Jump to content
Annons

Det knäpper om ljudkortet


otippad

Recommended Posts

Hej

Jag har ett nytt ljudkort, CME Matrix som är kopplat till datorn med Firewire via ett PCI-FW.

Och nu knäpper det på uppspelning och även ibland så fastnar det på ljudfilerna.

Jag har testat att ändra Latency'n i CME'ns settings men det påverkar inte knäppandet.

Någon som vet vart problemet ligger?

Jag har en AMD Athlon 64bits 1,6 ghz och 512 i Ram.

Kör med Cubase SX.

Mvh Niclas

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

512 i minne är lite slött!

Kan vara nåt med grafikkortet iom att vissa tuggar ramminne under tiden de är igång (tyvärr så kommer jag inte ihåg vilka nu men hade 100 koll när jag senast "byggde" ihop min musikdator, kan ha varit nåt med SLI eller liknande man skall undvika)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppkommer knäppen när det är väldigt många ljudspår eller även om du kör få? Om knäppen inträffar även på mycket enkla projekt, ser jag följande:

1. Om inte överföringen är stabil mellan dator och Firewire-ljudkort så kan knäpp inträffa, eller att datorn och ljudkortet förlorar kontakten med varandr. Prova med en annan kabel, helst skärmad. Har du ingen att testa med, låna en från någon kompis och testa.

2. Beroende på vilket Firewire-kort/chipset du har i datorn, kan det också ställa till problem. Tidiga VIA-chip är kända för att orsaka problem. För att testa hur det är med detta, anslut kortet till en annan dator, gärna av modernt snitt.

Om problemen löser sig efter tråden, återkom gärna och berätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderkortet är ett: Nvidea nForce 4 - 4X Chipset, K8N Neo3, MSI K8 Mainboard

Grafikkortet är separat.. Dock funkade datorn bra med ljudet i gamla Soundblaster Live..

PCI-Fire är ett från Clas Ohlsson...

Jag tycker att det ökar lite när datorn belastas mer, men det kan även knäppa när man kör

en mp3a bara i Winamp.

Jag ska testa andra ingången på PCI-kortet med, tänkte göra det nu... Finns inga FW-ingångar på

Moderkortet tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderkortet är ett: Nvidea nForce 4

Precis det moderkortet som inte passade till vissa grafikkort (har samma) men jag vet att det finns (eller fanns) en uppgradering eller typ av fix på deras hemsida!

OBS! Claes på forumet vet nog vilket grafikkort som det var strul med för jag vet att jag diskuterade detta med honom för ett par år sedan!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan felkälla är att klockningen är fel, synkroniseringen kallas den också. Har du nån slags kontrollpanel

till ljudkortet där du kan ställa in synk? Kolla då så att den inte står på ADAT, S/PDIF eller liknanden om du inte

använder nåna såna ingångar.

wordclock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Bra tips!

Jag ska hårdtesta grejerna ikväll. Kommer hit en kompis som ska sjunga

Jag har även testat "Detect BufferSize" och ändrat den.

Böt ingång på FW-kabeln med.

Återkommer med resultaten 🙂

En annan felkälla är att klockningen är fel, synkroniseringen kallas den också. Har du nån slags kontrollpanel

till ljudkortet där du kan ställa in synk? Kolla då så att den inte står på ADAT, S/PDIF eller liknanden om du inte

använder nåna såna ingångar.

wordclock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen förbättring ikväll.. =/

Jag har ej nån mer FW-kabel att testa med tyvärr, fast den ser ganska rejäl ut.

Grafikkortet är ett NVIDIA GEforce FX 5200 (128Mb).

Det verkar som knäppen ökar när det blir högre ljud/fler spår.

Ljudkortet kan även drivas med en extern strömadapter (för stand alone) .

Tänkte leta på den imorgon och testa om det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

512 i minne är lite slött!

Kan vara nåt med grafikkortet iom att vissa tuggar ramminne under tiden de är igång (tyvärr så kommer jag inte ihåg vilka nu men hade 100 koll när jag senast "byggde" ihop min musikdator, kan ha varit nåt med SLI eller liknande man skall undvika)!

"Turbocache" var det jag menade som man inte bör ha på grafikkortet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en rätt hög buffersize, får du inte en ganska hög latency (fördröjning på ljudet) då?

Har du testat att "optimera" datorn för musik? På Musicxp finns det en massa bra optimeringstips, jag skulle göra de första 10 men de första 3-4 är de viktigaste. Kanske du kan gå ner lite i buffersize och få lite lägre hanterbar latency. Någonstans runt 10-15 ms brukar funka hyfsat.

*editx2* förtydligade och la till det jag missade att skriva ut. Tankspridd idag.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en rätt hög buffersize, får du inte en ganska hög latency (fördröjning på ljudet) då?

Har du testat att "optimera" datorn för musik? På Musicxp finns det en massa bra optimeringstips, jag skulle göra de första 10 men de första 3-4 är de viktigaste. Kanske du kan gå ner lite i buffersize och få

Jag har gjort alla 25 (eller 26 eller vad det nu är) och jag märkte en märkbar skillnad och en polare som lånade mina printade papper från sidan tyckte att det var skillnad som natt och dag efter han gjort tweaksen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hopplöst fall!

det knäpper fortfarande!

Har fixat nästan alla optimeringstips från den länkade guiden, men skiten klarar ju inte ens av att köra en mp3a i Winamp (när ALLA andra program är avstängda) *suck*

Känns som jag testat allt nu =/

Även skiftat plats på PCI-korten.

Tror ni det är mitt moderkort som är för dåligt?

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggas bör dock att jag kör soundblaster live (pci) som MIDI-interface. Dock ej som vald ljudenhet utan bara midi-funktionen.

Bone >> jag annvänder aldrig Latencyn, kör med direct monitor när jag spelar in

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag kom på felet... När man avaktiverar nätverkskortet så försvinner problemet..

Kan man lösa detta med nån inställning i BIOSController kanske? (Behöver ju kunna annvända både

Nätverkskortet och Firewirekortet)

-------------------------------------------------------------------------

Tilläggas bör dock att jag kör soundblaster live (pci) som MIDI-interface. Dock ej som vald ljudenhet utan bara midi-funktionen.

Bone >> jag annvänder aldrig Latencyn, kör med direct monitor när jag spelar in

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...