Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Igår så fick jag veta av min chef, att den tjänst jag har idag kommer att försvinna och jag står nu i ett vägskäl. Jag har fått ett erbjudande om en ny tjänst med lägre rang och även lägre lön, men är tveksam. Jag ska ner till SAE i stockholm nästa vecka på en personlig intervju, och om jag nu skulle komma in där så har jag två alternativ.

1: Be arbetsgivare om att få bli uppsagd p.g.a arbesbrist och då få möjligheten att söka bidrag till att studera (om sådant bidrag finns (vilket jag hört) ). Är det någon som vet något om hur man går tillväga?

2: Ta den alternativa tjänsten och söka tjänstledigt under den tiden jag studerar (Visserligen vill jag aldrig mer tillbaka till detta företag, men det kanske ser bra ut på pappret att aldrig ha varit arbetslös).

Behöver lite åsikter som kanske hjälper mig att göra ett val 😄

Mvh

Fredrik

Annons
Posted

Från CSN kan du söka, förutom det vanliga bidraget och lånet som är ca 7000:- / månad, något som heter merkostnadslån.

Det är ett lån för terminsavgifter o dyl. Jag tror dom har en maxgräns på ca 30'000:- / termin.

Vilket av de två alternativen du ska välja kan jag tyvärr inte hjälpa dig med 😛

Posted

Är du inte med i A-Kassan ?

Då får du ju A-Kassa från Dag 1 om du blir uppsagd.

Sen .. kan du alltid försöka med arbetsförmedlingen att ge dig nån praktikplats i nån studio.. så jag började mitt musiserande!

Jag sa upp mig (blev uppsagd) för att spela poker på heltid . under denna första period fick jag ju även A-kassa, eftersom poker är skattefria pengar så behöver man inte redovisa nåt till arbetsförmedlingen, och dessutom tror jag inte dom ser det som ett jobb/yrke. Oavsett..

Efter 6 månader som "arbetslös" frågade jag om jag inte kunde få praktisera i nån studio. dom sa nej nej nej nej .. men jag gav mig inte.. jag sa att ni får prata med kulturarbetsförmedlingen.. vipps! så hade jag 5 månaders betald praktiktjänst på www.nordicsoundlab.com (där jag sitter kvar) och som dessutom inte tog nåt av a-kasse dagarna, utan går via försäkringskassan... efter dessa 5 månader sa jag upp vad all a-kassa hette, började spela poker igen och bara producera musik. och på den vägen är det... va ett tag sen nu iofs men.

Man kan ju gå smarta vägar om man vill FÖRSÖKA satsa på musiken .. och försök med alla möjligheter som finns.. starta eget bidrag? eller hm. du kanske inte ens vill satsa på musik ? 😄😛 glömde ens fråga 😄

/Perrra

/Perrra

Posted
Från CSN kan du söka, förutom det vanliga bidraget och lånet som är ca 7000:- / månad, något som heter merkostnadslån.

Det är ett lån för terminsavgifter o dyl. Jag tror dom har en maxgräns på ca 30'000:- / termin.

Vilket av de två alternativen du ska välja kan jag tyvärr inte hjälpa dig med 😛

Är du inte med i A-Kassan ?

Då får du ju A-Kassa från Dag 1 om du blir uppsagd.

Sen .. kan du alltid försöka med arbetsförmedlingen att ge dig nån praktikplats i nån studio.. så jag började mitt musiserande!

Jag sa upp mig (blev uppsagd) för att spela poker på heltid . under denna första period fick jag ju även A-kassa, eftersom poker är skattefria pengar så behöver man inte redovisa nåt till arbetsförmedlingen, och dessutom tror jag inte dom ser det som ett jobb/yrke. Oavsett..

Efter 6 månader som "arbetslös" frågade jag om jag inte kunde få praktisera i nån studio. dom sa nej nej nej nej .. men jag gav mig inte.. jag sa att ni får prata med kulturarbetsförmedlingen.. vipps! så hade jag 5 månaders betald praktiktjänst på www.nordicsoundlab.com (där jag sitter kvar) och som dessutom inte tog nåt av a-kasse dagarna, utan går via försäkringskassan... efter dessa 5 månader sa jag upp vad all a-kassa hette, började spela poker igen och bara producera musik. och på den vägen är det... va ett tag sen nu iofs men.

Man kan ju gå smarta vägar om man vill FÖRSÖKA satsa på musiken .. och försök med alla möjligheter som finns.. starta eget bidrag? eller hm. du kanske inte ens vill satsa på musik ? 😮😳 glömde ens fråga 😄

/Perrra

/Perrra

Tack för snabba svar 😄

Osiris: Ang CSN så vet jag att dom har dessa lån. Men jag tänkte på bidrag från typ trygghetsrådet eller någon fond.

Perra (Trancer): Jodå! Jag är med i både fack och a-kassa 😄 Att bara försöka är inget alternativ för mig. Jag ska komma dit jag vill komma "helt enkelt". Jag sitter i studion ca 40 timmar i veckan. Skriver/producerar låtar åt mig själv, producerar åt andra och har gjort diverse re-master jobb åt ett norskt bolag som heter Norilds och åt min egen enskilda firma. Nog vet jag att det är svårt, men för den som vill är det inget hinder.

Största anledningen till att jag vill gå på SAE är p.g.a att jag vill lära mig alla "generella regler" för att sedan själv kunna välja om jag vill följa dessa eller inte.

Ja, det finns som sagt många vägar att gå. Så det är bara att välja den som passar bäst och faller sig rätt i tiden 😉

Mvh

Fredrik

Posted
Vad kostar SAE, är det någon som vet det? Jag var inne och kollade på deras hemsida men hittade inget nedladdningsbart.

Beror ju på vilken utbildning du vill gå.. Men heltidsljudteknikerutbildningen kostar väl ca 70'000 för ett år.. har jag för mig 🙂

Posted (edited)
Vad kostar SAE, är det någon som vet det? Jag var inne och kollade på deras hemsida men hittade inget nedladdningsbart.

Beror ju på vilken utbildning du vill gå.. Men heltidsljudteknikerutbildningen kostar väl ca 70'000 för ett år.. har jag för mig 😛

Jag tror den går på 79800:- eller så 😉

//Fredrik

Edit: Jag har iallafall fått svar på min fråga. När man blir uppsagd p.g.a arbetsbrist så kan man (om företaget man jobbar på har kollektivavtal) genom facket söka bidrag av någon fond eller något, och dom som förvaltar den kallas trygghetsrådet 🙂

Edited by Sonefors
Posted
Är det där du i din avatar? I så fall har jag ett tips: Bli supermodell! 😉

Ja det är jag, hehe 🙂 Tackar...

Mvh

Fredrik