Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Igår så fick jag veta av min chef, att den tjänst jag har idag kommer att försvinna och jag står nu i ett vägskäl. Jag har fått ett erbjudande om en ny tjänst med lägre rang och även lägre lön, men är tveksam. Jag ska ner till SAE i stockholm nästa vecka på en personlig intervju, och om jag nu skulle komma in där så har jag två alternativ.

1: Be arbetsgivare om att få bli uppsagd p.g.a arbesbrist och då få möjligheten att söka bidrag till att studera (om sådant bidrag finns (vilket jag hört) ). Är det någon som vet något om hur man går tillväga?

2: Ta den alternativa tjänsten och söka tjänstledigt under den tiden jag studerar (Visserligen vill jag aldrig mer tillbaka till detta företag, men det kanske ser bra ut på pappret att aldrig ha varit arbetslös).

Behöver lite åsikter som kanske hjälper mig att göra ett val 😄

Mvh

Fredrik

Annons
Posted

Från CSN kan du söka, förutom det vanliga bidraget och lånet som är ca 7000:- / månad, något som heter merkostnadslån.

Det är ett lån för terminsavgifter o dyl. Jag tror dom har en maxgräns på ca 30'000:- / termin.

Vilket av de två alternativen du ska välja kan jag tyvärr inte hjälpa dig med 😛

Posted

Är du inte med i A-Kassan ?

Då får du ju A-Kassa från Dag 1 om du blir uppsagd.

Sen .. kan du alltid försöka med arbetsförmedlingen att ge dig nån praktikplats i nån studio.. så jag började mitt musiserande!

Jag sa upp mig (blev uppsagd) för att spela poker på heltid . under denna första period fick jag ju även A-kassa, eftersom poker är skattefria pengar så behöver man inte redovisa nåt till arbetsförmedlingen, och dessutom tror jag inte dom ser det som ett jobb/yrke. Oavsett..