Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Här kommer en liten mixer fråga...

Jag är nybörjare me de här med inspelning, mixrar etc.

Men jag funderar mellan dem här två:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12864

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=10932

Ni som kan de här med mixrar å så... är nån utav de här två nåt bra val, eller kan ni tipsa om nåt annat i ungefär samma prsklasser som e bättre?

Schysst om ni skulle vilja hjälpa mig i detta. 😉

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "mixer? :)"
Annons
Postat (redigerat)
Vad ska du ha den till?

Live? Flerkanalsinspelning? Mixning?

tänkte först å främst att jag skulle ha den till studion och spela in på den, både flerkanals och enskilt, och sen då mixa...

kanske anv till live också.

Redigerat av kuriyakin
Postat
Vad ska du ha den till?

tänkte först å främst att jag skulle ha den till studion och spela in på den, både flerkanals och enskilt, och sen då mixa...

Det finns egentligen ingen anledning att ha en mixer i så fall, eftersom du kan göra mixningen bättre om du håller dig kvar i datorn. Det är i så fall smartare att satsa på ett lämpligt ljudkort, med lagom många in- och utgångar - eventuellt kompletterat med externa preampar och ev hörlursförstärkare...?

Postat
Vad ska du ha den till?

Det finns egentligen ingen anledning att ha en mixer i så fall, eftersom du kan göra mixningen bättre om du håller dig kvar i datorn. Det är i så fall smartare att satsa på ett lämpligt ljudkort, med lagom många in- och utgångar - eventuellt kompletterat med externa preampar och ev hörlursförstärkare...?

okej... trodde det va bra att ha mixer...?

Postat
okej... trodde det va bra att ha mixer...?

Till viss del Ja . Men då måste man upp rejält i prisklass för att det skall vara värt det.

Dom flesta börjar gå ifrån mixerbord till analogsummering eller helt digitalt , av ekonomiska samt arbetsflödesmässiga ( Nytt ord kanske ? 😛 ) skäl samt att mjukvara i dag och formatet dom flesta lyssnar i inte kräver den absolut bästa kvaliten. 99 % av befolkningen skiter i övrigt i om låten mixades på ett Neve bord eller i en Pentium dator och dom lyssnar på låten i Mp3 format så i slutändan spelar det ingen roll.

Men som det redan sagts satsa på ett bra ljudkort istället och en bra preamp.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Som andra sagt så finns det ingen anledning att köpa någon av de där mixrarna. Det är inget att ha att mixa på och för att "mixa på riktigt" på ett bord som man också har för inspelning bör man ha ett inlinebord, vilket inte något av dem är. Om du ska få ut alla kanaler på ett stort bord krävs det också (beroende på hur du mixar) att du har en massa utgångar från ditt ljudkort, inte 2 eller 4, snarare 24 eller mer. Satsa inte på en mixer bara för att "ha en mixer för att det är bra", om du ska börja mixa på bord så bör du iaf veta varför du gör det. Kör i datorn är mitt råd.

Redigerat av Elof
Postat

Då får jag väl fortsätta att köra i datorn då! 😠😉

Ja, jag vet ju inte direkt varför jag ska mixa me mixerbord 😛 hade väl tänkt att bygga upp en studio där man kan spela in trummor, gitarr, bas ja ALLT utan å behöva jåla me kablar hit å dit, vill man göra nåt e de bara å köra liksom...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.