongmur kring. Man kom relativt nära och hade lejonen på en liten ö en bit bort med fri luft emellan. För att komma närmare fick man kliva in i en byggnad där de hade en glasvägg mellan dig och lejonen. Nära nog direktkontakt alltså. Ett lejon klev fram och pissade på/mot oss och gjorde en del obehagliga ljud. Just då lade jag inte märke till vilken ljudvalitet man fick där inne 😑 Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...