Jump to content
Annons

Studiobygge , Hjälp


cubie90 (oregistrerad)

Recommended Posts

cubie90 (oregistrerad)

Hey!

är rätt ny här i branchen och tänkte bygga mej en liten studio.

men är inte helt säker på vad jag behöver för saker.

funderar på http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Studiopaket&grupp=Interna&undermeny=&flik=1&exp=&info=11621

då är frågan vad behöver jag mer? tex mixer,stativ sånna saker

Tack på förhand! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det såg bra ut det där. Någon mixer behöver du inte för att komma igång då du får med en preamp. Ett mickstativ får du dock införskaffa. Sen när jag läste om ditt paket så stod det inget om att något program skulle följa med, så om du inte har ett musikprogram redan så måste du införskaffa det också. Sen har vi lyssningen som du också måste tänka igenom vad du vill ha för något. Det går bra i början att mixa genom lurar eller vanliga hemhögtalare, men jag råder dig att titta lite på monitorer i en snar framtid. Jag har inte testat just de grejorna själv som du funderar på men vet att de har fått bra kritik här på forumet. Hoppas detta hjälpte.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

cubie90 (oregistrerad)
Tycker det såg bra ut det där. Någon mixer behöver du inte för att komma igång då du får med en preamp. Ett mickstativ får du dock införskaffa. Sen när jag läste om ditt paket så stod det inget om att något program skulle följa med, så om du inte har ett musikprogram redan så måste du införskaffa det också. Sen har vi lyssningen som du också måste tänka igenom vad du vill ha för något. Det går bra i början att mixa genom lurar eller vanliga hemhögtalare, men jag råder dig att titta lite på monitorer i en snar framtid. Jag har inte testat just de grejorna själv som du funderar på men vet att de har fått bra kritik här på forumet. Hoppas detta hjälpte.

MVH

Anders

okej musikprogram...

vad för typ av musikprogram tänker du på då? =)

tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det såg bra ut det där. Någon mixer behöver du inte för att komma igång då du får med en preamp. Ett mickstativ får du dock införskaffa. Sen när jag läste om ditt paket så stod det inget om att något program skulle följa med, så om du inte har ett musikprogram redan så måste du införskaffa det också. Sen har vi lyssningen som du också måste tänka igenom vad du vill ha för något. Det går bra i början att mixa genom lurar eller vanliga hemhögtalare, men jag råder dig att titta lite på monitorer i en snar framtid. Jag har inte testat just de grejorna själv som du funderar på men vet att de har fått bra kritik här på forumet. Hoppas detta hjälpte.

MVH

Anders

okej musikprogram...

vad för typ av musikprogram tänker du på då? =)

tack för svar!

Logic, Pro Tools, Cubase, Sonar, Live t.ex. Tyvärr kostar programmen mer än ditt paket du har hittat, till och med det dubbla. Men utan ett musikprogram som du kan spela in i är det helt värdelöst att köpa mick, preamp och ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

cubie90 (oregistrerad)
Logic, Pro Tools, Cubase, Sonar, Live t.ex. Tyvärr kostar programmen mer än ditt paket du har hittat, till och med det dubbla. Men utan ett musikprogram som du kan spela in i är det helt värdelöst att köpa mick, preamp och ljudkort.

det finns inga billigare varrianter av musikprogram?

måste inta va super i början dock 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)
Logic, Pro Tools, Cubase, Sonar, Live t.ex. Tyvärr kostar programmen mer än ditt paket du har hittat, till och med det dubbla. Men utan ett musikprogram som du kan spela in i är det helt värdelöst att köpa mick, preamp och ljudkort.

det finns inga billigare varrianter av musikprogram?

måste inta va super i början dock 😕

Jorå, de mest kända är väl:

Cubase SE 3 1300:-

Sonar Home Studio 1300 - 1900:- beroende på version

FL Studio 1500:- och uppåt

Sony ACID 700:- och uppåt

Garageband, finns ju i iLife om du kör Mac

Vilket du väljer beror väldigt mycket på personlig smak och vilken typ av musik du gör. Använder själv använder jag Cubase SE3 och tycker att det funkar jättebra. Jobbar mest med midi och VSTi, men även en hel del gitarr och sång. Testa ett par av dom och se vilket som känns rätt för dig.

Just det, i vissa fall får du ju även med tex Cubase LE, Live Lite o dyl med ljudkort eller keyboard beroende på vad du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...