Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är på gång med att bygga en ny studio från grunden. Jag har nog hittat mixerbordet jag vill ha, ett Alesis MultiMix 16 FireWire. Anledningen är först och främst att det har Firewire, sen att jag har bra erfarenheter av Alesis. Priset är inte alls fel heller, 5.695:- på Luthman: http://www.luthman.se/productDetails.aspx?id=208065. Kommentarer?

Mikrofoner:

3st Shure SM57 (Virvel, pukor, gitarr, basgitarr)

1st Shure Beta 52A (Kagge, basgitarr)

2st Shure PG81 (Overhead) - Hur låter dessa? Kan man slippa punga ut för SM81:or?

1st Studio Projects B1 (Sång)

Jag behöver även en kompressor, mikrofonförförstärkare och monitorer. Har jag glömt något annat?

För att ge ett exempel på vilken sorts musik jag främst kommer spela in så kan ni lyssna på detta, som jag spelade in i en lånad studio:

Alla tips är välkomna.

Annons
Postat

Du skriver inget om vilken budget du har tänkt dig... 😉

Jag skulle föreslå ett matchat par Oktava MK012 - antingen med enbart cardioider eller med hela MSP6-kitet (cardioid, hypercardioid och omni). MK012 är kanonbra både till överhäng och till mycket annat.

Kompressor: För sång skulle jag föreslå FMR Audio RNC. Summit Audio TLA-50 är också en trevlig kompressor. Toft DC-2 är ytterligare en...

Preamp: Aphex 207D om du vill ha en modern rörpreamp som låter kalasbra. Summit Audio 2BA-221 är också en mycket trevlig rörpreamp. True Systems P-Solo, om du vill ha en suverän preamp som fångar upp transienter och allt helt perfekt. Vill du komma billigare undan och fortfarande ha en preamp som håller hög klass och är transparent, så titta på Line Audio Design 2MP (2-kanalig) eller 8MP (8-kanalig).

Monitorer: ADAM A7 (eventuellt även Sub-8, om du behöver mer djupbas) - eller någon av ADAM:s dyrare modeller, beroende på hur långt budgeten sträcker sig. Köp så bra monitorer som du har råd med, helt enkelt - för det du hör i dem, är ju det som du kommer att basera viktiga mixningsbeslut på...

Komplettera kanske också lyssningen med ett par högklassiga hörlurar, som Ultrasone Proline2500.

Glöm inte heller akustikbehandlingen! ☺️

Postat

Budgeten är "så låg som möjligt utan att köpa dåliga saker". Isolering kommer jag inte behöva mycket av i lyssningsrummet, men däremot lär jag isolera kraftigt i inspelningsrummet. Sen ska jag inte glömma akustiken, precis som du säger 😏. har du några bra tips angående det? Rummet är i en betongkällare, ungefär 4X6 meter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.