Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har suttit och läst om det fysiska bygget av en studio, dvs. väggar, golv och allt därtill. Jag har snappat upp ett uttryck som jag iaf tror jag förstår innebörden av, men inte helt hur det fungerar.

Begreppet "flytande [random sida av ett rum]" förstår jag (eller snarare tror jag) innebär att man t. ex. inte fäster en vägg i en studio direkt till golv/tak för att vibrationerna ska vandra vidare i vad det nu är man fäster i utan man gör(?) den flytande. Men hur fungerar det egentligen, vad är det som gör väggen "flytande"?

Tack på förhand./ Johnny

Annons
Postat
Det är väl hela rummet som är flytande...? Du bygger alltså ett flytande golv och bygger upp väggarna på det golvet.

Ok, men kan du definiera flytande? Jag menar; det är ju inte flytande som i flytande på vatten det menas. Lägger man golvet på nån slags matta eller dylikt?

Postat

Man har någon form av dämpmaterial eller fjädrande material som man sedan bygger ett inre rum ovanpå. I de störst, och dyraste, exemplen så gjuter man en rätt tjock betongplatta som bärs upp av kraftiga fjädrar, och detta bildar sedan bottenplattan till resten av väggar och tak. Samma teknik använd med fördel också i jordbävningsområden för att huset inte skall svänga i takt med marken. Fast i en studio är det lite tvärtom... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.